menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blote wortel

Ga naar meest recente reactie

niceguyeddie

Tekst aangepast

Niceguyeddie

Hallo,
Gisteren heb ik een aantal sierpeertjes (maat 12/14) geplant. Ik had ze in het tuincentrum afgehaald, ze hebben die ter plaatse uitgegraven en met blote wortel op mijn remork gelegd. Een half uur later zaten ze in de grond. Nu lees ik overal dat deze met blote wortel niet onbeschermd vervoerd mogen worden gezien de wortels zo gevoelig voor wind zijn. Vreemd dat ze in het tuincentrum daar niets van gezegd hebben. Zijn deze bomen in theorie nu al dood?
Alvast bedankt.
donderdag 12 januari 2023 - 09:12
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Het vriest niet. En even in de wind moet geen kwaad kunnen. En anders ga je even terug om te vragen als het toch mis zou gaan.
donderdag 12 januari 2023 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Je staat er verstelt van hoe taai jonge planten van appels en peren met blote wortel zijn. Bij het sorteren op een kwekerij liggen die vaak dagen boven de grond en groeien desondanks gewoon weer aan.

Een ander verhaal is het met bijvoorbeeld met jonge beukjes. Als de wortels daarvan te veel uitdrogen dan willen die vaak niet goed aangroeien.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 12 januari 2023 - 15:05
niceguyeddie

Niceguyeddie

Bedankt voor de info !
donderdag 12 januari 2023 - 16:27
dries944

Dries944

En wat als het al zoveel geregend heeft dat er water komt in de plantput, mag je dan die ook planten in het water??
donderdag 12 januari 2023 - 20:03
Tuinprins

Tuinprins

Zou ik niet doen. Als de grond te nat is dan moet je er niet in gaan werken, dus ook niet planten. Heb je planten met blote wortel dan die zolang opkuilen op een plek waar het niet zeiknat is.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 januari 2023 - 08:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon