menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke klimplant zet ik

frankyd

Frankyd

Ik heb een doorgang van 1.8 meter over een lengte van 12 meter. De ene kant is een zijgevel zonder ramen (dus een hoge muur), de andere kant is een houten afsluiting in tuinschermen. Op drie plaatsen in die gang maak ik een boog in geruit betonijzer van de houten wand tot de muur. De gang bevind zich aan de zuid-oost kant. Er is geen mogelijkheid om iets in volle grond te planten (wel vanuit pot).
Welke snelgroeiende en ( zeer lang en veel) bloeiende klimplant zou ik hier best planten? Kan iemand mij hier raad geven aub?
Het is een hele uitleg, maar zo wordt de situatie wat duidelijker.
Alvast mijn oprechte dank !!!!
donderdag 25 december 2008 - 22:19
minouke

Minouke

in grote bakken rozen bv New Dawn, Souvenir du dr jamain, Veilgenblau, doornloze Ghislaine de Feligonde voor de halfschaduw.
Bakken moeten groter zijn dan 50/50cm en regelmatig water geven vooral aan de oostenkant, ook goede grond en meststoffen gebruiken.

Met 5u zon in de zomer kan ook de klimroos Eden.

in diepe potten Clematis.

Cobae scandens
Ipomea purpurea
Lathyrus odoratus
Akebia
Kamperfoelie
klimop
Bruidsluier(heeft veel plaats nodig, overgroeit alles)

kijkt ook eens op
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

gr Chantal
vrijdag 26 december 2008 - 07:03
frankyd

Frankyd

Dank u wel voor uw goede raad.
Zou het voldoende zijn om aan één kant (kant van de houten wand) een pot te zetten met een klimplant of moeten er aan beide zijden gezet worden? (elke boog is ongeveer 30 cm breed)
Welke plant zou het beste groeien en langste periode bloeien aub?
Alvast mijn hartelijke dank !!!!
vrijdag 26 december 2008 - 07:31
minouke

Minouke

Als je rozen kunt zetten (grote bakken) New Dawn, Eden en souvenir du Dr Jamain bloeien door van juni tot okt/nov.
Die kunt ge dan ook nog combineren met Clematis die bv al vroeg in de lente tot de vorst bloeien naar gelang de soort.
Maar niet met Montanasoort die bloeien en geuren maar één maand in mei en zijn te overweldigend.
Of alleen verschillende soorten Clematissen

Kamperfoelie kan ook, zet er dan 2 verschillende soorten bijeen een vroege en een late en houdt ze in toom (uitdunnen) mag ook met een her- of doorbloeiende roos.

Deze zullen wel het boogje overgroeien (2m hoog + 30cm)



een goede site over clematissenhttp://www.clematis.hull.ac.uk/

De kant van de muur zal dan wel leeg staan maar dit hoeft niet te storen desnoods plant ze of zaait je planten die weinig plaats en aarde nodig hebben, Verbena en digitalis.
Die zaaien zich hier overal uit op het minste stukje aarde
vrijdag 26 december 2008 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon