menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen snoeien

Ga naar meest recente reactie

Mir04

Tekst aangepast

Mir04

Goedemiddag,

Wij hebben 6 bomen staan die hoognodig gesnoeid moeten worden. Ze worden te vol en ontnemen elkaars licht.
Nu hebben we alleen geen idee wat voor bomen het precies zijn en hoe we deze het beste kunnen snoeien. is er iemand die ons dat kan vertellen?
Zie foto hoe ze er in de zomer bij staan.

Struiken & Bomen

zondag 12 november 2023 - 16:15
deHaan

DeHaan

Ik zou er niets aan doen.
Wat de soort betreft graag een veel betere foto, van een tak bijvoorbeeld.
Als er nog blad is graag een foto van een tak met blad.
zondag 12 november 2023 - 19:15
PeterC

PeterC

Ik zie ook geen reden om die bomen te snoeien. Het is perfect normaal dat bomen al de beschikbare ruimte vullen en er maximaal hun voordeel uit proberen te halen. Dat doen ze in een bos ook.
zondag 12 november 2023 - 19:35
leerling

Leerling

Eens met DeHaan en PeterC.

Door de klimaatopwarming worden er nog meer hete zomers verwacht. Ik zou dat plekje heel erg koesteren zoals het nu is. Schaduw + bomen = koelte.
zondag 12 november 2023 - 20:10
dries944

Dries944

Er zijn veel mensen die zouden tekenen voor zo'n mooie bomen in hun tuin. Behouden dus
zondag 12 november 2023 - 21:13
Mir04

Mir04

Bedankt voor jullie reacties.

Hierbij een foto van hoe het blad er nu uit ziet.
De witte achtergrond is A5 formaat.

Struiken & Bomen

maandag 13 november 2023 - 11:00
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik vermoed dat het een Fraxinus Ornus is. Een es dus, maar een soort die weinig gevoelig is voor essentaksterfte.
Zie https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/plant-research/open-teelten/bomen-fruit/10-vragen-over-essentaksterfte.htm
maandag 13 november 2023 - 11:41
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ja daar kwam ik ook op uit Leerling. Fraxinus ornus meczek.
Gevonden bij kwekerij Appeltern.

Struiken & Bomen

maandag 13 november 2023 - 11:51
PeterC

PeterC

Door de klimaatopwarming worden er nog meer hete zomers verwacht. Ik zou dat plekje heel erg koesteren zoals het nu is. Schaduw + bomen = koelte.

Langs de zuidkant van onze tuin staat een rij loofbomen, bestaande uit esdoorns, eiken en robinia's en er staat ook nog een gleditsia tussen, en die rij is goud waard.
In de zomer houden ze ons terras en eigenlijk ons hele huis in de schaduw. Geen airco nodig zelfs niet op de heetste dagen (dat in combinatie met enkele screens en gesloten ramen en deuren overdag).
Bovendien geven bomen een natuurlijke schaduw en niet alleen koelte doordat ze de zon afschermen, maar ook doordat ze water verdampen, en dat is samen veel effectiever dan een zonnescherm.
Bovendien hebben die bomen in de winter geen bladeren en dan kan de schaarse zon volop het huis verwarmen.
maandag 13 november 2023 - 20:18
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Laat die maar rustig hun gang gaan. Fraxinus ornus 'Meczeck' wordt niet groter dan dit. Geen reden tot snoeien.
maandag 13 november 2023 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon