menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis

Ga naar meest recente reactie

sjeek

Sjeek

Voor ik op vakantie ging heb ik deze echinocereus behandeld met Admiere omdat er hier en daar tussen de plant wolluis zat
Na drie weken zit de plant helemaal onder de luis.
Vervolgens de plant uit de pot gehaald en de minst beschadigde stukken er afgesneden en schoon gemaakt met zeep/spiritus oplossing hierna afgespoeld met water zou Admiere niet het juiste bestrijding middel zijn

C&S ziekten en plagen

maandag 20 september 2010 - 19:41
Wiebe

Wiebe

Admire helpt als systemisch middel alleen als de plant goed aan de groei is. Als een plant er zo uitziet is er m.i. geen sprake meer van een goede groei. Ook ben ik benieuwd hoe de wortels er uitzien en of die nog wel in goede conditie zijn. Bij een dergelijke zware aantasting zou ik altijd eerst voor een contact-middel kiezen (bv het milieuvriendelijke Spruzit) en aanvullend/aansluitend een systemisch middel zoals Admire. Daarnaast zou ik, zoals ik eerder heb geschreven, Admire nooit op 'individuele' basis toepassen omdat de kans groot is dat je wolluizen ook op andere planten (misschien minder zichtbaar) aanwezig zijn met als gevolg dat je te vaak een middel toe gaat passen met alle mogelijke gevolgen voor resistentie.

Wiebe
maandag 20 september 2010 - 19:51
sjeek

Sjeek

De plant heeft enorm gebloeid in het voorjaar in de zomer heb ik heb buiten opgehangen in de volle zon op het zuiden.
Weinig of geen groei dit jaar ,wat de wortels betreft er waren alleen wat grote wortels aanwezig.
Morgen zal ik als eerste Spruzit halen bedankt gr.Sjaak

C&S ziekten en plagen

maandag 20 september 2010 - 21:56
snah

Snah

Sjaak
Probeer aan wat uitvloeier te komen en meng dat mee dan los je de wol op dat is de bescherming van de luis en is hij vatbaarder voor de werkzame stof.
Niet gebruiken bij cactussen met wol want...... dan wordt de wol bruin.
succes hans
dinsdag 21 september 2010 - 20:01
snah

Snah

Ja Willy dat heb je inderdaad al een aantal keren gezegd en ik denk er steeds niet aan Afgelopen weekend ook een plant behandeld met gif en weer niet aan de shampoo gedacht heb het wel staan.
Hardleers of gewoon stom??
woensdag 22 september 2010 - 19:17
Pieter

Pieter

Gewoon ter info: admire werkt best met zacht en licht zuur water (regenwater). Wolluizen kunnen er ook resistent aan zijn.
donderdag 23 september 2010 - 08:36
Paronoto

Paronoto

'k Moet hier toch nog efles op inpikken. Hoe komt het dat bvb Aeoniums blijkbaar ongevoelig zijn ( zouden zijn?) voor wolluis. Ik heb heel wat A's in mijn verzameling en op die planten zag ik nergens wolluis (tot nu toe ) Zijn er nog plantensoorten die immuum zouden zijn voor wolluis en zo ja WAAROM?
Euphorbia's?

Ik heb ene Echeveria Uplands subrigida die is NOOIT lang ZONDER wolluis ondanks het "vanalles" wat ik er al aan/mee gedaan heb, tot zelfs (helemaal opgekuist) ze in mijn atelier (boven garage) gezet.... Na enkele weken was 't weer van "dadde" ondanks mijn bijna dagelijkse inspectie....
vrijdag 1 oktober 2010 - 17:33
Paronoto

Paronoto

Dat is TE simpel...Ik werd ook altijd gebeten alhoewel ik onschuldig ben
Verschil in bloedeigenschappen, geur of weet ik veel nog waarom.
Zoiets moet toch "wetenschappelijk verklaarbaar zijn " ...
vrijdag 1 oktober 2010 - 17:50
gertine

Gertine

ik wilde nog even aan parodias vragen over het bespuiten vvan mijn planten met luizenshampoo, hoe is de samenstelling ik ben het advies kwijt, graag nog een keer
donderdag 21 juli 2011 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon