menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euonymus 'Green Spire' ziek?

Green spire

Green spire

Goedemiddag,

Ik heb al een paar jaar Euonymus japonica 'Green Spire' in bakken op het balkon (zw) staan. Deze zomer (erg nat afgewisseld met zeer droog) werden de haagplanten stuk voor stuk geel en viel al het blad af (kale bruine stengels over). Na meerdere gaten in de bakken gemaakt te hebben voor de waterafvoer en wat bemest te hebben, kwamen gezonde blaadjes weer direct terug. Even dacht ik dat de slechte waterafvoer het probleem was. De randen van de bladeren worden echter langzaam aan weer geel en zien er niet al te fris uit. Het heeft heel veel geregend aan de kust hier de laatste 2 maanden. Wat zou er aan de hand zijn?

C&S ziekten en plagen

zondag 26 november 2023 - 15:21
Tuinprins

Tuinprins

Taksterfte bij wintergroene Euonymus soorten wordt meestal veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmel Colletotrichum gloeosporioides. Deze schimmel zien we hoofdzakelijk bij planten die staan op matig drainerende bodem of in langdurige natte periodes waarbij het blad lang nat blijft. Eventueel zou taksterfte ook veroorzaakt kunnen worden door een of andere vorm van Phytophthora. Phytophthora bij planten komt vooral voor daar waar de drainage matig tot slecht is c.q. plekken waar de plant langere tijd te nat staat.

Tegen deze vorm van taksterfte is weinig te doen. Zit de ziekte eenmaal in de plant dan gaat die er niet meer uit.

Op basis van je verhaal concludeer ik dat de bakken geen of onvoldoende drainagegaten hadden. Als er iets belangrijk is voor planten dan is het dat de drainage goed moet zijn. Slechts weinig planten kunnen er tegen dat de wortels langere tijd te nat staan. Je had voordat je die kardinaalsmutsen in de bakken zette (extra) drainage gaten moeten boren. Dit betekent dat je in droge periodes vaker water moet geven maar voorkomt in natte periodes dat de planten verzuipen.

Je zegt dat de planten een voor een geel worden maar op de foto zie ik toch een plant die er groen uitziet. Hoe ernstig is de aantasting precies?

Ik zou die aangetaste plant op de foto eruit halen en de wortels bekijken. Verder de dode takjes controleren op kankerachtige / necrotische plekken. Die plant op de foto kun je overigens weg gooien, die moet je niet meer terug zetten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 27 november 2023 - 05:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon