menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gladiolen

monique217

Monique217

Wat doe ik met mijn uitgebloeide gladiolen? Zit er niet uit.
Kan ik die afknippen en zo ja tot hoever??
Er komen ook allemaal bolletjes in van ongeveer 2 cm. Zijn dat zaaddozen?
En wanneer mag ik mijn stokroos afknippen en ook de vraag tot hoever?
(wil in ieder geval het zaad nog even laten rijpen maar kunnen ze er dan af?)
zondag 22 augustus 2010 - 20:11
Plantadvies

Plantadvies

De stokrozen kun je zo diep mogelijk afknippen.
Dit doe je als de stengel afsterft.
Volgend jaar komt hij weer gewoon op.

De Gladiolen daar knip je alleen de stengel met bloemen eruit en laat je de rest rustig afsterven.
De bol neemt namelijk zijn voedsel op via het blad/stengel.
In oktober snij je tot 10 cm alles af en rooi je de bollen en laat ze luchtig en warm drogen. Overwinteren bij 5° tot 10°C in droge turf.

De bolletjes die je bedoeld zijn de zaden. laten dorgen en zaaien, in voedzame luchtige grond, in het voorjaar (begin mei) op zaaddiepte. De bollen die hieruit voortkomen op dezelfde wijze behandelen. In dit geval kan het wel 5 tot 8 jaar duren alvorens de bol tot bloei komt.

Plantadvies
http://www.plantadvies.web-log.nl/
zondag 22 augustus 2010 - 22:10
monique217

Monique217

dank voor je snelle antwoord
Gelukkig dat ik de uitgebloeide bloemen(stengel) eruit kan knippen, ziet er zo rommelig uit nu
Ik wist inderdaad dat de bollen uit de grond moesten maar ik wist niet dat je ze in turf moest overwinteren, dus weer wat geleerd.
Het zaad wilde ik ook eigenlijk niet bewaren want ik had blauwe gladiolen gekocht maar deze zijn heel erg roze dus daar hoef ik geen zaden van haha
En goed dat je er bij zegt dat je 5 tot 8 jaar kunt wachten voor bloei. Daar zou ik dus echt geen geduld voor hebben hahaha. Ik vond het al erg dat ik geen bloei in de hortensia had omdat ik hem verplaatst had.
zondag 22 augustus 2010 - 22:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon