menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roos

Ga naar meest recente reactie

gertine

Gertine

ik heb twee klimrozen tegen een rozenboog staan ze deden het altijd prima tot deze zomer eerst heel mooi maar langzamerhand slaat de sterroetdauw toe het zijn twee New Dawns dus sterke rozen, ik heb al een paar keer gespoten maar niets helpt wat moet ik doen
kan ik ze nu snoeien en weer bespuiten?
maandag 27 augustus 2012 - 10:17
minouke

Minouke

in de nazomer zijn er meer rozen die daar last van hebben, meestal na de 1ste bloei.
Vocht en warmte kan bij sommige rozen sterreroetdauw geven.

Wat ik ook al gemerkt heb is dat tegen muren waar het heet kan zijn met de zon erop je dat vlugger hebt.
maandag 27 augustus 2012 - 10:27
Polplastron

Polplastron

Nu bespuiten heeft weinig zin: de vlekken die je ziet zijn enkel symptomen.
Een luchtige standplaats, veel zon en een lage luchtvochtigheid zijn de enige dingen die écht helpen. Helaas heeft men over de laatste twee zaken niet te beslissen.

Resistente rozen kopen is ook een oplossing.
Een gift patentkali in het voorjaar helpt de celstructuur verbeteren en gaat weerstand tegen deze en andere ziektes verhogen.

Wat bij mij heel goed helpt is een onderbeplanting. Je zet dan een lage plant onder je roos. Vroeger mocht je dit niet omdat het slecht zou zijn voor de roos, maar ondertussen is aangetoond dat het meer voor-dan nadelen heeft. Een onderbeplanting zorgt voor een goed bodemklimaat, een schuilplaats voor heel wat nuttig organismen en ... een fysiek barrière tegen opspattende schimmelsporen.

Want ... sterroetdauw overwintert namelijk als sporen in de bodem. Die sporen vallen reeds lang voordat het blad afvalt. Je mag dus het afgevallen blad rustig laten liggen (tegen het oude advies in dat ondertussen wetenschappelijk achterhaald is). In het voorjaar spatten die sporen via regendruppels omhoog. Daarom zie je bij hogere rozen vaak de onderste bladeren eerst aangetast worden.

Met een onderbeplanting ga je dit min of meer tegen. Bewijs? Mijn R."Cardinal Hume" is een notoire sterroetdauwmagneet. Maar nu Geranium "Biokovo" de grond eronder volledig bedekt heeft, is het een van die rozen die geen spatje vertoont!

Bij klimrozen is het erg makkelijk om een onderbeplanting toe te passen. Bij mij staat "Ghuislaine de Féligonde" met haar voeten tussen Geranium macrorrhizum en dat gaat erg goed.

Groeten,

Pol
maandag 27 augustus 2012 - 21:36
minouke

Minouke

Pol, hier staan al de rozen tussen de vaste planten, geen één staat alleen en toch zijn er die het krijgen.
Maar wel alleen in het najaar.
En spuiten doe ik ook niet, zeker niet als het zo laat in de zomer gebeurt.

Ghislaine de Feligonde is nu wel een roos die ziektebestendig is.
Ook opletten want sommige rozen kwijnen weg als ze te dicht bij andere planten staan.
Heritage en sweet Pretty(Astronomia) heb ik moeten 'bevrijden' die houden daar niet zo van.
Ze stonden tussen Geranium Rozanne en endressi.
Klimrozen hebben daar wel geen hinder van.

groetjes
Chantal
dinsdag 28 augustus 2012 - 08:21
Polplastron

Polplastron

Ik heb ook nooit gezegd dat je ze TUSSEN vaste planten moest zetten hé! Een luchtige standplaats blijft belangrijk. Rozen die teveel omringd worden door hun buren krijgen net meer kans op ziekten omdat er te weinig luchtcirculatie is. (Wilde) Rozen zijn in principe pioniersplanten die het heel goed doen tot ze door concurrerende beplanting worden "overwoekerd".

Een onderbeplanting groeit ONDER de rozen en beïnvloedt dus normaal gezien de luchtige standplaats niet.

"Ghuislaine de Féligonde" is redelijk sterk, maar toch ... "Amber Queen" is het ook en die werd in het verleden ook helemaal aangetast door sterroetdauw. En zoals gezegd is "Cardinal Hume" het levende bewijs dat het allemaal werkt.

Groeten,

Pol
dinsdag 28 augustus 2012 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon