menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode vruchten

Ga naar meest recente reactie

Calypsoke

Tekst aangepast

Calypsoke

Hallo ,
Ik heb in mijn tuin in Griekenland een boom staan die lekkere rode vruchten geeft. Weet iemand hoe deze boom en z'n vruchten heten ?
Bedankt !
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
zondag 28 oktober 2007 - 14:04
dithmar

Dithmar

Deze struik/boom heet "Arbutus unedo" of aarbeiboom. De boom is winterhard bij ons maar aangezien de jonge vruchtjes de winter moeten overleven en pas het volgend jaar rijpen is de kans op vruchten bij ons niet zo groot,enkel na een zéér zachte winter..... Bovendien is de smaak hier bij ons niet zo denderend(te weinig warmte en zon) maar dit hangt ook sterk van de genetische eigenschappen af van plant tot plant..... De latijnse naam wil trouwens zeggen Arbutus=aardbei un-edo = "ik eet er maar één" wat een allusie is op de normaal gezien niet zo bijzondere smaak.

groetjes,
Dithmar
zondag 28 oktober 2007 - 18:27
danny2

Danny2

Vruchten zijn hier inderdaad niet zo bijzonder van smaak, heb nu rijpe vruchtjes hangen en als de vogels niet alles hebben afgevreten zal ik morgen een foto posten.
Op dit ogenblik hangen er rijpe vruchten aan en begint de plant opnieuw te bloeien voor de vruchten van volgend jaar.

danny
zondag 28 oktober 2007 - 19:17
Calypsoke

Calypsoke

Bedankt,
Hier in Griekenland zijn de vruchten wel lekker, maar de vele pitjes en de nogal harde pel maken ze moeilijk te eten. Ik heb er vanmiddag gelei van gemaakt. Hier begint de boom pas in december weer te bloeien.
zondag 28 oktober 2007 - 19:33
Fons

Fons

De winterhardheid van arbutus breng ik in twijfel,via dit forum hab ik vernomen dat in de vlaanders arbutus buiten bleef tijdens de winter,hier in de kempen ook eens geprobeert met als resultaat bevroren niettegenstaande de zachte winter,hier was het toch -8°c geweest voor een paar nachten.
Nieuwe arbutus aangekocht, bloeit hier ook momenteel,staat nu wel in de serre,les geleert.
zondag 28 oktober 2007 - 21:06
danny2

Danny2

Hallo Fons,

verhuizen is een mogelijkheid, ik weet dat het bij jullie altijd kouder is dan bij ons. tot nog zijn alleen de brugmansia's lichtjes geraakt door de nachtvorst(ook de boontjes in de tuin).
Was vorig jaar in Lommel werkzaam en daar was regelmatig alles wit terwijl bij ons nog alles mooi groen was.
Weet nochtans aarbeibomen staan die al meerdere jaren buiten overwinteren en met vruchten aan.

danny
zondag 28 oktober 2007 - 21:17
danny2

Danny2

Gisteren veel te nat om foto's te nemen, hier de arburtus undeo met vruchten en bloemen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 30 oktober 2007 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon