menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Tweede oogst vijgen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Hebben jullie ook weer rijpe vijgen?

Onze vijgenboom is waarschijnlijk een "Brown Turkey". (Niet helemaal zeker, omdat het een stekje van een stekje is.) Die draagt een boel eetbare vijgen, meestal in augustus (afhankelijk van het weer kan het wat vroeger beginnen of wat langer uitlopen). Daarna groeien er nog wel kleine, "tweede oogst" vijgen aan, maar die worden in dit klimaat niet rijp.

Nu ja, "werden" niet rijp. Een van de vele effecten van de klimaatverandering is dat ze dit jaar hier wel nog rijpen. De vijgen zijn kleiner en de vorm is ook wat anders. Ze doen me denken aan de foto's van Masonalonzo op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/9/fruit/73210/vijgen-rijpen-niet-goed-af#bericht557479. Maar ze zijn echt rijp en net zo lekker als de zomervijgen.

Ons boompje is een stekje van de boom van mijn ouders. Ook daar vond ik gisteren nog een flinke portie rijpe vijgen.
donderdag 2 november 2023 - 11:57
LT
donderdag 2 november 2023 - 13:21
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Wat bof jij. Ze zijn hier voor de tweede keer ook groter, maar ik woon iets noordelijker en dus niet rijp geworden helaas. Het blad valt al. En het opschot probeer ik binnenkort weg te halen met wat wortels. Liefhebbers genoeg. Dit is Brown Turkey.

Fruit

vrijdag 3 november 2023 - 11:03
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier zie je het opschot. Dat is nog groen. Heb voederbollen hangen en dat valt nog op het blad.

Fruit

vrijdag 3 november 2023 - 11:04
leerling

Leerling

Aan de boom...

Fruit

vrijdag 3 november 2023 - 22:15
leerling

Leerling

Op het bord...

Fruit

vrijdag 3 november 2023 - 22:16
leerling

Leerling

Leuk poppetje in die tweede foto, Joukje.
vrijdag 3 november 2023 - 22:18
LT
zaterdag 4 november 2023 - 09:42
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Dat poppetje is van de kringloop en het hoedje en kop ook. Heb een experiment gedaan met tamme kastanjes. Maar in de oven leek aardig, maar ondanks de inkeping kwamen ze niet goed uit de dop. Nu 8 kastanjes op een servetje ook ingekeept in de magnetron ruim één minuut en dat is voorlopig de oplossing. Lekker tussendoortje bij de koffie. Wie weet doe ik dit straks ook met de dikste vijgen.
zaterdag 4 november 2023 - 12:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon