menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komkommers aan het afsterven

Ga naar meest recente reactie

wilwi

Wilwi

Hallo,
Heb in mijn serre komkommers (1), snoepkomkommers (1), tomaten (8), kerstomaten (1), paprika (3), aubergine (1),sla, rukola en radijsjes staan.
m.u.v. de laatste 2 word alles met een druppelaar gegoten vanuit een regenton en voorverwarmd in een klein reservoir in serre.
Voor al deze planten samen ligt het waterverbruik op ongeveer 15 a 20 liter per dag. Leg het systeem gedurende de nacht af, en bij regendagen slechts een korte periode overdag.
Wekelijks krijgen ze via het systeem vloeibaar mest speciaal voor tomaten.
Alles groeit en bloeit enorm, maar eergisteren toen de temperatuur in de serre iets hoger werd (25°c) ging de komkommerbladeren slap hangen.
Aangezien ze daarvoor zeer fris stonden en al 2 m hoog uitgelopen zijn vermoed ik een larve of iets dergelijk aan de voet. Heb onmiddelijk een insecticide aan de voet gegoten en na een uurke ongeveer veel water gegeven. Volgende morgen een frisse plant. Gisternamiddag terug iets warmer in de serre, terug slappe bladeren. Terug extra water en deze morgen fris groen.
Wat denken jullie, doe ik het goed of pak ik het verkeerd aan. Ga ik van de verkeerde veronderstelling uit?

maandag 20 juni 2011 - 11:48
daggie01

Daggie01

zouden ze niet gewoon slap gaan hangen vanwege de warmte ?
maandag 20 juni 2011 - 16:08
wilwi

Wilwi

denk het niet, in de warme periode bleven ze fris en de snoepkomkommer die er naast staat en waarvan de struik even groot is heeft van niks last.
Vandaag ziet het er wat beter uit, vermoed dat de dader (larve of zoiets) de geest gegeven heeft en dat de plant zich aan het herstellen is.
maandag 20 juni 2011 - 16:15
Gorre

Gorre

denk eerder aan watergebrek , nu onze komkommers 1.5m hoog zijn en vol vruchten hangen krijgen ze elke dag minimum een liter water , op warme dagen zelfs 2 liter anders hangen de bladeren ook slap

Sven
woensdag 22 juni 2011 - 10:40
wilwi

Wilwi

Heb er een 2den druppelaar bijgezet, zou nu 2 liter per dag krijgen, mooi warm en op 5 cm van de stam.
woensdag 22 juni 2011 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon