menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met hortensia

Ga naar meest recente reactie

Zakraket

Zakraket

Wie kan mij vertellen wat er mankeert aan mijn hortensia?

Links de goede, rechts de slechte. Planten zijn tegelijk gekocht en geplant, begin vorig jaar. Dit is dus het tweede seizoen, maar vorig jaar was het voor zover ik me herinner hetzelfde beeld.
Ik zie geen verkleuringen, alleen heel erg gebobbeld blad en een tamelijk kale plant. Bij de Groenrijk vertelden ze me dat het mogelijk bladluis o.i.d. is, maar ik zie geen enkel beestje op de plant.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 mei 2015 - 09:57
Plantadvies

Plantadvies

Kijk anders nog eens onder het blad. Insecten zoals bladluis verstoren de groei en daarmee de vorming van bloem en blad.
dinsdag 5 mei 2015 - 14:46
Zakraket

Zakraket

Niks, één spinnetje en één lichtgekleurd vliegje dat volgens mij niets met luizen te maken heeft. Het valt me ook op dat de takken van de rechtse echt bruin (en dun) zijn - ze lijken wel verdord - , terwijl de links dikke volle groenbruine takken heeft.
Uit het midden van de rechtse - de wortels - komt één tak omhoog die ook die kleur heeft, daarvan zien ook de bladeren er (nog) goed uit

Overigens heeft juiste rechtse al wat knoppen die uit beginnen te lopen??
dinsdag 5 mei 2015 - 16:07
verbena46

Verbena46

de rechtse plant lijkt er op dat ie niet gesnoeid is dit voorjaar (dunne verdorde takken)
hoewel 't iets laat is zou ik de plant alsnog kort snoeien


dinsdag 5 mei 2015 - 20:42
peter2

Peter2

Neen ,deze hortensia's snoeit men helemaal niet in het voorjaar ,dan heb je geen bloemen. Enkel desnoods bij oudere planten een paar oude takken weghalen ter verjonging.

Mogelijk is het gewoon een zwakke plant met /of een ziek wortelgestel...
dinsdag 5 mei 2015 - 21:24
Zakraket

Zakraket

Ik heb ze inderdaad niet kort gesnoeid, maar alleen een paar takken iets terug en de dode bloemen verwijderd. Dat wil ik voor komend seizoen wel doen.

Maar ik heb ook beide planten hetzelfde behandeld daarin, dus ik denk dat het dan inderdaad dat laatste is? Zwakke plant?
Hij is eigenlijk vanaf het begin al zo, al kan ik me niet herinneren of dit al was toen ik hem gekocht/geplant had (in dat geval niet goed opgelet in de winkel, maar ws. stond ie toen gewoon in bloei toen ik hem kocht. Heb er niet zoveel kijk op, in de toekomst maar wat beter opletten)

Zoals gezegd komt er nu een goeie dikke groene tak met normale bladeren uit de wortel omhoog (+-20cm) dus misschien als ik dit seizoen wel snoei hij er volgend jaar beter bij staat...

Bedankt voor het meedenken tot zover

edit: het is trouwens zowieso al een andere plant dan ik dacht, want volgens het kaartje zou het deze zijn:
http://digituin.tuinadvies.be/plant/159/hydrangea-macrophylla
Maar mijn planten hebben andere bloemen: een rand van normale bloemblaadjes met in het midden een cirkel van 3-5cm met hele kleine bolletjes
Meer zoiets
http://digituin.tuinadvies.be/plant/4588/hydrangea-macrophylla-blaumeise-teller-blue-blue-sky--armor-blue-tit
woensdag 6 mei 2015 - 11:55
marcote

Marcote

Heeft idd. niets met de snoei te maken meer met beestjes , dit gebobbelde blad doet mij denken aan de zwarte bes in mijn tuin die heeft dat ook altijd in het voorjaar .....maak eens een mengsel van water met 2 lepels groene zeep en een scheut spiritis in een plantenspuit goed schudden en om de 3 dagen herhalen ............onder het blad spuiten , hopelijk gaat het hierdoor over
donderdag 7 mei 2015 - 11:48
Zakraket

Zakraket

Ik zal het proberen, maar ik moet die toch kunnen zien dan?
donderdag 7 mei 2015 - 11:49
marcote

Marcote

Bij mij in de begin fase zag ik ook nog niets maar naar verloop van tijd werden ze zichtbaar hou de gebobbelde plekken en de nerven in de gaten ..........
donderdag 7 mei 2015 - 11:59
Zakraket

Zakraket

De hortensia heeft nog steeds slechte bladeren, maar wel veel bloemen, en uit de wortels komen nieuwe takken met bladeren die er prima uitzien. Volgend jaar alle oude takken maar eens wegsnoeien?
zaterdag 8 augustus 2015 - 15:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon