menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis voor schaduw

vloeiende

Vloeiende

Beste,
Kent er iemand clematis(sen) die redelijk wat schaduw verdragen, zowel groot als kleinbloemig, vroeg of laat. Ik heb enkele bomen die gelukkig blijven groeien maar die er ook voor zorgen dat sommige planten het wat lastiger krijgen door onder de kroon te komen staan. Op één plaats heb ik een klimroos met clematis die echt hun weg aan het zoeken zijn naar licht. Zolang het enigszins kan laat ik ze staan maar zal nog maximum één tot twee jaar zijn denk ik. Ik zou graag nog enkele clematis bijplanten maar ik kan ze zeker geen volle zon geven, wel halfschaduw tot schaduw.
Bijkomend is natuurlijk ook dat ze minder water krijgen en ook hier zoek ik naar soorten die wat meer kunnen hebben qua droogte.
Graag raad, dank bij voorbaat.
maandag 3 november 2014 - 19:20
sophora

Sophora

Clematis viticella doet het heel goed in de schaduw.
dinsdag 4 november 2014 - 09:34
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik dacht ook aan Clematis Vitalba!
dinsdag 4 november 2014 - 10:29
hanninkj

Hanninkj

Clematis vitalba is een woeste groeier want dan kun je beter de Paul Farges aanschaffen.
Een droge plaats is niet geweldig voor een Clematis maar je kunt wel viticella's, montana's en orientalis cultivars proberen. De orientalis/tangutica kan beter tegen droge plaatsen en als ze eenmaal groeien dan groeien ze toch wel naar het licht.

Ton
dinsdag 4 november 2014 - 18:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon