menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum Tinus komt geel/bruin verdort

Ga naar meest recente reactie

GerryV.

GerryV.

Op mijn viburnum Tinus vaste haagplanten die 4j geleden aangeplant werd en goed uitgroeide, komt sinds deze winter gelig/bruin blad te staan, lijkt net af te sterven. Op enkele takken zit ook een wit spinsel. Heb de plant vandaag al wat gesnoeid. Iemand enig idee wat dit is en wat te doen?

Struiken & Bomen

zondag 14 april 2024 - 03:47
GerryV.

GerryV.

Foto volledige plant

Struiken & Bomen

zondag 14 april 2024 - 03:49
GerryV.

GerryV.

Zelfde plant op 1m afstand, geen probleem mee

Struiken & Bomen

zondag 14 april 2024 - 03:50
Tuinprins

Tuinprins

Kunnen 2 dingen aan de hand zijn:

1. Viburnum tinus is gevoelig op de wortel als die te nat staan. Je tuin is redelijk verhard en als het afschot van de bestrating naar de Viburnum tinus is, dan hebben ze zeer waarschijnlijk te nat gestaan. We hebben een extreem natte periode achter de rug die begon in oktober en eindigde in maart. Daar waren veel planten niet blij mee.
Ik zou voorlopig afwachten en kijken wat de planten gaan doen. Het gele blad zal sowieso van de planten komen, dus daar hoef je niet van te verschieten.

2. De grond waar de matige Viburnum tinussen staan is slecht of niet voldoende om de planten van voedsel te voorzien. Bij bovenstaande tuin denk ik al snel dat je op de gele grond zit en daar kunnen 99% van de planten niet op groeien.
Voor nu even afwachten en over een maand bemesten met een langzaam werkende meststof (bijv. Osmocote).


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 april 2024 - 08:48
Peterplant

Peterplant

Kun je ook een scherpere foto van dat wittige op de stengels plaatsen? Het zou mij niet verbazen als er een schildluis op zit.
zondag 14 april 2024 - 09:36
GerryV.

GerryV.

Close up van witte aanslag op bad.
Plant staat idd naast verhard stenen terras, onder houten terras erachter is wel aarde/gravé. Idd wel natte plaats.

Struiken & Bomen

zondag 14 april 2024 - 16:50
Peterplant

Peterplant

Ik vermoed toch een schildluis, maar de oorzaak daarvan moet je in de slechte groeiomstandigheden zoeken.
dinsdag 16 april 2024 - 13:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon