menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon ondergespit wat nu

Ga naar meest recente reactie

koenh

Koenh

Vorig weekend heb ik stukken gazon omgespit om er bloemen en struiken te kunnen planten.
Ik vraag me nu af of ik de grond nu best eerst zo laat liggen tot in het voorjaar, en dan alles frees en plant, of dat ik nu beter al frees en begin met het planten van de struiken. De grond is behoorlijk zwaar en redelijk nat, vermoedelijk zandleem (Deinze).
Ik wil er ook bodembedekkers zetten tussen de struiken (geraniums). Ik heb die nu elders staan in de tuin. Verplant ik die best voor of na de winter?
Bedankt alvast voor de antwoorden!
woensdag 29 oktober 2008 - 10:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Als de grond nat is kun je er beter niet in werken. Ook bestaat het gevaar, dat je de zode weer naar boven haalt met de frees. Misschien kun je wat grotere struiken of bomen nu al planten zonder te frezen.
woensdag 29 oktober 2008 - 12:45
Esem

Esem

Voor je er ook waar iets ga planten zou ik zoveel als mogelijk compost onder je omgespit stuk strooien.
Compost heeft de eigenschap om natte zware grond lichter en beter doorlatend te maken.
Je mag er gerust 1O cm compot opstrooien,het onderwerken of het laten liggen tot in het voorjaar en dan onderwerken.
Daarna alles wat je wil aanplanten.
Nu heb je een vrij stuk grond waar niets in de weg staat.
het werkt makkelijk om alles onder te strooien met compost.
donderdag 30 oktober 2008 - 20:42
koenh

Koenh

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb vorig weekend mijn composthoop leeggemaakt en over de gespitte stukken uitverdeeld. Een 10 cm dikke laag is het niet, daarvoor had ik te weinig compost. Ik zal het nu laten liggen tot het voorjaar, en dan inwerken om de grond wat te laten drogen.
dinsdag 4 november 2008 - 12:01
Esem

Esem

koenh,is er bij jou in de buurt geen bedrijf van..... dat compost maakt waar je met je aanhangwagen kan gaan afhalen.
De comopst is echt niet zo duur.
Ik betaalde vroeger(enkele jaren terug) 8 € voor 1 M3 .
Je zal het je niet beklagen als je er nu meer compost op legt hoor.
En later nadat de aanplantingen zijn gedaan kan je elk jaar weer terug compost strooien in het voor en najaar,zoals ik zelf al vele jaren doe.
Compost zijn tevens ook goede meststoffen voor je border(s).
Noem het maar het zwarten goud van de tuin.

dinsdag 4 november 2008 - 12:16
koenh

Koenh

ja, er is een bedrijf op 300 m van mijn deur, maar zij willen niet verkopen aan particulieren. Aangezien ik geen aanhangwagen heb (en geen trekhaak), is het ook moeilijk om ergens grote hoeveelheden te gaan halen. Ik heb eens nagevraagd om compost te brengen, maar dat kostte toen een 21 euo per kubieke meter, en dat is nogal veel aangezien ik toch een grote tuin heb. Er was ook bijna enkel gazon toen we het huis kochten twee jaar geleden, en dus was er ook niet veel om te composteren (bovendien mulcht onze grasmachine, gazonafval hebben we dus ook al niet). De komende jaren zal ik wel meer en meer compost hebben uit de eigen tuin, dat zal dus gelukkig wel verbeteren.
dinsdag 4 november 2008 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon