menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen verwijderd

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Vorige week heb ik ongeveer een rij van 35 m coniferen verwijderd met wortel en al bijgevolg zit ik nu met een lege strook van 35 m lang en ongeveer 1 tot 1.5 m breed.
Ik ga daar andere planten opzetten zoals enkele Physocarpussen, Leycesteria, Nandina, Euonymus alatus, Sambucus nigra black lace, Daphne mezereum rubra en een hele hoop vaste planten zoals Coreopsis, Phlox, Echium, Limonium, Tricyrtis,Eupatorium, Paeonia, Aster enz...
Kan ik al die planten zomaar plaatsen of moet ik bepaalde werken en/of toevoegingen doen aan de grond?
Ik heb zandgrond en de strook ligt in de halfschaduw en zon.
woensdag 8 juni 2022 - 19:16
Peterplant

Peterplant

Je kunt er van uitgaan dat er een hoop voedingsstoffen verdwenen zijn, op geslagen in de afgevoerde coniferen. Ook zal de hoeveelheid organische stof verlaagd zijn in de loop der jaren. Het is dus verstandig om dat aan te vullen door middel van compost, stalmest , al of niet gedroogd, en dergelijke. Investeren in de grond is altijd belangrijker dan investeren in de planten

woensdag 8 juni 2022 - 19:27
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ook lavameel is een goede grondverbeteraar.
woensdag 8 juni 2022 - 22:22
Tuinprins

Tuinprins

Struiken als Sambuccus nigra 'Black Lace', Physocarpus en Euonymus alatus ver genoeg uit elkaar zetten. Worden veel groter als op de kaartjes staat aangegeven. Genoemde struiken worden met gemak 2 tot 3 meter hoog (maar je hebt de ruimte!). Snoeien is echter mogelijk.

Daphne mezereum 'Rubra' ziet er vaak kalig uit, vind het echt geen mooie struik. Heeft kalkhoudende grond nodig. Deze Daphne wordt vaak in de volle grond gekweekt en voor de verkoop in een pot gepleurd. Gevolg: hergroei slecht aangezien Daphne niet van verstoring van de wortels houdt. En o ja, de hele plant is giftig i.h.b. de bessen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 8 juni 2022 - 22:24
Dany

Dany

Lavameel heb ik al gestrooid evenals mineral+ en ik heb ook nog een zak wormencompost liggen dit zal ik misschien rond de beplanting doen. Zou het dan nog nodig zijn om nog gedroogde koemest te strooien ook.
Ik heb ook zeevogelguano staan ik gebruik dat in de moestuin.
Sambuccus nigra 'Black Lace', Physocarpus en Euonymus alatus die dacht ik een goede meter uit elkaar te zetten.
Wat Daphne betreft ik weet dat het geen gemakkelijk plant is maar ik zal het toch proberen.
woensdag 8 juni 2022 - 22:59
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Prima. Wormen mest en lavameel is een goede oppepper. Ga ik eens lezen over zeevogelguano. Bedankt.
woensdag 8 juni 2022 - 23:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nog even iets opgezocht. Cocopeat houdt voedingsstoffen beter vast en ook vocht. Ook nog een idee op zandgrond? Koemestkorrels kan ook afhankelijk van die vogelguano. Weet nog niet precies wat dit doet.
woensdag 8 juni 2022 - 23:14
Dany

Dany

Bedoel je cocovezels als vervanging van boomschors om de bodem te bedekken?
Dan zou ik die wormenmest rond de voet van de struiken doen en bedekken met cocopeat, is dat een goed idee?
De Physocarpus opulifolius zouden zijn 'Red Baron' 'Summer Wine' en 'Tiny Wine'
donderdag 9 juni 2022 - 11:11
sophora

Sophora

Een meter afstand is zeker niet genoeg. Ik spreek van ondervinding. Heb met de tijd veel heesters moeten uitdoen omdat ze te kort op mekaar stonden.
donderdag 9 juni 2022 - 12:56
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik zou cocovezel iets inwerken in de grond. En de wormencompost als bovenlaag. Er is ook cocopotgrond. Wie weet is dit handiger. Hangt ook van de prijs af.
donderdag 9 juni 2022 - 13:38
Tuinprins

Tuinprins

Net als Sophora heb ik ook leergeld betaald door struiken te dicht op elkaar planten.

Struiken als Sambucus nigra 'Black Lace' en Euonymus alatus moeten minstens 3 meter uit elkaar staan. In het begin staat dat wat dun maar als je 5 of 10 jaar verder bent dan zie je dat het verstandig was om ze relatief ver uit elkaar te planten.

Van die Physocarpus soorten is nog niet bekend hoe hoog die uiteindelijk worden omdat ze nog niet zo lang op de markt zijn maar nu al is wel duidelijk dat 'Tiny Wine' hoger wordt dan aanvankelijk werd gezegd.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 10 juni 2022 - 09:57
Dany

Tekst aangepast

Dany

De Sambucus en de Physocarpussen staan maar 1.5 meter uit elkaar, die zullen dus heel snel dicht groeien maar dat is voor mij absoluut geen drama. Sambucus kan volgens mij tot 4 meter gaan maar is wel snoeibaar. De Phsysocarpussen mogen tot 3 meter gaan dat kan hier geen kwaad.
De Euonymus alatus is wel de compactus en zou in theorie iets kleiner moeten blijven dan de gewone, die moet ik nog planten en zal rekening houden met jullie advies.
Als vaste planten heb ik volgende gekocht indien mogelijk graag ook wat plantafstand advies. Ik heb de groeihoogten op gezocht en het is de bedoeling om een border te maken met de grootste achteraan maar hoever zet ik die juist uit elkaar dat weet ik niet goed.
COREOPSIS GRANDIFLORA ‘EARLY SUNRISE’ 6 x
ECHIUM AMOENUM ‘RED FEATHERS’ 4 x
LIMONIUM HYBRIDE ‘DAZZLE ROCKS’ 2 x
LIMONIUM LATIFOLIUM 4 x
PHLOX PANICULATA ‘STARFIRE’ 4 x
TRICYRTIS HIRTA 4 x
TRICYRTIS HIRTA ‘MIYAZAKI’ 2 x
VERBENA BONARIENSIS ‘LOLLIPOP’ 2 x
Aster lateriflorus 'Prince' 2 x
Eupatorium maculatum 'Purple Bush' 5 x
Phlox maculatum 'Rosalinde' 4 x

Alvast bedankt voor de reeds gegeven adviezen

vrijdag 10 juni 2022 - 12:18
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Zo er zitten een paar hele mooie nieuwe planten tussen. De eupatorium en echium. En alles op kleur. De coreopsis zal er wel uitspringen. Ik mis nog een mooie bladplant of wintergroen. Dat kan natuurlijk een bewuste keuze zijn.
vrijdag 10 juni 2022 - 14:08
sophora

Sophora

De Euonymus alatus Compactus staat hier hier twintig jaar en is nog geen meter hoog en breed.
vrijdag 10 juni 2022 - 15:15
Dany

Dany

De Coreopsis heb ik er bij gestoken om wat contrast te hebben.
Aan welke mooie bladplant of wintergroen zat je te denken?
E.alatus compactus hoop ik dat hij toch iets groter wordt dan een meter want anders zou dat een teleurstelling zijn maar het is goed om te weten dat het kan tegenvallen.
vrijdag 10 juni 2022 - 22:29
Carib

Carib

Als je de Sambucus niet genoeg ruimte geeft, is dat zonde, want als hij ingeklemd zou worden, dan zie je niet zijn sierlijke vaasvorm. Hij is inderdaad goed snoeibaar, ook al snoei je hem ieder jaar tot de grond terug, dan doet hij het nog prima, maar juist bij deze vlier raad ik dat af. Hij biedt namelijk op dit moment een spectaculaire aanblik door de enorme lichtroze bloemschermen. Die mis je als je hem helemaal terugsnoeit. Ik snoei mijn exemplaren daarom maar deels, vooral om hem wat smaller te houden en minder te laten overhangen, maar desondanks is hij minstens 4 meter hoog en 3 á 4 meter breed.
De E. alatus 'Compactus' is hier ongeveer anderhalve meter hoog en breed.
vrijdag 10 juni 2022 - 22:48
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hier een bladplant voor de half schaduw. Rodgersia podophylla.

Struiken & Bomen

zaterdag 11 juni 2022 - 16:51
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En deze een struikhedera. Groenblijvend en een bijenlokker bij de bloei. Kun je goed in model snoeien.

Struiken & Bomen

zaterdag 11 juni 2022 - 16:52
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

En de brunerra. Een soort vergeetmijnietjes als vroege bloei maar het blad daar heb je veel keuze in. Heb hier een groene. Maar er is ook een mooie grijzige.

Struiken & Bomen

zaterdag 11 juni 2022 - 16:55
Dany

Dany

Beste Joukje het is heel lief dat je die planten voor mij uit zoekt maar ze zijn toch niet helemaal mijn ding.
Hedera ga ik sowieso nooit in mijn tuin zetten en de andere 2 hebben toch een beetje schaduw nodig.
Het moeten planten zijn die tegen de felle middag zon kunnen maar toch bedankt om dit uit te zoeken
zondag 12 juni 2022 - 14:37
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Graag gedaan.
zondag 12 juni 2022 - 14:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon