menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwavel

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

iemand ervaring met spuitzwavel? mijn druiven zien er tot nog toe prachtig uit, maar hier en daar verschijnen toch de toetsjes meeldauw. bij den uitkomen heb ik met zwavel gespoten en tot zover zijn de druiven dus zo goed als vrij van de gevreesde plaag gebleven waar ik vorig jaar alles reeds naar het stort heb mogen voeren. Ik zou nog eens willen spuiten om er zeker van te zijn dat ze de herfst halen. iemand ervaring mee?
zaterdag 24 juli 2010 - 16:13
guy_fruit

Guy_fruit

Spuitzwavel werkt vooral preventief (= voorbehoedend) tegen echte meeldauw.
Normaal zou je om de 10-14 dagen moeten herhalen met een behandeling.

Welk druivenras heb je staan? Er zijn nu nieuwe rassen die normaal niet meer aangetast worden door meeldauw.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/05/echte-meeldauw-bij-druiven-witziekte.html
zaterdag 24 juli 2010 - 20:25
lo

Lo

Bedankt. Ik weet dat er resistente rassen bestaan, maar ik wilde per se frankental, muscat en royal, gewoon omdat het ouwe getrouwe rassen zijn die hun sporen al lang verdiend hebben. Vooral de muskaatdruiven zijn overheerlijk. Dus geen kwestie dat ik mijn geliefde wijnstokken zal vervangen door andere (die ongetwijfeld ook lekker zijn).
dinsdag 27 juli 2010 - 22:18
dejos_2004

Dejos_2004

hallo,
zou het niet beter zijn de aangetaste delen te verwijderen,ipv te spuiten,?-spuitzwavel is idd eerder preventief. aangezien het om een minieme besmetting
gaat lijkt voor dit echt wel de beste oplossing.
ikzelf heb een aantal druivenranken en heb-hout vasthouden -toaal nog geen last ermee gehad. ik meen dat ik dat mede te danken heb aan men doorgedreven zomersnoei activiteiten .
ik heb meer last van galmijt,maar dat lijkt ietwat onder controle,toch zou ik ergens in september,na de oogst bvb eens willen sproeien met spuitzwavel,om die beestjes nog net voor hun winterslaap aan te vallen.
wat doen andere liefhebbers om die beestjes te weren? ik probeer zoveel als mogelijk biologische oplossingen te zoeken?

greetz jan.
vrijdag 30 juli 2010 - 15:59
lo

Lo

Ik meen toch te weten dat spuitzwavel niet helpt tegen gedierte (galmijt) en ook maar tegen een beperkt aantal (schimmel)ziekten. Juist omdat het niet echt giftig is.
Het verbranden van zwavel is natuurlijk een andere zaak...
vrijdag 30 juli 2010 - 16:42
Figo

Figo

Hoe moet je dat juist doen met die zwavel te branden?
Wat zwavel op een metalen plaat, en wat kartonreepjes erdoor...heb ik gelezen.
Alleen lukt het bij mij niet om dat behoorlijk doen te branden of doen te roken (dacht dat vooral de rook een giftige- en voor ons dus een ontsmettende- werking had)
zaterdag 31 juli 2010 - 08:54
lo

Lo

Zwavel branden doe je (doorgaans) in de winter, wanneer de serre leeg is, want de zwaveldampen vernietigen alle leven. Houtige stammen van druivelaars overleven de behandeling, maar knoppen die reeds beginnen uit te lopen leggen het loodje. Geen nood als er eentje dood is, de druivelaar produceert wel nieuwe.

Zwavel branden doe je in een vuurbestendig recipiënt (metalen emmer...). De zwavel in schilfers of poedervorm wordt gestrooid tussen proppen en reepjes krantenpapier of iets dergelijks en aangestoken. Verlaat de serre onmiddellijk want de geproduceerde zwaveldioxide is ook voor mensen giftig (= uitlaatgassen).
De serre hebben we natuurlijk op voorhand goed dichtgemaakt. Ze zal zich vullen met rook en die komt ook (beetje grappig) uit kieren en reten naar buiten.
Na enkele dagen de serre goed verluchten. De dampen zullen niet meer te zien zijn, maar overal hangt de niet eens onprettige (vind ik toch) geur van solfer.
zaterdag 31 juli 2010 - 19:23
lo

Lo

Zwavel branden is niet hetzelfde als werken met de zwavelverdamper. De verdamper verwarmt de vaste zwavel die dan vloeibaar wordt en verdampt. Ik vermoed dat de planten aldus met een minuscuul laagje zwavel bedekt worden. Een beetje hetzelfde effect als spuiten met zwavel.
zaterdag 31 juli 2010 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon