menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer Palmatum Purpureum sterft af

Ga naar meest recente reactie

Bosy

Bosy

Mijn Acer Palmatum Purpureum staat al 8 jaar in volle grond. Ondertussen is het een boompje van een 3-tal meter hoog. Hij heeft het elk jaar goed gedaan, tot nu.
Verschillende takken hebben in de lente geen blad gekregen. Bij de takken die wel blad hebben, is er vroegtijdig bladverlies. Sommige bladeren krullen eerst op en vallen dan af. Andere bladeren lijken gewoon los te laten bij een forsere windvlaag.
Ik merk wel nieuwe uitlopers (blaadjes) op de stam, maar die lijken ook niet al te gezond te zijn.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?
donderdag 23 juni 2011 - 23:33
Plantadvies

Plantadvies

Dit is verwelkingziekte en heeft te maken met een slecht doorlatende grond.

Plantadvies
vrijdag 24 juni 2011 - 00:00
hanninkj

Hanninkj

Acers hebben hier vaak last van want soms valt een hele struik in een keer weg en dit kan op goede en slechte grond. Helaas is het zo dat sommige plantensoorten tever door veredelt worden en dan vaak alleen naar de kleur of blad wordt gekeken.

Ton
vrijdag 24 juni 2011 - 13:01
WiPe

WiPe

Bij Verticillium sterft een deel van de takken aan het uiteinde af. Voor zover ik weet lopen de afgestorven takken niet opnieuw uit nadat ze verdord zijn. Als ik het goed begrijp is dat hier dus wel het geval?
Bij Verticillium zie je een verkleuring onder de schors op de overgang tussen het levende hout en de afgestorven delen.

Aangezien het in de winter erg nat geweest is zou hier sprake kunnen zijn van de gevolgen van wateroverlast.
vrijdag 24 juni 2011 - 17:34
Plantadvies

Plantadvies

Is zeer zeker niet kort door de bocht Birdwatcher. Het is een schimmel die in de grond leeft, en in de wortsl van de plant terecht komt en de vaatbundels verstopt. In luchtige goed doorlatende grond kan de schimmel niet echt leven. Zoek dat maar eens op.

Plantadvies
zaterdag 25 juni 2011 - 16:35
hanninkj

Hanninkj

Dit komt OOK in goede grond voor maar de kans in slechte grond is hoger.

Ton
zaterdag 25 juni 2011 - 17:01
WiPe

WiPe

In goede grond komt dat vooral voor bij zuurstoftekort, oa door wateroverlast.
zaterdag 25 juni 2011 - 20:24
joopsmit

Joopsmit

helemaal goed andwoord
Wil vooral in de winter wat graag droger staan wat niet altijd mogenlijk is
Planten op een hogergelegen gedeelte kan wel eens helpen ..Maak niet de fout een kuil met scherp zand te vullen en daar in te zetten . Deze kuil zal dan exstra nat worden op dat regen water de makelijkste weg zoekt .

woensdag 20 juli 2011 - 02:59
Bosy

Bosy

bedankt voor de info / tips.
Ondertussen krijg ik nieuw blad ter hoogte van de stam.
De takken daarentegen zijn nu zo goed als kaal.
Zou mijn boom nog te redden zijn ?
I.v.m. de grond, zou gaten prikken ter hoogte van de wortels hier wat kunnen helpen ?
woensdag 20 juli 2011 - 20:02
WiPe

WiPe

Gaten prikken kan helpen. Maar het probleem is dat de plant al geïnfecteerd is. Als het effectief om Verticillium gaat zou je de plant kunnen aangieten met een systemisch fungicide zoals Aliette.

Probleem is dat ik absoluut niet overtuigd ben dat het om Verticillium gaat. In dat geval zou er geen sprake zijn van het opnieuw uitlopen van delen die verdroogd zijn, zelfs niet op de stam.

Het is vorige winter erg nat geweest, wat tot wortelsterfte kan lijden. Bovendien is het in het voorjaar erg droog en heet geweest. De combinatie van die twee kan als gevolg hebben dat de plant door de droogte veel meer te leiden heeft gehad da&n in andere jaren.
donderdag 21 juli 2011 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon