menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houtskool

Ga naar meest recente reactie

jonasviaen15

Jonasviaen15

Ik zag laatst een filmpje op YouTube waar bij ze houtskool vermalen tot poeder, dit aanlengen met water en dit rond de planten gieten. Heeft iemand hier ervaring mee? En bij welke gewassen doe je dit best wel/niet en in welk stadium van de groei doe je dit? Is dit dan biologische of is dit gewoon bodem verontreiniging?
zondag 3 maart 2024 - 13:31
Tuinprins

Tuinprins

Zou eventueel ter preventie van schimmelziektes kunnen zijn.

Bij schimmelziektes moet je niet denken aan iets dat gepaard gaat met schimmelpluis o.i.d. Schimmelziektes zijn aantastingen die worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare levensvormen. Een voorbeeld van een schimmelziekte is bijvoorbeeld verwelkingsziekte.

Of houtskool echt werkt zou ik niet weten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 3 maart 2024 - 17:49
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Gek dat dat filmpje wel uitlegt hoe, maar niet waarom je dat zou doen.

Je leest wel eens dat houtskool veel elementen bevat die goed zijn voor je planten, maar die elementen zitten al in het hout. Die komen er niet in door het om te zetten naar houtskool.

M.i. kan je dan beter houtsnippers gebruiken, al dan niet grotendeels gecomposteerd. Dan heb je tenminste niet de vervuiling die bij het produceren van houtskool komt kijken.
dinsdag 5 maart 2024 - 19:42
Dany

Dany

Ik weet dat sommige cactusliefhebbers een klein beetje houtskool mengen in hun substraat en dat zou blijkbaar helpen tegen wortelluizen.
dinsdag 5 maart 2024 - 21:01
leerling

Leerling

@Dany
Enig idee waarom ze houtskool verkiezen boven houtcompost?
dinsdag 5 maart 2024 - 23:21
Dany

Dany

Nee dat weet ik niet en of het helpt weet ik ook niet.
Vroeger werd zwavel gebruikt heb ik nog gehoord maar of dat allemaal helpt weet ik niet.
De cactuswereld is een kleine wereld en iemand hoort iets en zegt dat verder enz.... maar dat is allemaal niet wetenschappelijk onderbouwd.
Bv. nu wordt er Absodan gebruikt in het substraat omdat die korrels het water zouden opslorpen en vasthouden zodat je nog langere tijd kan wachten om water te geven. De toekomst zal uitwijzen of dat er schade wordt toegebracht aan het wortelstelsel en zo komt er regelmatig iets nieuws
Als ik begon met cactussen was eerst argex het het van het het dan was het lava dan bims en nu blijkbaar absodan (groene zak)
woensdag 6 maart 2024 - 09:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon