menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemencombinatie

Ga naar meest recente reactie

Dentom84

Dentom84

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en wou een vraag stellen in verband met bloemencombinaties. Ik zou graag de tuin aan ons huis wat kleur willen geven omdat het overdreven groen is.

Ik zoek bloemen die goed samengaan met de Echinacea want ik vind het een prachtige bloem en zou die absoluut in mijn tuin willen. Kunnen jullie me ook tips geven in verband met kleuren?

Alvast bedankt!!

Groetjes Tom
dinsdag 12 april 2011 - 06:47
renate67

Renate67

Je kunt in dezelfde kleurscharkeringen blijven (afrikaantjes,oostindische kers, goudsbloemen, dahlia´s, brandende liefde, rozen, salvia splendens, lupine in rood, oranje of geel)
Of juist kiezen voor contrasterende kleuren:
blauwpaars: lavendel, ridderspoor, paarse lupine, vergeetmenietjes, akelei
of iets minder knal met witte bloemen: margrieten, moederkruid, vingerhoedskruid, akelei.
Net wat je wil.
Renate
vrijdag 15 april 2011 - 00:01
baba

Baba

Hoe groot is het stuk waar je echinacea wilt aanplanten?En ligt die plaats zonnig?Heel mooi bij Echinacea is een struik met paarse bladeren met name cotinus coggygria 'royal purple'.zet de echinacea daarvoor.Heel mooi.Ook mooi zijn grassen bij echinacea.bvb Carex buchananii
vrijdag 15 april 2011 - 16:17
Dentom84

Dentom84

Hallo alvast bedankt voor de tips.

Het stuk ligt zonnig. Er is de hele namiddag zon. Ik zou graag een kleiner border willen aanleggen en zocht naar leuke combinaties met de echinacea.

De border is 2.50 meter breed en 5 meter lang. Maar als je verder gaat wordt de breedte smaller. Dus eigenlijk een trapeziumvorm. In't begin is ie dus 2.50 meter en op het einde ongeveer een meter.

Ik kijk ook naar dieren in nesten op tv 1, dus eigenlijk wou ik bloemen gebruiken die veel nectar produceren zodat dit goed is voor allerlei bijen en vlindersoorten.
Ik heb ook al een stukje afgebakend waar ik graag waardplanten zou planten en een bijenhuis gemaakt. Zoals je ziet wil ik graag kleur en leven in mijn tuin brengen. Door de simpele groene haag die door mijn voorganger geplant was en de buxus die er praktisch overal staat is het overdreven groen en is er niets.

Alvast bedankt voor de tips!!!
Als je nog tips hebt laat me maar weten. Ik ben een leek op het vlak van tuinieren.

Met vriendelijke groeten

Tom
vrijdag 15 april 2011 - 16:50
baba

Baba

Alleen maar groen is idd maar saai hé.Wat kleur geeft wat sfeer weer.
Wat ik zou doen moest ik jou zijn hé.Ik zou die buxus in groep in dat smalste stuk aanplanten.'t Zal jouw in de winter niet spijten.zo zal de border niet leeg tonen.Rond de buxus een laag bodembedekkertje aanplanten.Heel mooi is acaena (stekelnootje).In twee jaar zou de oppervlakte al moeten dichtgegroeid zijn.De grond mag wel niet te nat zijn.Is dat wel het geval is Walsteina ternata een aanrader.Beiden zijn groenblijvend.En nu...de bijenplanten...In het grootste stuk van de border achteraan Cotinus coggygria 'royal purple' daarvoor Echinacea en daarnog eens voor een stuk of drie grassen met name stipa tenuissima.Daarvoor aceana doortrekken.Naast de Stipa is Salvia nemorosa een schitterende mooie plant die veel bijen aantrekt.En voor het contrast is ook Alchemilla mollis heel mooi te combineren.de border zal vlug toegroeien.En laat de bijtjes maar komen.Voor de vlinders is Buddleja Davidii een prachtige plant maar zou niet zo mooi uitvallen met deze combinatie omdat de struik wat wild oogt en in de hoogte en breedte snel groeit.Al eens gedacht aan geranium 'Brookside' of geranium 'Rozanne' Heel de zomer door bloemen en bijen.Blijft laag kan je vooraan de border aanplanten.En zal van kleur mooi passen bij de andere planten.
Hopelijk heb wat aan mijn voorstel.
vrijdag 15 april 2011 - 17:37
Dentom84

Dentom84

Jaja ik heb zeker wat aan je voorstel .
De Salvia nemorosa ziet er schitterend uit!
Ik ben ook fan van de kogeldistel. Maar ik ga al eens kijken naar uw combinatie baba.
Ik heb al twee Buddleja's staan(kleur paars en roos). die staan er sinds vorig jaar. Aan de achterzijde van de tuin staan de struiken die wat hoogte hebben om over de buxus te komen.
Ik wil eerst het linkergedeelte onder handen nemen en dan het achterste gedeelte van de tuin. Omdat ik ook wat rekening moet houden met werk en dergelijke.
Maar ik ga kijken wat ik met jou combinatie kan doen.

Daarnaast heb ik ook nog wat potten die ik zou willen opvullen. Zijn er ideetjes voor hangplanten? ik had gedacht aan de hangviool Balconita. Zeer kleurrijk maar ik weet niet of die overal vindbaar is.

Nogmaals bedankt!!
zondag 17 april 2011 - 13:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon