menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olifantenlook valt DIK tegen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

vol verwachting olifantenlook geplant dit voorjaar...(maart)
gisteren degenen die al bovengronds afgestorven waren gerooid en dit is het resultaat
[afbeelding verwijderd niet-https]

de bol links heeft een diameter van ongeveer 5 cm en die andere van ongeveer 8 cm....
ziet er ook niet echt uit alsof er teentjes aanzitten,ik ga als ze droog zijn toch es rommelen....
als ik deze herplant,dan zijn de nakomelingen mischien nog kleiner??
ik heb er nog 1,die staat nog overeind,dus daar blijf ik voorlopig vanaf...
ze zaten wel in potten,zou dat de boosdoener zijn??(grote potten hoor zo van 12 liter,een was iets kleiner)ze kregen wel regelmatig mest toegediend.

probleemke met de foto blijkbaar,dus probeer ik even opnieuw:
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 24 juli 2010 - 14:32
Jorg

Jorg

Eerder planten, dus eind september / oktober. Dan heb je mogelijk grotere bollen. Je kan de teentjes herplanten.
Zie ook: Knoflook in potten hoe en wat op een ander forum
zaterdag 24 juli 2010 - 19:39
cetinel

Cetinel

ik heb ze zo laat geplant omdat ik ze zo laat ontvangen heb,was tegen september besteld(vlaams zaadhuis)maar omdat er ook een paar boomkes geleverd moesten wachtten ze op het beste tijdstip daarvoor(dat zou oktober zijn).....eerst kreeg ik mail dat het langer duurde door de lange nazomer en de boomkes nog volop in blad stonden,daarna kon het niet door de vrieskou
heb ze dus net als de boomkes in voorjaar ontvangen en geplant.
ik was al van plan om ze in september al te planten nu,maar blijkbaar kunnen ze ook niet zo goed tegen vorst??
als het weer zo gaat vriezen zoas afgelopen winter
ik denk dat ik ze dus weer in potten ga zetten(1 teen per pot)als het gaat vriezen binnenhaal en bij beter weer,weer buiten en dan in het voorjaar in vollegrond??
zaterdag 24 juli 2010 - 22:50
cetinel

Cetinel

ondertussen na een paar dagen drogen de bollen es goed bekeken en wat blijkt???? tis gewoon een bol gelijk van een ui,niks geen tenen aan
vreemd hoor,ben benieuwd wat degene die nog wat groen is en rechtopstaat gaat geven......
dinsdag 27 juli 2010 - 13:22
printemps

Printemps

Die ik van U gekregen heb had ik in volle grond gezet en ik heb hem vanmorgen ook moeten uitdoen?even groot als een hyacintenbol,dus ook niet groot
Die andere van mij zijn even groot gebleven en die leken ook op een ui
Heb er nog 2 in pot staan,die ene is bijna afgestorven en die andere staat in bloei en die is nog half groen
Er hangen bij die van mij ook weer van die kralen aan (zeer kleine bolletjes)dat 1 van vorig jaar is nog goed groen,weet niet of dat iets gaat worden

mvg
woensdag 28 juli 2010 - 18:07
cetinel

Cetinel

bij mij had er geeneen van die keine bollekes....
ik vind het wel vreemd dat er geen tenen aan zitten.
woensdag 28 juli 2010 - 23:19
printemps

Printemps

Die ene van mij die in een pot stond gisteren ook gerooid en die heeft wel wat tenen lijkt me,ook weer niet echt groot en ook weer die kralen eraan
Die ik van U gekregen had die had ook geen kralen
Ik ga de kleinste ergens in de tuin terug planten en er een stolp over zetten en gans de winter buiten laten,is zien wat dat geeft
Nu heb ik er nog ene die in de grond zit (pot)die in bloei staat

mvg
donderdag 29 juli 2010 - 17:18
cetinel

Cetinel

ik heb mijn drie olifantenlookbollen,bollen want er was geen enkele teen te bespeuren toch maar in vollegrond gezet en nu komt er wat boven.
ik hoop dat ze de winter goed zullen doorkomen en deze keer beter groeien,ik ben ook benieuwd of er deze keer wél tenen aan komen
zaterdag 6 november 2010 - 22:27
Victor44

Victor44

Ik had mijn olifantenlook voor de winter geplant,deze zijn helaas allemaal bevroren.Heb in het voorjaar nieuwe geplant,waarvan ik er dikke en kleine geoogst heb,de dikke hebben een viertal grote tenen de kleine zijn gewoon rond zoals ajuin.Nu plant ik de nieuwe in het vroege voorjaar omdat ze niet zo goed tegen strenge vorst kunnen.
zondag 7 november 2010 - 10:41
cetinel

Cetinel

ik heb er stro rond gedaan(keb ocharme drie plantjes )en als het gaat vriezen ga ik er vliesdoek over leggen,hopelijk lukt het om ze zo de winter door te krijgen....
zondag 7 november 2010 - 14:09
cetinel

Cetinel

mijn olifantenlook staat nu zo een 25 cm hoog,waarschijnlijk mede dank zij het beschermen met stro vooralsnog niet kapotgevroren,het zijn er maar drie en geen enkele bol had tenen dus ben benieuwd wat deze oogst gaat geven,de grootste bol,is ook hier nu het grootst en de stengel is 2 cm dik...
ik ben benieuwd voor dit jaar...
de gewone look staat 20 cm.
woensdag 23 februari 2011 - 14:15
printemps

Printemps

Jij geeft die konijnenmest zekers
Mijn olifantlook zijn maar 5 cm hoog,wat diep geplant denk ik
De gewone staat 15 cm denk ik

mvg
woensdag 23 februari 2011 - 14:18
cetinel

Cetinel

nee,nog geen konijnemest gegeven
ze kregen wel een dikke laag stro,en voor de plant een beetje koemestkorrels da ik nog liggen had,ik was al blij dat ze niet kapotgevroren waren..
de gewone teentjes heb ik gewoon de grond in geduwd,bij de olifan een putje gemaakt en daarin,net onder het oppervlak...
woensdag 23 februari 2011 - 14:24
greener

Greener

Is die olifantenlook gevoeliger dan een gewone knoflooksoort omdat jullie het over bevriezen e.d. hebben?

Sebas
donderdag 24 februari 2011 - 10:03
cetinel

Cetinel

blijkbaar wel,zelf geen ervaring,maar victor van het forum hier had de voor de winter geplante look verloren door de strenge winter....vandaar dat ik ze voor alle zekerheid deze winter een strolaagje heb gegeven.
donderdag 24 februari 2011 - 10:10
greener

Greener

Bedankt, weet ik dat ook weer!
Zag ze laatst liggen en ga ze binnenkort ook maar kopen.
De gewone knolook blijft hier jaar in jaar uit in de vollegrond maar ik woon dan ook in de buurt van de kust wat lekkere temperaturen geeft.
Ik zal ze iig gaan toedekken zoals jij beschrijft!

Sebas
donderdag 24 februari 2011 - 10:17
cetinel

Cetinel

hier in de buurt ben ik ze nog nie tegengekomen...
ze zijn niet zo snel te vinden,ik hoop met deze drie een startje te maken en zelf te vermeerderen..het ziet er toch beter uit dan vorig jaar...
vrijdag 25 februari 2011 - 08:49
cetinel

Cetinel

dit jaar zijn 2 van mijn olifantjes toch redelijk gegroeid
ik heb ze daarnet gerooid en heb twee "bollen" met telkens een paar dikke tenen,en 1 die is net ietske groter dan de gewone look,maar niet veel..
ook hangen er aan de grote nogal wat kleine broedbolletjes" deze hebben de grootte van een gewoon teentje look...
ik heb dus dit jaar al iets meer materiaal om mee verder te doen.
ik ga het op dezelfde manier doen deze keer:in volle grond en dan afdekken met stro om te isoleren...
dinsdag 5 juli 2011 - 12:01
eduarddonn19

Eduarddonn19

Olifantenlook is een 2 jarige.
Pas na de bloei in het 2de jaar vormen zich teentjes, in het eerste jaar krijg je een soort grote ui idd .
woensdag 30 augustus 2023 - 12:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon