menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Resistar F1 zaden

Ga naar meest recente reactie

Dietmar

Dietmar

Beste,

Denk er al tijd over na om zelf tomaten te enten om nu ééns te kijken wat dat nu juist geeft aan opbrengstverhoging en groeikracht. En zo ben ik opzoek naar een goede onderstam. De enige onderstam die ik gevonden heb die te koop is voor particulieren is deze van het Vlaamse zaadhuis:
"Resistar F1" 25 zaden voor €12,95 + verzendkosten €4,95.

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=858?GroentenInfo



Heeft er iemand ervaring met deze onderstam? Ik zou hem graag willen gebruiken voor RIVIERA F1 & RAVELLO F1. Zou dit goed lukken? En wat kan je er nu juist van verwachte?

Ook staat er bij de onderstam bij "niet toepassen bij rassen die niet bestand zijn tegen mozaïkvirus bij tomaten" Voor de moment zijn er toch heel weinig rassen die daar tegen bestand zijn voor hobby gebruik dus waarom staat dat er nu juist bij ?

Vriendelijke groeten,
Dieter
woensdag 11 januari 2012 - 19:33
Victor44

Victor44

Dietmar
Ik heb deze onderstammen een paar jaar geleden gezaaid en de enten waren zeer goed gelukt (23/25) .Ik had Resistar F1,Caddy F1 en Vigomax F1 gezaaid en geënt met verschillende soorten,heirloom en F1 tomaten. De opbrengstresultaten van deze soorten waren met miniem verschil van de ongeënte soorten,alleen de 'Legend'(heirloom) was beter,de F1 soorten (geënt) waren niet productiever dan de niet geënte .
Misschien hangt het van het seizoen af,ik weet het niet. Het jaar ervoor had ik 3 geënte planten gekocht in een tuincentrum,en ik had massa's tomaten aan deze planten,maar deze die ik zelf geênt had waren op dit gebied heel wat minder.
Tot zover mijn bevindingen,alleen is de Resistar een lekkere mooie gele tomaat om gewoon eens uit te proberen ook.
Ondanks alles ga ik het dit jaar toch ook weer proberen...
grtjs
woensdag 11 januari 2012 - 21:36
Dietmar

Dietmar

Bedankt Victor,

Ook ééns proberen met een paar geënte en een paar niet geënte en zien wat het geeft.

Kalkcyanide zou ook helpen tegen kurkwortel & andere schadelijke aaltjes.
Al betwijfel ik dat er dan nog veel nuttige overblijven omdat het precies nogal giftig is.
Iemand daar ervaring mee?
donderdag 12 januari 2012 - 15:38
Borsalino

Borsalino

Ik heb ook geënt zowel bij tomaten-komkommer-meloen-paprika.

Opbrengst was meest zelfde soms iets meer.
Enten is meer omdat je in een serre steeds op dezelfde grond dezelfde groenten teelt.

Vorig jaar getest met zowel geënte als niet geënte.
Ik ent niet meer gezien het weinige groei-opbrengstverschil buiten wortelziektes.
Geënte hadden een snellere groei in het begin, doch de niet geënte haalden deze vlug in.

Nu zet ik de planten in een ingegraven bouwemmer van 10 liter van de Action.
Natuurlijk met vers substraat gemaakt van zwartveen-witveen-cocopeat, verhouding volgens plantkeuze.
Had vorig jaar geen enkele wortelziekte in de toen kleindere 5 liter emmers dan die ik dit jaar ga gebruiken.

Had vorig jaar ook Riviera F1 staan, die hadden grootste opbrengst van alle rassen die ik toen had en lekker alround tomaat, en je kan ze zo makkelijk koud pellen.
Zet dit jaar enkel nog de Riviera F1.
zondag 22 januari 2012 - 20:43
Dietmar

Dietmar

Bedankt voor de reacties,

Heb vorige week juist resistars besteld bij vlaams zaadhuis.
Heb wel nog geen last gehad van kurkwortel in de serre maar het kan misschien preventief werken. In ieder geval is uittesten op Marmande & ravioli
maandag 23 januari 2012 - 15:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon