menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passieflora

Ga naar meest recente reactie

linde

Linde

Hallo iedereen,
ik heb eeb prachtige passieflora(belotti) in een pot. Zou het mogelijk zijn om deze over te houden? Vorig jaar had ik dezelfde in de volle grond gezet en die heeft het niet gered dus ik vroeg me af of het in een pot misschien wel lukt. Iemand die het weet of ervaring ermee heeft?
woensdag 13 juni 2007 - 18:41
Helianthus

Helianthus

Hoi Linde,

Zelf heb (of beter had) ik ook twee passiflora's aangeplant vorig jaar, in de volle grond, op een kleine twee meter van elkaar.
De éne is afgestorven tijdens de winter, de andere groeit en bloeit dat het een lieve lust is !
Aan de winter kan het dit jaar toch niet echt gelegen hebben, het heeft nauwelijks wat gevroren, en meer nog, de planten stonden niet ver van elkaar dus hadden dezelfde groeiomstandigheden.

Nu heb ik dezelfde vraag als de jouwe eens gesteld aan een oud-leraar tuinverzorging van me, en die wist er ook niet meteen een pasklaar antwoord op.
Ook bij hem gebeurde het blijkbaar dat de éne passiflora wél en de andere niét door de winter kwam....

Overhouden in een pot zoals jij voorstelt lijkt me het eerste jaar nog wel te doen maar daarna wordt die pot volgens mij toch al gauw te klein hé ...
Ik zou zeggen zolang hij het goed doet in die pot, laat hem staan en een keer de pot te klein, waag het er dan op om hem uit te planten.
Misschien dat wat oudere planten meer kans maken om te overleven, of toch tenminste terug uit te lopen mochten ze (deels) afgevroren zijn.

Succes en groetjes, Gert
woensdag 13 juni 2007 - 19:11
Tine

Tine

Er zijn passieflora's die niet winterhard zijn, enkelen zijn redelijk winterhard en er zijn een paar echt winterharde soorten. Vraag bij aankoop daarom eerst welke soort het is. De aparte soorten zijn meestal niet winterhard.

Tine.
woensdag 13 juni 2007 - 21:15
an

An

ik heb hem ook voor de winter in de volle grond gezet en daar is ook niks van over
ben nu winterharde aan het zaaien geweest zijn nu 10 cm heb ze in febr gezaaid
gr an
woensdag 13 juni 2007 - 22:18
Camieke

Camieke

Bij mijn vader in de tuin, staat al jaren dezelfde, en dit jaar zijn er zelf een paar nieuwe scheuten aan de grond verschenen.. daar ga ik er in ieder geval eentje voor mij van uitspitten! Ik vind het wondermooie bloemen...
donderdag 14 juni 2007 - 00:58
martine

Martine

de passiflora caerula is meestal wel winterhard. en ook de witte variant hiervan, de Constance Elliot is winterhard.
ik heb beiden al verschillende jaren en alleen als het hard vriest dek ik de voet wat toe.
van beide soorten staan er foto's bij topic: foto's van nu bloeiende bloemen.
de geur van de Constance Elliot is ook heerlijk.
Martine
vrijdag 15 juni 2007 - 05:32
schuurmans

Schuurmans

Dag Linde,
de passiflora is een kuipplant op een enkele na -P. caerulea en P. Constance Eliot-. zij moeten in de winter vorstvrij bewaard worden. De min. temp. mag bij de meeste passiflora's niet beneden
5 graden C komen. Als je ze in een lichte omgeving kunt laten overwinteren blijft er meestal wel blad aan de plant. Voor het binnenhalen in het najaar gedeeltelijk terugsnoeien.

grt.
Henk
vrijdag 15 juni 2007 - 05:48
danny2

Danny2

Hoi Linde,

passiflora bellottii is niet de makkelijkste in de winter ze moet licht en min 10° hebben,mag niet te nat maar zeker niet uitdrogen. Snij ze voor het binnenzetten ongeveer de helft terug maar zie dat er minstens twee bladeren aan elke vertakking blijven.
Best kan je nu enkele stekjes nemen dewelke makkelijker overwinteren.

Groetjes danny2
zondag 17 juni 2007 - 04:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon