menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ongewenst grasplantje in gazon

Ga naar meest recente reactie

dvandyck

Dvandyck

Beste tuinliefhebbers,

Ik heb een 8-tal weken geleden een gazon gezaaid op een grond die is aangevuld met teelaarde en nu blijkt dat die teelaarde zaden bevatte van enkele ongewenste plantjes. De rakker waar ik het meest schrik van heb is volgende nogal ruwe grassoort:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Kent er iemand deze grassoort?

De hamvraag is natuurlijk, gaat die vanzelf verdwijnen omdat die het maaien minder goed verdraagt dan mijn speelgazon?

Een tweede ongewenst plantje is het volgende onkruid:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Gaat dat ook vanzelf verdwijnen of moet ik actie ondernemen?

Een laatste vraag is: wat gebeurt als ik niets doe tegen deze plantjes naast maaien; gaan die mijn speelgazon overwoekeren, verdwijnen ze vanzelf of behouden ze een status-qou?

Alle info ivm bovenstaande ongewenste plantjes is welkom.

dank

Dries.
maandag 16 juni 2008 - 21:01
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Dries,

de 1e foto kan ik zo 1,2,3 niet plaatsen. Het plantje op de 2e foto lijkt wel "spurrie" ( weet de latijnse naam niet)

Wat je er tegen kan doen??? Geen idee heb het zelf n.l. niet in het gras. Misschien dat het met maaien weg gaat.

groetjes,

Rita
maandag 16 juni 2008 - 22:18
dvandyck

Dvandyck

Hoi Rita,

als je die eerste foto kan plaatsen, kan je er dan ook iets meer over vertellen?

Ik heb op Wikipedia en een paar andere site al veeeeel foto's over grassoorten bekeken en ik zie de bomen door het bos niet meer -- of misschien beter de sprieten door de gazon. Er zijn er zo veel die op elkaar lijken en al meerdere keren heb ik gedacht "dat zou het kunnen zijn". *zucht*

Die "spurrie" staat niet echt goed op de foto, maar het ziet er precies uit als een kruising tussen een klein denneboompje en een varen.

groeten

Dries.
maandag 16 juni 2008 - 22:42
dvandyck

Dvandyck

Ik denk dat ik intussen plantje uit Foto 2 heb geidentificeerd: duizendblad; ten minste daar lijkt het zeeeer sterk op.

Weet er iemand of dat een agressief plantje is in een gazon en zo ja, hoe ik best te werk ga om de opmars van dit plantje te stoppen?

Een derde plant die ook veel in mijn gazon staat heb ik intussen ook geindentificeerd:
Nederlandse naam: melganzevoet
Naam: Chenopodium album
Familie: Chenopodiaceae

Er wordt expliciet vermeld dat dit veel voorkomt in pas gezaaide gazons, dus dat klinkt als een plantje dat het maaiproces niet zal overleven. Ik had het ook niet gefotografeerd omdat ik dat al vermoedde.

Bron voor beide is: http://www.tuinkrant.com/plantengids/wilde_planten/

Een zeer mooi overzicht van veel voorkomende onkruiden.

De grassoort uit Foto 1 is me nog steeds niet bekend...

groeten

Dries.
dinsdag 17 juni 2008 - 16:44
dvandyck

Dvandyck

OK Ik heb ook de ongekende grassoort geindentificeerd via de tuinman van de campus: hanepoot ook wel zevenblad genoemd. Naar verluid bijzonder taai.

Hij zei dat je eigenlijk best alles kapot spuit en volledig opnieuw begint.

Alternatief kan je ook met de hand verwijderen, maar dat zou bijzonder moeilijk zijn omdat het kleinste stukje wortel dat achterblijft in de grond heel vrolijk terug uitkomt.

Dat ziet er dus niet goed uit... spijtig want eigenlijk staat de gazon er zeer goed bij op die vervelende hanepoot na...

Ik heb er al veel van uitgetrokken met de hand en was steeds tevreden als er een hoop wortels mee naar boven komen, maar ik weet natuurlijk niet of er ook veel achterblijven in de grond.

groeten

Dries.
vrijdag 27 juni 2008 - 14:54
printemps

Printemps

hallo

zevenblad is iets anders hoor
dat gras noemen ze bij ons vogelvoet
en is goed te verdelgen door uit te trekken,als een deel van de wortel blijft zitten kan geen kwaad
mvg
an
zaterdag 28 juni 2008 - 15:49
dvandyck

Dvandyck

Hoi An,

het plantje heeft zeker zijn naam niet gestolen: hanenpoot, vogelvoet. Het ziet er idd uit als de poot van een vogel.

Ik heb intussen ook op de online tuinkrant gelezen dat het vaak voorkomt op jonge gazons en meestal vanzelf verdwijnt . Ook jouw ervaring is een gerusstelling. Ik ga ondertussen maar door met het verwijderen met de hand. De laatste dagen gaat dat trouwens erg goed: op droge grond trek je kennelijk makkelijker de wortels mee uit en bovendien zonder dat er een klot grond aanhangt.

Gisteren weeral een half emmertje en hoewel hij nu al een stuk minder prominent aanwezig is, lijkt er toch op elke vierkante meter een heel aantal te staan. Gelukkig heb ik "maar" 250 m^2 gazon.

Ik ben er niet happig op om wat dan ook te spuiten op mijn gazon. Zo puur natuur geeft me een veel geruster gevoel; niet alleen omdat ik er meer van hou maar ook omdat mijn zoontje van 1,5j er elke dag zit in te dollen...

Dank voor de info!

mvg

Dries.
maandag 30 juni 2008 - 09:51
printemps

Printemps

hallo

ik denk dat spuiten niet helpt
omdat die vogelvoet ook gras is
en dat gaat dan volgens mij er niet mee stuk

mvg
an
woensdag 2 juli 2008 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon