menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitgebloeide Alliums

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

mijn Alium's zijn uitgebloeid ale de grotere soort toch kan ik die zaadjes recupereren uit de zaaddozen en zaaien voor volgend jaar of hoe gaat dat.

Groeten anneke
zaterdag 21 mei 2011 - 22:18
renate67

Renate67

ik heb het zelf nooit gedaan maar staat wel op volgende site:
http://www.zaaisite.nl/zadenlijsten/zadenlijst_a.htm
Ik weet niet hoeveel jaar het durt voor die gaan bloeien.
Renate
zaterdag 21 mei 2011 - 22:22
Juut

Juut

Zaaien kan rond eind maart en eind augustus, maar scheuren is eenvoudiger: graaf de plant uit, deel de kluit in tweeën en plant deze opnieuw. Dit kan men het beste doen in de lente.

Zaden zijn maximaal 1 tot 2 jaar kiemkrachtig. Koel en donker bewaren. Goed laten drogen voor bewaren. Beste is binnen 1 jaar zaaien.

woensdag 25 mei 2011 - 01:37
renate67

Renate67

de grote alliums zijn flinke bollen daar is volgens mij niets aan te scheuren ???
Renate
woensdag 25 mei 2011 - 09:08
Juut

Juut

Toch schijnt het te kunnen, ik heb het zelf nooit gedaan hoor.
woensdag 25 mei 2011 - 23:13
iecee

Iecee

uit het boek van zaad tot plant:


zaai in het najaar zaaigrond vermengd met scherp zand
1 deel potgrond 1 deel zand
dun afdekken met potgrond en buiten plaatsen.
kiemt in het voorjaar
bloeit de tweede zomer soms dezelfde zomer
donderdag 26 mei 2011 - 23:11
annis

Annis

Laat de zaden goed rijpen voordat je ze plukt.

zaterdag 28 mei 2011 - 21:25
renate67

Renate67

Ik ga eens kijken of ik dit jaar zaad kan verzamelen
Ik vind ze heel mooi maar duur om te kopen, van grote zitten vaak maar 1-3bollen in pakje
Renate
zondag 29 mei 2011 - 12:15
annis

Annis

Renate dat klopt dat er dan maar 1 of drie van de grote maten in een pakket zitten.
Ik vind het dan ook vaak te duur. Zaaien is een stuk goedkoper maar duurt wel wat langer eer ze bloeien. Dit jaar had ik veel zaailingen van de Allium "Purple Sensation"het zijn dan net grassprieten.

Annis
zondag 29 mei 2011 - 16:48
anneke

Anneke

Hoi

DUS IK MOET EERST DE ZAADJES UIT DE UITGEBLOEIDE BOLLEN DOEN DAN LATEN DROGEN DAN BEWAREN TOT VOLGEND VOORJAAR EN DAN GEWOON IN DE GROND ZAAIEN?????

groeten anneke
zondag 29 mei 2011 - 21:20
renate67

Renate67

Nee anneke
Hierboven staat in HERFST zaaien en dan komen ze in het voorjaar op (als het goed is)
Renate
zondag 29 mei 2011 - 21:25
moetje1951

Moetje1951

gewoon de natuur zijn gang laten gaan? De uitgebloeide bloemen zijn zeer decoratief. Dus gewoon laten staan. De zaadjes worden zwart, dan zijn ze rijp. En opeens zul je zien dat ze verdwenen zijn. Ze hebben zichzelf dan uitgezaaid. Ik steek een stokje in de grond zo dat ik weet waar ze uitgezaaid zijn, want je bent nogal gauw geneigd om de zaailingetjes als onkruid te beschouwen.
maandag 30 mei 2011 - 19:01
renate67

Renate67

hier zaaien de blauwe druifjes zichzelf uit maar ik heb nog geen oplossing gevonden tussen zaailingen uittrekken of heel veel gras tussen zaailingen in hebben groeien.
Dus ik zou graag wat meer gecontroleerd hebben waar zaailingen komen te staan dan weet ik dat ik elders sprietjes weg kan halen omdat dat dus gras is.
Renate
maandag 30 mei 2011 - 20:10
moetje1951

Moetje1951

dus stokjes zetten Renate en het gras voorlopig laten staan. Op een bepaald moment zal je duidelijk het verschil zien, vooral bij blauw druifjes waarvan de blaadjes zo'n bruin-groen kleurtje hebben. Zaailingen van Allium lijkt veel meer op gras!
dinsdag 31 mei 2011 - 14:41
renate67

Renate67

zaailingen van blauwe druifjes zijnhier echt zo groen als gras, alleen als al langer staat kan je als goed kijkt zien dat baluwe druifjes ronder zijn dan gras.
Maar dan al moeilijk uit elkar te halen en als dan gras uittrekt komen blauwe druifjes zaailingen ook vaak mee.
Renate
woensdag 1 juni 2011 - 00:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon