menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heggen leggen

Ga naar meest recente reactie

Tborre

Tborre

Hoi,

Ik heb al heel wat info gevonden online maar zoek iemand die al echt een heg heeft gelegd. Iemand ervaring met deze oude techniek? is het eenvoudig te leren ?
maandag 27 augustus 2012 - 13:45
furor

Furor

http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=34&t=8751

Ik had ook ergens een adres liggen. Ik zoek het deze avond even op.

Er zijn verschillende manieren (al dan niet inkappen van de stam).
maandag 27 augustus 2012 - 13:53
Tborre

Tborre

dit is idd wat ik bedoel. er zijn ook cursussen voor.

Meidoorn is bij mij geen optie ( verboden wegens perenplantages..) Dus alle tips zijn welkom.
maandag 27 augustus 2012 - 14:16
furor

Furor

Verboden? Dat is toch al lang achterhaald? (bacterievuur/perenvuur wordt quasi niet door meidoorn overgebracht). Helaas zijn er zo 1000n km haag verwijderd.


Aan wat had je gedacht als alternatieven? Wilg?
Het is helemaal niet moeilijk hoor. Persoonlijk zou ik ook gaan voor het niet-inkappen van de stam, dat vergt wel enige "kunde", kwestie van levende twijgen over te houden uiteraard.
maandag 27 augustus 2012 - 14:46
Tborre

Tborre

tja furor, volgens het gemeentelijk/politie wetboek is het verboden meidoorn te planten in geetbets..

We hebben nog een oud stukje staan aan de beek en daarvoro vechten wee nu heel hard. het is de thuis van een koppel ransuilen maar de gemeente wil eht maar al te grag zien verdwijnen .. die reuze heg staat er al meer dan 300 jaar en dan nog ...

Wilg kan idd, maar sommige noemen ook een soort roos etc?
maandag 27 augustus 2012 - 14:54
furor

Furor

Naar ik gelezen heb was vooral geïmporteerde Meidoorn uit Italië erg vatbaar. Nogmaals een pleidooi voor autochtoon materiaal!
Een haag van 300 jaar oud is een schande om te verwijderen, zeker aangezien ze zelf geen symptomen vertoont! Ik steek eens mijn licht op!
maandag 27 augustus 2012 - 15:08
Pieter2

Pieter2

Kijk zeker eens op Youtube met zoekwoord Hedgelaying. Ik ga deze winter ook mijn eerste haag proberen te leggen van schietwilg (3m ). Veel succes!
maandag 27 augustus 2012 - 20:24
Tborre

Tborre

Pieter, hoe lang heb je die laten groeien voor je nu de eerste maal gaat leggen ?
dinsdag 28 augustus 2012 - 12:26
Pieter2

Pieter2

ik denk dat die ongeveer 6jaar oud zijn. Wilgenstammen hebben diameter van +-10cm
dinsdag 28 augustus 2012 - 18:08
WiPe

WiPe

Er is een leuk boekje verschenen over het onderwerp met als titel "Een vlechtheg heeft geen haast"

De moeite waard om naar op zoek te gaan.
dinsdag 28 augustus 2012 - 20:44
Tborre

Tborre

wat ik van het boekje lees is het zeker de moeite om eens te bemachtigen. dank voor de tip.
woensdag 29 augustus 2012 - 08:32
WiPe

WiPe

Kijk ook eens op deze site http://www.jefgielen.nl/
vrijdag 31 augustus 2012 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon