menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phalaenopsis orchidee

Ga naar meest recente reactie

kamiel2

Kamiel2

Beste vrienden,
Het is heel lang geleden dat in nog op het forum was (door allerlei omstandigheden) maar nu ben ik weer van de partij.
Ik heb geen problemen maar toch een vraagje:
waarom maken mijn orchideeen zoveel luchtwortels? (bovengrondse wortels) misschien kent iemand de reden?
even wat uitleg: ik heb mijn verzorging wat veranderd want kon weinig bloemen kweken eens de bloeitijd voorbij was, vroeger kregen ze om de 2 weken water werden dan ongeveer 4 min. in een pot regenwater gezet en nadien goed laten uitlekken en dan terug op hun plaats in de cachepot.
Nu geef ik wekelijks regenwater en laat goed doorlopen geen wortels meer in het water laten staan.
Het resultaat is dat ik mooie bloemen heb en veel maar dat ik ook veel luchtwortels bij krijg, niet dat dit een probleem is maar het is geen zicht vind ik. Zou ik sommige eventueel kunnen afknippen zonder de plant te beschadigen? of moet ik gewoon de planten hun gang laten gaan?
Ik heb hier ook al een en ander gelezen over stippen en luizen wat ik ook soms heb in kleine mate is binnen gekomen met een nieuwe plant denk ik?
maar eens ik dit opmerk dan gaan die in quarantaine en snij ik de betrokken takken of bloemen af en gooi weg, als het op de planten zit meestal in de oksels van de bladeren dan bespuit ik die met Edialux bladluizen op sierplanten (perfect plant insecticide met geen bladverbranding) en dit helpt.
Dit was even ter informatie!!
veel grtjs
Kamiel
zaterdag 4 juli 2015 - 13:33
Marei

Marei

Kamiel, wat je kennelijk niet weet is dat een Phalaenopsis van nature een epifytisch groeiende plant is; dwz dat deze planten in de natuur groeien op takken van bomen, met de luchtwortels hechten ze zich vast en nemen ze water en voedingsstoffen op.
Die wortels moet je dus NOOIT afknippen, die zijn belangrijk voor het welzijn van de plant.

Zelf heb ik veel orchideeën (niet in potten) en ik let meer op de groei van de (lucht)wortels dan op eventuele bloemen, die komen vanzelf wel.....maar die wortels vertellen mij hoe mijn plant zich ontwikkelt.

Om je een idee te geven zet ik er een foto bij van een orchidee met veel luchtwortels, misschien begrijp je dan waarom jouw plant die wortels ook nodig heeft.

Groetjes, Marei

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 4 juli 2015 - 15:35
kamiel2

Kamiel2

Bedankt Marei,
Op de foto zie ik geen droge wortels wat ik wel heb, zou ik die dan niet mogen afknippen?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 5 juli 2015 - 08:26
kamiel2

Kamiel2

hier nog een foto van een bloeiende plant sorry ik krijg de foto niet gedraaid

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 5 juli 2015 - 08:27
Marei

Marei

Als dat stukje droge wortel jou in de weg zit mag je dat gerust afknippen hoor, je plant ziet er verder goed uit met actieve nieuwe wortels en dat is belangrijk.
zondag 5 juli 2015 - 17:10
kamiel2

Kamiel2

Bedankt!!
maandag 6 juli 2015 - 07:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon