menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wisselteelt-schema

Sanseja

Sanseja

Beste (ervarings)deskundigen,
Ik wil jullie mijn schema voor 2009 en verder voorleggen om zeker te zijn dat ik geen vergissingen maak. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn volkstuintje, dat pas 1 jaar ervoor voor het eerst in jaren verbouwd is. Er waren toen kleine vierkanten gemaakt met allerlei verschillende gewassen. Daar ben ik vorig jaar op door gegaan waarbij ik heb gelet op de volgorde kool - blad - vrucht - wortel - aardappel - peul/boon. Dit jaar wil ik het wat gestructureerder aanpakken met een heus plan. Ik heb de beschikbare grond verdeeld in 10 stukken waarvan 2 bestemd zijn voor vaste beplanting zoals aardbeien, aardpeer, vaste broccoli, egyptische uitjes, bloemen en kruiden. De overige 8 stukken gaan elk jaar 2 vakken doorschuiven. In het kool-vak wil ik gaan zetten: boerenkool, spitskool en koolrabi. Bladgewassen: Spinazie, snijbiet, knolselderij, sla en postelein. Vruchtgewassen (2 vakken): verschillende pompoen soorten, patisson, courgette, tomaten, ananaskers, aubergine, komkommer en okra (laatste 3 in een tunnel). Wortelgewassen: witlof en knoflook, en omdat ik op dit stuk veel ruimte overhoud zet ik hier de maïs bij. Peul/boon (2 vakken): snijbonen, stamslabonen, doperwten en peulen.

Wat vinden jullie ervan? Te hoog gegrepen voor een 2e jaar? Ik heb er erg zin in!

Aan de bovenkant van het plaatje is nog voldoende ruimte voor composthoop, doorloop, bankje e.d. En aan de onderkant is nog een pad. In elk vak wil ik in de lengte nog wat tegels neerleggen (ong. 4 per vak), en tussen de vakken een hele rij tegels zodat ik overal goed bij kan.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback!

Groetjes, Sanseja.

Groenten

zondag 18 januari 2009 - 17:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon