menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Adenium obesum

Ga naar meest recente reactie

aztekiops

Aztekiops

Hallo,

Ik heb hier letterlijk een bakje met Adenium zaailingen van een twee tal maanden jong.
Sinds een paar weken vertonen de meeste bruine bladranden die beetje bij beetje het volledige blad opeisen. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Mvg,
Stefaan



[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 april 2008 - 20:25
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Ik kan zelf niet overweg met Adeniums en moet de mijne na een paar jaren steeds terug afsnijden en ondertussen nooit geen bloei gehad , ik denk aan spint en denk dat dit bij U ook het geval is want de symptomen zien er bij mij gelijk uit !
Een tweede blik naar de foto doet me twijfelen aan mijn eerste gedacht , ik weet het niet ! De blaadjes zien er mij voor de rest iets té gezond uit om spint te zijn !
zondag 6 april 2008 - 21:37
kaktuskid

Kaktuskid

Het ziet er wel een tof bakje zaailingen uit.
Maar spint is het volgens mij zeker niet.
Wel kan het kou geweest zijn???
Met een vraagteken natuurlijk.
Ik weet niet in welke omstandigheden dat ze gezaaid zijn
Maar deze kunnen absoluut niet tegen koude.
De mijn mogen overwinteren in de living,
want de serre is veel te koud.
grt. eddy

zondag 6 april 2008 - 21:51
Daniel_SJD

Daniel_SJD

Ik heb dus precies hetzelfde! Bij mij is er maar 1 opgekomen overigens (van de 10 zaden) en die is van vorig jaar. Maar groeien doet hij bijna niet en de blaadjes worden steeds bruin en sterven af. Hij heeft max. 2 groene blaadjes en dan begint het weer, heel vreemd.

Als je kijkt naar hoe ze verzorgd moeten worden, lees ik verschillende dingen op i-net. De één heeft het over bijna dagelijks water geven (in de warme zomer), de ander zegt laten uitdrogen alvorens te wateren en weer een ander zegt 1x in de maand. Ik volg het niet meer...

Dus als je inmiddels iets meer weet, ik hoor het graag!
zaterdag 19 april 2008 - 14:20
Pieter

Pieter

Hoi,
Weinig groeien en opdrogende bladtopjes kan duiden op een tekort. Zijn je plantjes an bemest geweest? Best een meststof gebruiken die ook microelementen bevat. Adenium zijn, voor zover ik weet, ook redelijk gulzig.
zondag 11 mei 2008 - 14:31
dolf

Dolf


Hallo
Ik heb eind vorig jaar hetzelfde tegengekomen,de toppen van de
bladeren werden ook bruin.Ik denk dat dit te wijten was door de plant
aan de zon bloot te stellen.Plant verplaatst en zonder iets aan te doen
staat ze vol met nieuwe bladeren en wacht ik enkel op de bloemen.

Groetjes Werner
zondag 11 mei 2008 - 23:07
aztekiops

Aztekiops

Ondertussen heb ik de plantjes verspeend met wat extra meststoffen. Ze lijken zich hierdoor wel wat te herpakken. De blaadjes die bruine randen hadden zijn dus verloren en vallen af. Door het uitplanten groeien er nieuwe blaadjes vanuit de toppen. Het mooie warme weer dan we nu hebben in combinatie met wat meer ruimte doet hun precies wel goed. Hopelijk blijven ze positief evolueren.

Mvg,
Stefaan
zondag 11 mei 2008 - 23:26
cactelders

Cactelders

Ik heb er ondertussen ook gezaaid en 6/10 opkomst !
woensdag 14 mei 2008 - 09:12
stekeltje

Stekeltje

een vriend had vorig jaar gevraagd dit voor hem te zaaien, was blijven liggen wegens te laat. Nu uitgezaaid op 8 april en dit is het resultaat( tot mijn grote verwondering)
De vraag is hoe moet het nu verder? Terug in het zakje of niet?
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 14 mei 2008 - 10:50
cactelders

Cactelders

Ik zou ze bloot laten hoor ! Ik gebruik ook nooit zakjes voor vet- of caudexplanten !
woensdag 14 mei 2008 - 20:31
aztekiops

Aztekiops

Ik heb ze ook vrij snel uit gespannen lucht gehaald. Ze hebben anders nogal de neiging om "uit te rekken" ipv van de meer gedrongen vorm die ze eigenlijk moeten hebben.

Misschien beter een andere topic maar nu we toch bezig zijn:
Soms iemand ervaring met het zaaien van welwitchia? Ik heb 5 zaden liggen die dringend moet gaan zaaien.

mvg,
Stefaan
woensdag 14 mei 2008 - 20:57
cactelders

Cactelders

Ik heb geen ervaring maar heb me wel laten informeren omdat ik ook zaad verwachtte ( dat uiteindelijk niet erbij was ) en een zéér diepe pot wordt door iedereen aangeraden om de zaden , één per pot , in te planten !
Welwitschia's hebben een enorme penwortel en houden er helemaal niet van, om verspeend te worden ! Eén van mijn kennissen heeft ze gezaaid in een rechtopstaande regenpijp die op zijn beurt in een pot geplant stond , gans het boeltje is één meter hoog en volgens hem kan de plant het er 15 a 20 jaar in uithouden , daarna weet hij het ook niet meer ! ( volle grond!!!) Met wat ik ondertussen te weten gekomen ben ben ik blij dat er geen zaad bijzat omdat het eigenlijk zowieso vuilbakbestemd is en dat is een idee waarmee ik niet wil starten met iets !
zondag 25 mei 2008 - 20:19
ludwig

Ludwig

Beste Aztekiops,

Hoe gaat het ondertussen met de adeniums? Is het mogelijk om nog eens een foto te plaatsen van hoe ze er nu uitzien?

Groetjes,
ludwig
woensdag 17 september 2008 - 09:38
lanne

Lanne

Hoi ,
Ik zou ook wel willen weten hoe het met de adenium zaden en zaailingen is afgelopen want deze week verwacht ik zaailingen en zaden dus alle info is welkom . Ik heb tot hiertoe nog geen ervaring met adeniums .
groetjes
Lily-Anne
woensdag 10 december 2008 - 08:26
Bomatje

Bomatje

Ik heb adenium zaailingen die aan hun 6de paar blaadjes toe zijn 1 ervan worden de blaadjes geel ze leven in goed doorlatende grond in een terarium met temperatuur om en bij de 28° ik hou ze constant vochtig, wat kan de oorzaak zijn. ???
vrijdag 3 januari 2020 - 09:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon