menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfkomkommer of Mexicaanse augurk of Cyclanthera brachystachya

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Ik heb 4 stuks van Olijfkomkommer of Mexicaanse augurk (Cyclanthera brachystachya) gezaaid. Maar het is een zogenaamde vergeten groente, waardoor je echt weinig informatie vindt. Iemand enige ervaring met deze soort?

- Perceel van de vruchtgewassen?
- Bemesting/vocht/licht?
- Hoogte, breedte, wat voor steunmateriaal?
- Hoe kun je de vruchten eten/klaarmaken?

maandag 14 mei 2012 - 21:55
Tarragon

Tarragon

Ik had vier zaadjes uit de zadenenvelop gepakt, en ééntje daarvan is uitgekomen. Het plantje verspreidt zich nu vrolijk en uitbunding over zijn zaaipotje.

Ik heb ook even zitten denken hoe ik het beste kon omgaan met dat olijfkomkommertje en een beetje opzoekwerk bracht me wat verder.

Cyclanthera brachystachya behoort tot de cucurbitacaea.
Dat betekent dat je hem inderdaad kan beschouwen als een komkommertje, of ook als een pompoentje. Ik merk bij mijn plantje duidelijk dat hij zich in de breedte verspreidt. Daarom lijkt mij een verzorging, vergelijkbaar met die van pompoen, het beste. Maar hij kan ook opgebonden worden en in de hoogte geleid worden. Hij zou tot 2 meter hoog kunnen worden.

Hij zou graag de volle zon hebben en wat compost als voeding.
Ze verdragen een warm klimaat, maar geen langdurige droogte.

De vruchtjes kunnen geplukt worden als het zaad zich nog niet gevormd heeft. De smaak zou vergelijkbaar zijn met komkommer.
Laat je de vruchtjes volledig afrijpen, dan dien je er een plastiek of zo over te hangen, omdat ze blijkbaar exploderen en hun zaad in het rond slingeren. Nadat ze geëxplodeerd zijn, kan je ze ook eten.

Ik ga mijn plantje samen met enkele chillipepertjes in zijn definitieve pot zetten, zodat ze als goede buren van elkaar kunnen profiteren.

Leuke plant in elk geval
dinsdag 15 mei 2012 - 09:55
Pieter2

Pieter2

Merci voor de informatie. Ik ga ze toch moeten opbinden dan want ik heb de ruimte niet voor ze te laten kruipen en ik vermoed dat het van nature een klimplant is omdat ze bladranken vormt. Ik heb ze ook van de zadenenvelop gepakt, 4 stuks, ze zijn alle 4 uitgekomen. Ik heb ze nu nog in P9 staan met een stokje waarop ze klimmen, deze week geven ze nog vorst uit, dus laat ik ze nog binnen, daarna zet ik ze op het perceel samen met de tomaten.


dinsdag 15 mei 2012 - 18:40
Tarragon

Tarragon

Tenslotte heb ik jouw voorbeeld gevolgd, Pieter, en mijn olijfkomkommertje ook laten klimmen.

Vandaag is hij samen met wat Piment de Bresse chillietjes en een petunia in zijn definitieve pot gegaan.
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen



PS De bakken op de achtergrond, dat zijn gele naaldboontjes en radijsjes. En rechts kan je bosaardbeitjes zien. De rode stipjes, dat zjin rijpe vruchtjes, die ik morgen of overmorgen wellicht zal opsnoepen. De eerste dit seizoen.
woensdag 23 mei 2012 - 22:30
edelweis

Edelweis

hihi, grappig, ik vermoed dat je zaadjes, uit de zaad carrousel hebt gehaald hé
(ik ben de dader ervan )
dus heb wat ervaring
ik weet, dat ze ontzettend graag en vooral VEEL water willen
voor de rest, heb ik ze eigenlijk gewoon laten opklimmen aan een draadrooster
ze worden wel héél groot hoor, bij wij was het zo een twee op drie meter!
en ja, de vruchten zijn wel lekker, maar een apparte smaak
hier vonden ze het jammer niet lekker genoeg
vandaar dat ik ze eigenlijk niet meer plant
maar ze zijn wel héél mooi hoor!
zaterdag 26 mei 2012 - 22:17
kenny001

Kenny001

zou ik olijfkomkommertjes nog kunnen zaaie de mijn zijn weer eens dood gegaan
zondag 27 mei 2012 - 00:14
edelweis

Edelweis

ja hoor, waarom niet
zeker met dit weer en ja dan is de oogst iets later hé
zondag 27 mei 2012 - 11:36
Tarragon

Tarragon

Olijfkomkommer, pepertje en petunia stellen het wel.
Je ziet ze hier broederlijk in hun pot, samen met de andere planten van het chilli-eilandje op mijn koertje. Op de achtergrond is nog een courgettebloem te zien. Mijn andere courgetteplant heeft al vruchtjes, 4 cm lang ongeveer. Courgettes zijn snoezig als ze nog zo klein zijn. Kenners herkennen verder op de foto achteraan nog basilicum en uiterst rechts een augurkplantje. Oh ja, en ook nog wat brandnetels. Niet alle onkruid verdwijnt bij mij.
Ondanks het rotweer groeit alles toch vlijtig.

Groenten

zaterdag 16 juni 2012 - 21:57
kenny001

Kenny001

bij mij worden mijn courgette direkt rot als ze aan de plant komen ik zou er echt kipppen vel van krijgen denk als het zo blijft regenen dat ik er een paraplu ga bocen zetten dan kan de regen er niet zo direkt op in werken
zaterdag 16 juni 2012 - 22:50
Pieter2

Pieter2

Ik heb zojuist eens grondig geoogst, zo te zien al te laat, want veel vruchten hebben al zaden aangemaakt, die zijn dus ook niet meer lekker (de jonge vruchten wel). Heb ze alleen nog rauw geproefd, heb nog geen idee hoe ze klaar te maken.
vrijdag 28 september 2012 - 19:05
Tarragon

Tarragon

Van mijn éne plant heb ik 7 vruchtjes geoogst en een tijdje geleden gevuld met rundgehakt klaargemaakt. Was zeker niet slecht.

Ik vond het niet erg dat ze al zaden aangemaakt hadden. Tenslotte wilde ik die bewaren. Enkele ervan zijn inmiddels zelfs al vertrokken naar een nieuwsgierige kennis in Duitsland (waar men deze vrucht Inka-Gurke noemt).

De smaak van de vruchtjes is in orde, maar de plant geeft veel voldoening. Weelderige groei, continu fijne bloempjes en grappige vruchtjes. Ik zet hem volgend jaar zeker weer.
zaterdag 29 september 2012 - 08:14
Pieter2

Pieter2

En een gemakkelijke teelt... Ik heb ongeveer 100 vruchten van mijn 4 planten. Een deel gaat mee de wok in . Volgend jaar zet ik wel een hogere draad, want hij was al 4m hoog.
zaterdag 29 september 2012 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon