menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachlospermum jasminoides sterjasmijn

Ga naar meest recente reactie

lisarts

Lisarts

Afgelopen winter zijn de bladeren van deze groenblijvende klimmer helemaal bruin geworden.
de takjes zijn droog en houtachtig. Er lijkt geen leven meer in te zitten.
Ik ben bang dat deze bevroren is. Hij stond beschut aan de zuidkant tegen een schutting.
Ik las dat de klimmer toch nog terug kan komen. Wie heeft daar ervaring mee.
Het is nu al half april en de winter hier ter hoogte van Nijmegen Nederland was nogal langdurig en koud.
dinsdag 13 april 2010 - 21:06
LauraK

LauraK

Hallo Lisarts,

Hier (eveneens in Nijmegen) dezelfde ervaring, maar dan met de Passiflora caerulea.
Ik heb dit al eens eerder meegemaakt, en dacht de eerste keer dat mijn Passiflora
het loodje gelegd had. Na een tijdje liep deze toch weer uit, vanuit de voet. Hopelijk
is dat bij jouw sterjasmijn ook het geval. In ik merk ook dat de meeste planten veel
later uitlopen dan normaal, dus wanhoop niet te snel!

Prachtige tuin trouwens op jouw avatar!

Groeten van Laura.
dinsdag 13 april 2010 - 21:51
lisarts

Lisarts

dank je wel, dezelfde ervaring heb ik inderdaad met de Passiflora gehad. De sterjasmijn zou -10 tot -15 kunnen hebben. Ik wacht met spanning af.

Ja prachtige tuin he. Daar was ik enkele jaren op tuinbezoek. Toen de poort openging was er deze aanblik. Zo zou ik het in mijn tuin ook willen hebben, maar... bij mij is ie ook mooi... nu nog niet...
dinsdag 13 april 2010 - 22:29
annis

Annis

Lisarts ik heb hem ook voor twee jaar terug gehad en hier is hij al direct de eerste strenge winter gesneuveld. Maar ik zou altijd nog even wachten voordat je hem helemaal verwijderd. De Ceanothus was toen ook helemaal bruin en na het snoeien is deze wel weer uitgelopen maar heeft deze winter weer een klap gehad.
Maar Dirk heeft gelijk het zijn planten die het liever niet zo koud hebben.

@nnis
woensdag 14 april 2010 - 08:35
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb zowel de trachelospermum jasminoides als de trachelospermum asiaticum en zij hebben het beide goed overleefd dit jaar. Eigenlijk al alle jaren. De asiaticum die wat minder kan hebben geloof ik ziet er nog veel mooier uit maar die staat onder een afdak en dus droger. De bladeren van de jasminoides zien er wat slechter uit maar ik weet uit ervaring (ik heb de plant al zeker 7 jaar) dat dat er over een maand weer mooi uit ziet.
Als je zo'n plant in je tuin wil zetten dan moet je dat nu doen. Ze hebben dan de hele lente en zomer en herfst de tijd om goed te wortelen. Dan doorstaan ze een winter veel beter.
woensdag 14 april 2010 - 12:07
joopsmit

Joopsmit

Ook hier weer het verhaal van vekopers winterhard . Echt niet dus
Deze plant heeft maar een klein nachtvorstje nodig om het sezoen er op in bloei te komen dat wil dus niet zeggn dat hij tegen de vries kou kan .
Op een zuid muur beschermt met matten tegen de vries kou is raad zaam .bevriest hij dan toch dan is de kans groot dat hij weer van onder uit loopt .
Het is een harde groeier .
zondag 18 april 2010 - 00:48
leeuwtje

Leeuwtje

De mijnen staan toch zeker onbeschut tegen een schutting aan. En dan nog wel zo'n schutting waar een ruime opening tussen de planken zit en ook niet dicht bij het huis of zo. Maar ja zoals ik al eerder zei, nu is de tijd om ze te planten.
zondag 18 april 2010 - 21:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon