menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

Cavati

Cavati

oei

de helft van de gekiemde zaadjes
is afgevreten door slakken




zijn deze plantjes nog te redden?

hoe hou ik de slakken weg op een milieuvriendelijke manier?
dinsdag 14 augustus 2007 - 17:11
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cavati, druk een klein bakje met wat bier of aangemaakte ranja in de grond, daar zijn ze gek op.

Met bier heb je een voordeel, ze gaan lachend dood.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 14 augustus 2007 - 17:24
Fons

Fons

Wanneer het hart van de plant (groeitop) niet aangevreten is zullen ze wel verder groeien.
dinsdag 14 augustus 2007 - 18:59
Catgarden

Catgarden

Ik heb hier zodanig veel slakken zitten dat biervallen alleen niet helpen...

Ik heb dus ook een paar biervallen staan in de tuin. Maar ik ga ook tegen de schemer of in het donker met een zaklamp naar de teerste planten (hosta's, sla, uitkomende plantjes enz.) en pluk en de huisjes- en naaktslakken af en zet er dan vervolgens mijn voet op.
Soms helpen die 2 dingen nog niet voldoende om te voorkomen dat alles tot op de grond opgegeten wordt en moet ik nog eens slakkenkorrels van Ecostyle (Escar-go) bijsmijten.
En dan nog slagen er slakken in om te overleven en dingen op te vreten.

Ik dacht in mijn vorige tuin dat ik veel slakken had, maar hier zijn het horden slakken. Alle ideetjes die hier al passeerden op het forum heb ik al uitgeprobeerd (en wel tegelijk) maar toch blijven de slakken maar komen. Koffie smijten rond tere planten schijnt te helpen, ook eierschallen, cacaodoppen.
Ten einde raad ben ik nu beetje per beetje mijn hosta's beginnen in potten planten wat ook helpt want soms zijn slakken blijkbaar te lui om een poreuze terracotta pot op te klimmen. De hosta's worden nog aangevreten maar normaal had ik tegen nu nog enkel stengels over zonder blad, nu heb ik toch nog enkele bladeren over.

Wat een beetje helpt bij mij in de moestuin : als ik mijn jonge slaplantjes uitplant (want die kweek ik eerst binnen op anders krijgen ze geen kans met de slakken) zet ik er een afgesneden pet-fles rond. Ik snij de bodem en top van de plastiek flessen en zet dat rond elke plant. De slakken kunnen iets minder makkelijk aan je plantjes en dat helpt hier. Dan strooi ik tussen de flessen een beetje slakkenkorrels zodat ze eerst die voorbij moeten.
woensdag 15 augustus 2007 - 10:48
krissie

Krissie

hey,
cacaodoppen tegen slakken ?Ik weet het nog zo niet hoor !
Bij mijn dochter liggen tussen de planten de cacaodoppen
6à 7 cm dik ,haar tuin zit vol met huisjesslakken .
Een vriend kweekt kanaries , hij komt de slakken rapen voor z'n vogels .
Ze tikken met hun bek tegen het huisje , de slak komt piepen,
en hap doet de vogel,ze zijn er verzot op.
groetjes
Krissie
woensdag 15 augustus 2007 - 11:20
hildavw

Hildavw

Hier kruipen de slakken zelfs tegen de glazen tuindeur naar boven !
woensdag 15 augustus 2007 - 11:47
Cavati

Tekst aangepast

Cavati

maar kwil ze niet dood doen!


vijftien jaar lang strikt vegetarier
en dan slakken beginnen doden
zou niet mooi staan op mijn CV








Hai Cavati, druk een klein bakje met wat bier of aangemaakte ranja in de grond, daar zijn ze gek op.

Met bier heb je een voordeel, ze gaan lachend dood.

Groetjes, Jeannette
woensdag 15 augustus 2007 - 14:08
Botanist

Tekst aangepast

Botanist

Ik denk dat we eens serieus moeten overwegen om slakkensiroop te maken voor de volgende strenge winters als die er nog komen natuurlijk. De slakken komen er blijkbaar wel, en ze lijken soms op die van Bourgogne.

donderdag 16 augustus 2007 - 01:04
wellemieke

Wellemieke

Ik dacht dat huisjesslakken niet zo veel kwaad kunnen. Heb ik het mis? Ik vind namelijk dat ze zo mooi zijn.

Groetjes.
vrijdag 17 augustus 2007 - 14:57
annis

Annis

Het zijn meestal de naaktslakken die dit aanrichten. sÁvonds komen ze tevoorschijn en s'morgens zijn ze weer verdwenen. Maar met dit vochtige weer blijven ze maar komen. Hier eten ze ook van alles niet alleen de hosta's maar ook sommige vaste planten die ik dit jaar pas gezaaid had en uit gezet heb worden niet gespaard. Het schijnt dat er een of andere koperen strip in de handel is die je bij de gevoeligste planten kunt zetten slakken schijnen een afkeer te hebben voor koper daar zouden ze een lichte schok van krijgen en hierdoor het niet meer proberen. Nou of dit allemaal klopt weet ik niet eerst zien en dan geloven.
vrijdag 17 augustus 2007 - 15:12
Catgarden

Catgarden

Koper helpt wel bij slakken want aan de voordeur heb ik 2 grote koperen kuipen (een oude waskuip, 70 cm breed en evenhoog met een kraantje onderaan) en in de ene staat een struik met als onderbeplanting hosta's en dat zijn de enige Hosta's die gaaf zijn in de tuin.
In de tweede kuip ook een struik met als onderbeplanting aardbeien en ik heb nog geeneen slak gezien op de aardbeien.

Jammer genoeg zijn die koperen ringen wel heel duur. Ik heb er zo al gezien die je moest rond de kroon van de plant zetten maar bij hostas lijkt het me weinig nut hebben want de bladeren komen tot op de grond of grenzen aan een andere plant. Om dat koper te vermijden kunnen ze dan gewoon via de bladeren opklimmen of via een buurplant op de hosta.

Cacaodoppen helpt hier ook niet, daar kruipen de slakken vrolijk over in onze tuin. Een superras slakken in onze tuin ?
zondag 19 augustus 2007 - 12:36
hildavw

Hildavw

Slakken kruipen zelfs over scheermesjes !
Dit werd eens aangetoond in een TV-programma, ik denk met Bart Peeters.
Alle andere middeltjes hielpen ook niet : cacaodoppen, eierschalen, enz.

zondag 19 augustus 2007 - 18:53
fastmario

Fastmario

heb dat ook gezien
was gewoon omdat koper geen natuurprodukt was of zoiets
maandag 20 augustus 2007 - 21:53
kabouterke

Kabouterke

Hoi allemaal.
Cavati,
Als het jullie kan troosten je bent niet de enige met MASSA'S slakken,bij mij zien de hosta's er zo uit en ik heb al duizenden slakken gevangen s'avonds en aan de kippen gevoederd.
En voor de rest zowat alle middelen die er bestaan zowel biologische als natuurlijke enz enz geprobeerd.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Photosmart+M425&make=Hewlett-Packard]Photosmart M425 at 2007-08-20
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Photosmart+M425&make=Hewlett-Packard]Photosmart M425 at 2007-08-20
Na heel veel opzoeken en navragen,en goede informatie van de forumleden,denk ik dat een van de weinige doeltreffende bio middelen,NEMASLUG is,dat zijn miniscule aaltjes genaamd PHASMAHABDITIS.
Ge moet het oplossen in water en bij de planten gieten,en zolang er slakken zijn blijven ook de aaltjes in leven,eens de slakken weg sterven zij ook af.
Dit product is te verkrijgen bij ECOFLORA te Halle.
Spijtig genoeg,geraak ik er niet aan,daar ik in Frankrijk woon en er geen firma bereid is van het naar mij op te sturen,daar ze heel vlug aan bederf onderhevig zijn,en ge niet op de post kunt rekenen
Ik hoop dat ge er wel aangeraakt Cavati.
grtjs

Kabouterke
dinsdag 21 augustus 2007 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon