menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is de naam

Ga naar meest recente reactie

Corydoras

Corydoras

Hoi allemaal,

Niet de beste foto maar ik heb deze plant bij m’n ouders uit de tuin gehaald, bij hen groeide hij in waaier vorm over de bodem.

Wat is de naam van deze plant?

En kan ik hem ook tegen een schutting aan laten groeien?

Bloemen & Planten

maandag 8 maart 2021 - 08:00
LT
maandag 8 maart 2021 - 09:11
LT

LT

Indien het deze is, kan hij (met hulp van draden) ook tegen de schutting.
maandag 8 maart 2021 - 09:13
Tuinprins

Tuinprins

Als die foto recent gemaakt is dan kan het geen Cotoneaster horizontalis zijn aangezien die bladverliezend is en nu nog niet in het blad staat.

Ziet er voor mij uit als mislukte Ilex crenata 'Golden Gem'(of andere Ilex crenata soort) of eventueel een Lonicera nitida 'Baggesen Gold'.

Gegroet, de tuinprins
maandag 8 maart 2021 - 18:27
Corydoras

Corydoras

Deze foto is inderdaad recentelijk gemaakt, een “mislukte” ilex crenata of lonicera nitida dus. En hoe kan ik er voor zorgen dat deze er minder mislukt uit ziet?
Is het een goed plan om hem rechtop tegen een schutting aan te zetten?
maandag 8 maart 2021 - 18:58
Carib

Carib

Ik gok op de lonicera nitida. Lonicera's groeien als kool. Je kunt het struikje diep terugsnoeien en zo een betere vorm krijgen. Het snoeisel kun je gebruiken voor stekken. Ze kunnen meermalen per jaar gesnoeid worden en zo krijg je snel een dichte compacte struik.
maandag 8 maart 2021 - 20:22
Corydoras

Corydoras

Oké top ga ik daar mee aan de slag.

Ik heb er nog één, ook een slechte foto maar weet iemand welke plant dit is?

Het zijn bladverliezende planten die in blad kleur per seizoen verschillen van knalrood tot lichtgroen, er komen onopvallende bloemen in.

Bloemen & Planten

dinsdag 9 maart 2021 - 08:05
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij iets Spirea-achtigs. Even afwachten tot het blad verschijnt en eventueel de bloemen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 9 maart 2021 - 19:50
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Als ik de foto ziet dan denk ik gelijk aan Spiraea bumalda.
Maar als ik je omschrijving lees denk ik beslist niet aan een Spiraea.
dinsdag 9 maart 2021 - 21:04
Carib

Carib

Gelet op de kleur van de takken, de bloemresten en de vorm gok ik op Spiraea japonica.
dinsdag 9 maart 2021 - 21:14
Corydoras

Tekst aangepast

Corydoras

Als ik Google op die namen kom ik uit op inderdaad een spiraea japonica, deze is in de herfst knalrood, en bloeit op dezelfde manier. Is dit een veel voorkomende plant?
dinsdag 9 maart 2021 - 21:15
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ja, algemeen te vinden in tuinen aangezien Spirea japonica (hier heb je diverse 'cultivars' van met verschillende bloem- en bladkleur) niet al te groot wordt, een tamelijk lange bloeitijd heeft (voor een struik in ieder geval), geen bijzondere eisen aan de grond stelt, droogte verdraagt, radicaal gesnoeid kan worden zonder dat de plant dood gaat etc. etc.

Bij de plaatjes op Google moet je in het achterhoofd houden dat de meeste foto's afkomstig zijn van plantverkopers en die zetten daar een mooi plaatje van de plant neer. Herfstkleur is in NL bij heel veel plantensoorten iets tamelijks variabel en de meeste staan echt niet ieder jaar knalrood te pronken.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 10 maart 2021 - 05:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon