menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Al meer dan honderd vijgen

Marcel Sercu

Marcel Sercu

Mijn vijgeboom. Een raar manneke. Geen bloei gezien omdat die normaal bloeit in Mei. Wat ontdekte ik 2 dagen geleden? Aan mijn boomke staan 15 takken met aan iedere tak al een 8 a 10 vijgjes.Nu komen de bladeren.
Mijn vraag is: Is dat normaal en gaan die vijgen niet opdrogrn en afvallen.

Bloemen & Planten

zaterdag 12 april 2014 - 09:22
cetinel

Cetinel

wat voor bloei verwacht je??? de vijgjes worden gewoon als knoppekes geboren en groeien steeds groter uit.
als het nie gaat vriezen zullen de vijgen gewoon doorgroeien..ik had een stuk of tien mini vijgjes voor de winter en doordat het een hele milde winter is geweest zijn die nu gewoon aan het verdergroeien...


hier heb je een beetje meer uitleg.....( van het internet)

Aan de buitenzijde lijkt de bloem nog het meest op een onrijpe groene vrucht. Zij is gevormd uit de tot een harde schil peervormig uitgegroeide bloembodem (syconium). Aan de binnenzijde bevinden zich in een holle ruimte de werkelijke bloemetjes; de vrouwelijke onderin, de mannelijke boven bij de zeer kleine opening. De bevruchting van de vijg vindt plaats door een kleine galwesp (Blastophaga psenes) die door de opening naar binnen kan dringen. Na bevruchting ontwikkelen de vrouwelijke bloemen hun zaden. De vijg gaat rijpen, verandert van kleur en geur en wordt zacht, ook de schil. Het vruchtvlees is groen of rood, smaakt aangenaam zoet en bevat een heleboel kleine zaadjes.

De galwesp komt in Nederland niet voor. De onbevruchte bloem kan hierdoor niet afrijpen en valt af. Om toch ook in ons gematigde klimaat eetbare vruchten te krijgen zijn er parthenocarpe cultivars ontwikkeld. Dit wil zeggen dat de planten vruchten ontwikkelen, zonder dat er een bevruchting aan te pas komt. Een voordeel van deze maagdelijke vruchtzetting is dat deze variëteiten vrij zijn van pitten.



je boompje zit goed beschut,vandaar de grote hoeveelheid vruchtjes denk ik,des te beter he,succes en smakelijk zou ik zeggen!
zaterdag 12 april 2014 - 10:15
Ziviaantje

Ziviaantje

Wat geweldig! Mijn vroegere buren hadden een vijg in de tuin staan en die maakte er jam / marmelade van... was echt heerlijk! Ze hadden er zoveel dat ze potjes uitdeelde *gaat even snel zoeken of ik ook een plekkie voor een vijg heb*
zaterdag 12 april 2014 - 17:30
Marcel Sercu

Marcel Sercu

Hier krijg je tenminste goede antwoorden op uw vragen. Volgens andere personen bloeit die vijgeboom maar in Mei; en ik was vol verwondering dat mijn boom al zoveel vruchten heeft.
Hartelijk dank voor jullie reactie.
MVG
zaterdag 12 april 2014 - 17:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon