menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwibesplant

Ga naar meest recente reactie

AADI

AADI

Hoe groot wordt zo'n kiwibesplant??
Kan deze in een kleine tuin geplant worden?
Moet die opgebonden worden en tegen een muur geleid?
donderdag 4 september 2014 - 17:58
c j de k

C j de k

Beste
Een Kiwibes wordt afhankelijk van het soort zo,n 2,5m hoog en iets minder breed.
Hij is wel een zon aanbidder dus een plaats tegen zuid of zuidwest muur is een goede plaats.
En een klimrek is m.i. zeker aan te bevelen.
Groetjes C j de k
donderdag 4 september 2014 - 19:29
Lino

Lino

De kiwibes plant slingert zich spontaan rond een stok of draad.
Bij ons groeit de hoofd tak tegen een stok en de zijtakken langsheen draden die we gespannen hebben. De kweker waar wij ze kochten raadde ons wel aan om de takken van rond de draden te halen en ze aan te binden omdat dit de groei en bloei bevordert.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Je kan ook, ipv een stam met zijtakken, alles naar boven laten groeien en (aan een soort ouderwetse wasdraad constructie) er bovenaan een soort pergola van maken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Tekeningen hier gevonden: http://plazilla.com/page/4295038746/de-kiwibes-een-fruittopper-van-het-moment-zelf-kweken
vrijdag 5 september 2014 - 09:05
danny2

Danny2

zo staan ze hier in de tuin, nu drie jaar

Fruit

vrijdag 5 september 2014 - 20:21
danny2

Danny2

dit is mijn nieuwe constructie en nieuwe aanplanting

Fruit

vrijdag 5 september 2014 - 20:22
danny2

Danny2

en dit zijn besjes die ik vandaag geoogst heb van de 'Ken's Red'

Fruit

vrijdag 5 september 2014 - 20:24
Victor44

Victor44

Danny, zijn uw 'Ken's Red' bessen nu al rijp. Die van mij zijn nog zo hard als steen, of moet men deze al plukken terwijl ze nog niet rijp zijn?
vrijdag 5 september 2014 - 21:35
danny2

Danny2

Deze waren gewoon afgevallen en heel mals, de meeste beginnen al te kleuren maar zijn ook nog hard.

groetjes danny
vrijdag 5 september 2014 - 22:14
simon van branden

Simon van branden

Waarschijnlijk kun je ze mits snoei wel veel korter houden maar de twee soorten kiwibes die ik heb staan, groeien toch veel hoger.

Kokuwa: volgens etiket wordt deze 10m hoog (vorig jaar in maart gezet en is reeds 2.5m, ga hem wel dit weekend nog wat terugsnoeien)
Vitikiwi: volgens etiket wordt deze 8m hoog (vorig jaar in maart gezet en is nu 2m hoog, ga ik ook nog wat terugsnoeien)
woensdag 21 januari 2015 - 13:50
Tape

Tape

amai aan de hand van jullie foto's, misschien wat teleurgesteld over mijn plant.
mijn plant groeit langs pergola is 2jaar oud dus waarschijnlijk 3 omdat je koopt als 1jarige. had in de herfst 2014 kiwibes(jes) een 20-tal, zeer lekker dat wel maar mijn plant is nog maar 1 meter. Mijn vraag dus, hoe en wanneer bemesten jullie, of niet. want ik las dat de wortels kunnen verbranden bij bemesting aan de voet.
donderdag 22 januari 2015 - 10:35
WiPe

WiPe

Ik bemest die nooit, ze groeien zo al hard genoeg. Bovendien gaan de planten minder dragen als je ze te hard bemest.

Jonge planten groeien meestal niet zo hard als oudere planten, dus wat dat betreft moet je gewoon ee beetje geduld hebben. Tenzij je zou tuinieren op zeer een schrale zandbodem. In dat geval zou je wel goed verteerde kompost aan de voet kunnen leggen.
vrijdag 23 januari 2015 - 14:35
Tape

Tape

thnx voor het antwoord, grond is zeker rijk genoeg, het is inderdaad nog jonge plant, geduld hebben is dus de boodschap. Ben al blij dat ik het tweede jaar al 20 kiwibeskes kon opeten , misschien wat van mijn komposthoop aan de voet leggen, das een goede tip, en dat zal zeker geen kwaad kunnen
vrijdag 23 januari 2015 - 16:18
sugar

Sugar

Het kan even duren voor de planten 'in gang schieten'. Wanneer ze dat doen ga je jezelf beklagen dat je vroeger kloeg over 't feit dat ze niet snel groeiden
zondag 25 januari 2015 - 13:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon