menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camellia

Ga naar meest recente reactie

Biekevg

Biekevg

Dag,
ik kreeg onlangs een Camellia als geschenk, maar weet niet of het een winterharde is voor de tuin, of een kamerplant. Kan ik dat op één of andere manier achterhalen? En nog een probleem : er stonden enkele witte bloemen op toen ik hem kreeg,maar alle knoppen die er nog opstonden zijn bruin en verdroogd opengekomen (niet afgevallen maar verdroogd). Kent iemand hier de oorzaak van?
Bedankt op voorhand
Biekevg
zondag 13 maart 2011 - 13:51
zourky

Zourky

Ben niet zeker dat het zo is ,maar ik heb horen zeggen of ergens gelezen dat je ze niet mag herplaatsen of de pot draaien,dat de knoppen daarom bruin worden en afvallen omdat ze telkens naar het licht moeten draaien.

zondag 13 maart 2011 - 15:48
Biekevg

Biekevg

Ik wist wel dat ik moest oppassen gezien de plant zeker gedraaid werd (is van de winkel naar mij vervoerd), maar ik dacht dat dan de knoppen afvielen. Hier bleven ze eraan, dus was ik al tevreden, maar toen de bloemen verschenen, waren ze verdord en bruin. Ik zal dus maar geduld oefenen tot volgend jaar.
Maar weet iemand hoe men een kamer- van een winterharde camellia onderscheidt???
Bedankt
zondag 13 maart 2011 - 18:01
zourky

Zourky

Al jaren heb ik camellia's in de volière staan,wit,roos,en een rode nu staan er bij de witte bloemen open,maar komt er nachtvorst dan worden de bloemen die open staan ook bruin en vallen ook af.
Dat er camellia's zijn voor binnen weet ik ook niet,de bladeren zijn donker groen en dik en vallen niet af,dus in de winter bladhoudend
groetjes Richard
maandag 14 maart 2011 - 07:52
Doeleentje

Doeleentje

Ik heb mijn Camelia(rode)van mijn moeder ge-erft.Zij had hem altijd in een pot op het terras staan.Ik dacht eerst het word niets,want hij deed bij mij niet zo veel behalve blad verliezen.Ik dacht die is dood.Toen heb hem zo uit de pot met de wortelen bloot achter de mestbult gegooit .
Na de winter kwam mijn man binnen met de mededeling,dat er een plant bloeide achter de mestbult.
Even gezien en ja hoor de Camelia gaf toch een teken van leven.
Nu staat hij al weer heel wat jaartjes voor in de tuin in de volle grond.Het is wel een tuin op het noorden.
maandag 14 maart 2011 - 13:10
Biekevg

Biekevg

dan zal ik het maar riskeren om hem in de tuin, een beetje beschut, te planten. Ik laat jullie weten wat het wordt.
In elk geval allemaal bedankt voor jullie advies
maandag 14 maart 2011 - 17:59
Doeleentje

Doeleentje

Ik weet nog wel,dat mij is vertelt,dat de Camelia wel iets ochtend zon mag hebben,maar niet de hele tijd zon.
Daar zou de Camelia niet tegen kunnen.
dinsdag 15 maart 2011 - 11:36
zourky

Zourky

Bij mij staan de camelias altijd in de zon winter en zomer van s'morgens tot s'avonds (als ze schijnt)
dinsdag 15 maart 2011 - 13:16
Biekevg

Biekevg

heel erg bedankt, ik zal het dan maar wagen om hem in de tuin de planten, want ik heb de indruk dat het als kamerplant geen gemakkelijke klant is.
woensdag 16 maart 2011 - 18:21
Biekevg

Biekevg

Voor wie graag wat nieuws heeft hierover : ik heb mijn camellia sinds april buiten op het terras gezet in zijn bloempot, tegen een witte zuidwestmuur dus wel warm en zonnig (ik had geen andere plaats ervoor...) en : hij doet het schitterend! Geen spoor meer van ziekte of dorre bladeren en een massa fris groen nieuw blad. Hopen maar dat het blijft duren! Nog eens bedankt voor de raad!
zaterdag 11 juni 2011 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon