menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beschimmelde noten

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Mijn notelaar (geplant in 2000) heeft dit jaar voor het eerst noten gedragen ... hoera ..

De meeste noten die ik opraap hebben nog een gedeelte van de verterende groene pel (pel reeds gedeeltelijk zwart ...).
Ik probeer die pel zo goed mogelijk te verwijderen (ook in, al dan niet stromend, water...). Maar dat lukt niet zo goed en de resterende stukjes pellen gaan al gauw beschimmelen.
Hoe kan ik dat, zonder chemicalien) voorkomen ?
En kan ik een noot waar "haar" heeft op gestaan nog opeten ?

Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie en groeten
dinsdag 23 september 2014 - 12:27
jdcoster

Jdcoster

De noten niet opeen stapelen maar open leggen om te drogen. Daar is niks mis mee.
Ik neem aan dat u de noten wel kraakt voor u ze op eet?
De ene noot komt al makkelijker uit de bolster dan de andere ... . Er blijft altijd wel ergens wat bolster aan kleven. Ik was dat zelfs niet af, maar laat ze drogen.
Best ook handschoenen dragen bij het ontbolsteren want ze geven nogal kleur af en mensen zullen denken dat u zich involdoende wast.
Mijn moeder maakte daar vroeger zelfs een aftreksel van om meubels te kleuren.
dinsdag 23 september 2014 - 12:41
jozefleon

Jozefleon

Dank voor Uw antwoord.

Woorden noten, die aan de buitenkant beschimmeld zijn, na enige tijd ook intern aangetast.
En is het ueberhaupt aangeraden om noten, die aan de buitenkant beschimmeld geweest zijn, nog te eten ?

Dank op voorhand voor elke reactie
vrijdag 26 september 2014 - 10:25
jdcoster

Jdcoster

Het is altijd delicaat van uitspraken te doen over dingen die je niet ziet. Dat gebeurt hier wel meer op dit forum.
Betrouw vooral op uw eigen inzicht. Als je de noten opent en het binnenste, zonder de schaal, ruikt of smaakt muf, dan zou ik ze niet meer eten. Niet dat ze meteen ongezond zouden zijn maar we leven nu ook niet in een tijd met hongersnood.
Onze opa heeft van de honger heel veel rotzooi gegeten in de oorlog beweerde hij altijd en hij is 83 geworden.
vrijdag 26 september 2014 - 14:55
Jan1980

Jan1980

De noten waar nog te veel "schil" aan hangt, laat ik buiten liggen. Gewoon op de grond, maar op een niet te natte plaats. Meestal gooi ik de "vieze" noten onder een struik tijdens het rapen. Na een week zijn de noten dan vanzelf redelijk proper geworden en liggen ze allemaal samen om op te rapen.
Na de oogst was ik even de noten in een emmer met water. Wel zo kort mogelijk in het water....
En daarna op een dubbele laag keukenrol of oude handdoeken uitgieten voor de cv.
Na een dag de natte doeken vervangen door droge en de noten nog een paar dagen laten drogen totdat ze kurk droog zijn.

Zo werkt het bij mij toch goed...

Daarna redelijk koel/koud proberen bewaren. Dan smaken de noten langer vers.
zaterdag 11 oktober 2014 - 21:29
jozefleon

Jozefleon

ok bedankt voor goede raad
groeten.
maandag 13 oktober 2014 - 10:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon