menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Linnaeusklokjes

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met Linnaeusklokjes (Linnaea borealis) in onze streken? Is het mogelijk deze hier (leemstreek, Oost-Vlaanderen) te houden?
zaterdag 15 maart 2014 - 22:04
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ze komen in het wild voor in delen van Nederland en België (maar zijn erg zeldzaam), dus lijkt het mij sowieso mogelijk ze ook in Oost-Vlaanderen te houden.

Maar ze houden wel van zure, voedselarme en kalkvrije zandgronden die gedomineerd worden door naaldbomen en dat is uiteraard niet typisch voor Oost-Vlaanderen, daarvoor moet je in de Kempen en delen van Limburg zijn. Maar je kan altijd proberen een vergelijkbaar substraat te imiteren in een aparte strook grond, bloembak of pot.

Ze komen van nature voor in de meer noordelijke, koudere en hogere delen van Europa ('borealis' betekent noordelijk) dus hou je ze in de zomer best uit de felle zomerzon, ze houden van de schaduw in naaldbossen.

Ter info: ook al zijn de bloemen kleine klokjes, toch behoren ze niet tot de Campanulaceae (klokjesbloemen), maar wel tot de familie van de Caprifoliaceae (kamperfoelie)
zondag 16 maart 2014 - 00:17
BOSVROUW

BOSVROUW

Bestaan ze enkel in het wild, of kan je er ook zaad van kopen?
zondag 16 maart 2014 - 08:24
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Het probleem met Linnaea is dat ze per bloem maar 1 zaadje aanmaken, dus voor 10 zaden moet je 10 bloemen hebben gehad die correct bevrucht werden (kruisbestuiving binnen 1 gebied).

Eerst en vooral moet er onderscheid gemaakt worden tussen de 3 soorten Linnaea die er maar bestaan:

- Linnaea borealis subsp. americana - Noord-Amerika (vroeger Linnaea americana genoemd)
- Linnaea borealis subsp. borealis - Europa
- Linnaea borealis subsp. longiflora - Azië en het westen van Noord-Amerika (van Alaska tot Californië)

In de USA, waar de Linnaea borealis subsp. americana van nature voorkomt, kan je bij kwekers op het eerste zicht redelijk gemakkelijk zaden en planten vinden, maar omdat ze daar ook op de rode lijst staan is ze importeren naar Europa niet zo eenvoudig zonder het juiste papierwerk + uiteraard ook erg duur om te verzenden + het is uiteraard niet de Europese Linnaea borealis subsp. borealis (terwijl men het daar bij de kwekers ook gewoon Linnaea borealis noemt, zonder onderscheid te maken met de Europese)

Een originele, Europese Linnaea borealis subsp. borealis vinden gaat in ieder geval niet eenvoudig zijn, na een zoektocht op Google heb ik er niet zo direct zaad of planten van kunnen vinden. Maar ik vermoed wel dat je het meeste kans maakt bij Engelse kwekers in het noorden van de UK en Schotland, omdat de Linnaea borealis subsp. borealis daar van nature voorkomt en de Engelsen hebben uiteraard een grote tuincultuur met zeer veel voor ons zeldzame soorten.
zondag 16 maart 2014 - 11:04
BOSVROUW

BOSVROUW

Nu las ik dat ze ook in de Alpen groeien! Boven de 1200 meter. Nu is de vraag nog wanneer ze daar zaad maken! Ik ga er mei-juni naar toe, toch misschien eens gaan zoeken!
zondag 16 maart 2014 - 16:28
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik heb wat opgezocht en heb het volgende gelezen over Linnaea borealis:

- ze bloeien van juni tot september
- eens een bloem bevrucht is duurt het 36 dagen eer het zaadje rijp is

Dus ik vrees dat je te vroeg in de Alpen zal zijn, want als theoretisch een eerste bloem open gaat op 1 juni en ze wordt onmiddellijk bevrucht, dan duurt het nog 36 dagen eer het zaadje rijp is, dus je mag ten vroegste vanaf 6 juli zaad verwachten (en dan ben je al terug thuis)

Btw, mocht je toch zaad vinden, dan zijn volgende zaken belangrijk:

- het zaad bewaart niet lang, max. een jaar
- het beste is te zaaien in het najaar met zaad dat in de lucht gedroogd werd
- wacht je met te zaaien tot het voorjaar, dan moet het zaad ten minste een koudecyclus van 6 weken gehad hebben (dus 6 weken bewaren in de diepvries)
- ongeveer 1 op de 30 zaadjes zal kiemen, dus eigenlijk wordt zelf zaaien helemaal niet aangeraden

De beste manieren om de Linnaea borealis te vermeerderen zijn:

- via het scheuren van een plant
- het wegsnijden van uitlopers en die planten
- het laten bewortelen van een stek, dit kan zelfs met een verhoutte stengel

Dus als je in de Alpen bent en je komt een Linnaea borealis tegen, dan kan je eventueel een uitloper of stekje meebrengen (tenminste als dit toegelaten is door de plaatselijke wetgeving voor beschermende planten)
zondag 16 maart 2014 - 16:58
BOSVROUW

BOSVROUW

Geen makkelijk plantje, eerst ééntje of meerdere vinden!
zondag 16 maart 2014 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon