menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe patatten

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Geachte collega tuiniers,

Het is de eerste keer dat ik patatten gezet heb en ik heb een vraag: ik heb Gala's en Aktiva's gepoot als vroege patatten en zou graag weten wanneer ik van deze aanplant kan beginnen genieten, ik weet wel dat je eens een struik kan uitdoen en kijken of ze al groot genoeg zijn, maar vanaf wanneer begin je dat te doen? Ik heb al eens gehoord dat je vroege patatten kan rooien wanneer de bloempjes open gaan maar weet niet of dit wel waar is? Graag hulp voor een hongerige patattenboer,

Bart.
vrijdag 22 mei 2009 - 19:08
Victor44

Victor44

Gala,is een vroege-en Aktiva een middelvroege aardappel. Dit wil dus ook zeggen dat de ene wel wat vroeger is dan de andere! Maar als je zegt dat de bloempjes pas open gaan,zou ik toch nog een paar weken wachten hoor.
Je moet eens proberen of je er vindt wanneer je een beetje grond verwijderd met je vingers. Als ze een goede dikte hebben mag je er wel van rooien,maar ik heb de vroegste die ik al ooit gekocht heb toch altijd tussen de 70 -en 80 dagen minimaal laten staan,en dan proberen...
Smakelijk!
vrijdag 22 mei 2009 - 19:49
bartvds

Bartvds

Oei, ik dacht dat het alletwee vroege soorten waren, bedankt voor de tip al,

Bart
vrijdag 22 mei 2009 - 22:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag heb ik de eerste vroege aardappels geoogst en gegeten, die waren gepoot op 26 maart.
Het ras is Solist een erg vroeg soort. Ik peuter er een paar onder de struik uit en eten maar. Foto zie :
http://www.jovandreumel.info
maandag 25 mei 2009 - 22:34
suldrun

Suldrun

hai

ik heb gelezen dat je ze kan oogsten tussen de tijd dat de aardappel vol in bloem zstaat en voordat het loof afsterft.
Vervolgens ga je met een spitvork er tussen wrikken leg je ze op het land te drogen ( degene die je stuk hebt geprikt direct eten)
en blauwe weggooien want die zijn giftig.

maar het is dit jaar ook mijn eerste keer
dinsdag 26 mei 2009 - 08:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn vroege aardappels bloeien niet. En daar zijn er meer van. Degenen, die boven de grond komen zullen groen worden. Alleen de groene delen zijn giftig, maar dat kun je wegschillen. Blauw worden ze alleen als je er ruw mee omgaat, vooral als ze koud zijn en te weinig kali gehad hebben.
zaterdag 30 mei 2009 - 09:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon