menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenmarijn

Ga naar meest recente reactie

willemveldman

Willemveldman

hoi,
ik wil mijn rozemarijn laag en zo breed mogelijk hebben, in plaats van hoog en dun.
werkt dit hetzelfde als bij lavendel; gewoon de top eraf... of is er toch een andere techniek voor nodig?

alvast bedankt
vrijdag 5 september 2008 - 21:58
LauraK

LauraK

Hallo Willem,

Of het wetenschappelijk verantwoord is, weet ik niet, maar ik behandel mijn rozemarijn op dezelfde
manier, en dat gaat al een paar jaar goed. De rozemarijn heet vorstgevoelig te zijn, maar met de
winters van tegenwoordig heeft de plant nergens last van. Ik heb dan ook geen vaste tijd om te
snoeien; doe dat wanneer het mij nodig lijkt. Hopelijk reageren er nog echte deskundigen...

Groeten van Laura.
zaterdag 6 september 2008 - 10:31
verbena46

Verbena46

hier staat een advies bij de rozemarijnplant
dode en bevroren takken in maart-april snoeien
in die periode kan eigenlijk de hele plant wat bijgesnoeid worden
ja wel beschermen tegen felle kou
in droge periodes goed water geven

(deze geurende plant wordt hier veel in de keuken gebruikt)

groeten van Verbena
zaterdag 6 september 2008 - 17:50
monique251

Monique251

Meestal heeft rozemarijn niet zoveel last van vorst maar van natte voeten!!
Heb zelf al jaren rozemarijn staan die nooit afgedekt wordt in de winter maar het is essentieel dat de wortels niet in natte grond blijven staan. In de winter pluk/snijd ik ook gewoon takken als ik ze nodig heb (vergelijkbaar met snoeien dus), geen enkel probleem.
Groet, Monique
zaterdag 6 september 2008 - 19:43
Lino

Tekst aangepast

Lino

extra vraagje:
als je in het voorjaar snoeit, dan heb je dat jaar geen bloei veronderstel ik?
dinsdag 9 september 2008 - 08:50
monique251

Monique251

Hey Lino,
Ja dat zit er wel in, rozemarijn bloeit nogal vroeg in het seizoen en op overjarig hout (takjes gevormd in het vorige seizoen). In het voorjaar snoeien betekent dus al snel dat je de bloei eruit knipt. Wil je de bloemen niet missen, laat dan een aantal takjes erop zitten en snoei die na de bloei.
Groet, Monique
woensdag 10 september 2008 - 08:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon