menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten snoeien

Ga naar meest recente reactie

the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

wie durft ??

http://www.expertvillage.com/video/25168_low-maintenance-garden-pruning.htm

lijkt me wel een zeer drieste manier om uw plant te trimmen, sommige bloemen moeten er nog maar net aan beginnen - maar blijkbaar zou men in de commerciële teelt ook wel redelijk drastisch snoeien (de boer zal niet graag zijn bladeren voeden, maar de boer kan wel zijn professionele serres beschaduwen want is schaduw voor de vruchten niet beter dan volle zon ?)
dinsdag 5 augustus 2008 - 15:11
Markie

Markie

Buiten snoei ik ook zo drastisch, ondermeer omdat de plant dan minder vlug ziek wordt.
In de serre laat ik meer hangen, omdat de bladeren toch wel wat helpen tegen oververhitting doordat ze water verdampen, maar eens eind augustus wordt daar ook flink doorgesnoeid.
dinsdag 5 augustus 2008 - 19:16
Matabish

Matabish

Ik heb mijn tomatenplanten verleden week al flink gesnoeid, maar als ik dàt zie moet ik er dringend nóg eens aan beginnen!!
Een ander probleem is dat mijn planten hoger worden dan mijn serretje! Mag ik ze toppen?
Er staan nog wel redelijk veel bloemetjes bovenaan. Of mag ik ze gewoon krom laten gaan?

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 5 augustus 2008 - 20:21
annd6

Annd6

Dorie toch, ik kan het weer niet zien, zou toch eens iemand moeten laten komen om die laatste flashplayer te installeren. Om de één af andere reden wil dat niet lukken

Matabish, je kan je planten toppen of voorzichtig laten zakken , is wel een beetje hachelijke onderneming
De planten die ziek zijn heb ik getopt. Ze zitten ook tot tegen het dak van de serre.

Groetjes
Ann
dinsdag 5 augustus 2008 - 22:24
Markie

Markie

Ik laat er een aantal horizontaal verder groeien, vastgebonden aan banboestokken.
Gaat prima, de langste plant is nu toch zo'n 4,5 meter.
woensdag 6 augustus 2008 - 09:57
verbena46

Verbena46

tomaten snoeien (toppen) is aanbevolen want
dan krijg je dikkere vruchten en gaan ze eerder rijpen
doe het na de vierde of vijfde tros
in de serre na de zesde

groet verbena
zaterdag 16 augustus 2008 - 16:58
Markie

Markie

Ja, dat is wel zo, maar dan zit je ook veel vlugger zonder tomaten.
Minder drastisch is de nieuwe trossen wat uitdunnen, helpt ook om grotere vruchten te krijgen.
Wij hebben per soort 2 planten staan, waarvan we 1 toppen en 1 laten doorgroeien en uitdunnen vanaf de 6de tros.
Mijn ervaring is dat je bij de niet getopte planten vooral vanaf de 5de tros merkelijk kleinere tomaten krijgt, als je daarvoor getopt hebt krijg je die niet eens
Vorig jaar hadden we tot half november tomaten aan de niet getopte planten.

Binnen 2 jaar gaan we het nog anders aanpakken, we gaan in 2 rondes zaaien, eerste ronde begin maart zoals gewoonlijk, en een 2de ronde half april (kunnen ze in eens van het zaaibakje in de serre geplant worden), in de hoop zo meer spreiding te krijgen.
(volgend jaar hebben we geeen tijd wegens verbouwingen)
zondag 17 augustus 2008 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon