menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterlot wegsnoeien

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Ik heb een appelboom en een pereboom met heel veel waterlot. Waterlot zijn van die takken die recht omhoog groeien, en waar je niets aan hebt.
Ik heb er vorig jaar ook een pak weggesnoeid, maar ik heb er dit jaar evenveel, zoniet meer terug, en ook de oogst was merkelijk minder.
Wat doe ik verkeerd?
Wanneer mag ik waterlot wegsnoeien?
Is het snoeien van een appelboom en pereboom gelijk?

Bedankt alvast voor de info.

Wim
zaterdag 14 oktober 2023 - 12:55
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Snoei ze weg in de zomer.
Bij de hoofdtak. Had dus al moeten gebeuren. Dan krijgt het fruit meer zon en gaat de kracht niet in die loten zitten. Maar ik heb het vorige week nog eens gedaan omdat we ineens meer regenwater kregen en harde wind. Kan ook in de winterdagen, maar ik was toch aan het versnipperen.
zaterdag 14 oktober 2023 - 13:31
Tuinprins

Tuinprins

Als je waterlot in de zomer weg snoeit gaat de appelboom minder uitlopen vanuit slapende knoppen.

Ga je waterlot in de winter wegsnoeien dan heeft de appelboom daar in het voorjaar een sterke reactie op en krijg je veel waterlot.

Waarom snoeien professionele appelkwekers dan toch in de winter?
Zij snoeien ieder jaar in de winter. Bovendien is dat in de zomer voor hen lastig i.v.m. met het spuitregime (appels worden in zomer regelmatig gespoten tegen van alles en nog wat). Verder kan zomersnoei leiden tot beschadiging van de appels.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 14 oktober 2023 - 15:50
hypermaxx

Hypermaxx

Dus nu best niet meer snoeien en wachten tot de zomer?
zondag 15 oktober 2023 - 18:19
leerling

Leerling

Een paar algemene regels die ik van mijn vader geleerd heb i.v.m. snoeien van fruitbomen met pitvruchten:

In de winter, na de strengste vorst en niet als het vriest of er kort daarop vrieskou wordt verwacht, snoei je om takken te laten vertakken. Nadeel is dat er, zeker rond de snoeiwonde van dikkere takken, waterlot kan ontstaan.

Tenzij je echt weet wat je doet, nooit meer dan 20% van het bladvolume per jaar wegsnoeien. (Als je om een of andere reden meer moet wegsnoeien, moet je ook de wortels terugsnoeien en daar begin ik niet aan.)
Als je meer wegsnoeit, krijg je meer waterlot.

Als je alleen het waterlot weghaalt, zal de boom nieuwe maken vanuit slapende knoppen. Als je de overige takken inkort, zal de boom vooral die takken weer laten uitgroeien en minder nieuw waterlot maken.

In de zomer snoei je om de groei te remmen. Als je veel waterlot hebt, kan je die takken in de zomer (juni) inkorten tot er nog een vierde van de tak overblijft. Met een beetje geluk vormen ze zich alsnog om tot takken die vruchten kunnen dragen. Kies dus vooral die takken uit die de vorm van je boom ten goede komen. Een deel van de andere (denk aan die 20% bladvolume) kan je dan in de winter weghalen.

Als je die regels toepast op een boom die nu veel waterlot heeft, kan het een drie tot vier jaar duren voor de situatie weer onder controle is.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een hobbyist en deze regels lijken voor mij te werken.
zondag 15 oktober 2023 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon