menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen op viburnum opulus

Ga naar meest recente reactie

bernadettevanm4

Bernadettevanm4

Elk jaar op het einde van de bloei wordt de viburnum in onze tuin kaalgevreten door dit rupsje. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen en genezen?

Struiken & Bomen

maandag 6 mei 2024 - 15:29
Peterplant

Peterplant

Dit zijn de larven van het sneeuwbalhaantje, een kevertje.
De beste manier om er af te komen is de Viburnum rooien. Anders moet je de rupsjes doodknijpen.
maandag 6 mei 2024 - 17:28
bernadettevanm4

Bernadettevanm4

Oei dat is drastisch. Jammer
Bedankt voor je reactie
maandag 6 mei 2024 - 18:16
dries944

Dries944

Vogels aantrekken zoals het koolmeesje die de rupsen eten. Wat vogelnestjes hangen en de vogels wat voeden in de winter ,dan krijg je meer vogels. Zo is iedereen tevreden
maandag 6 mei 2024 - 18:59
bernadettevanm4

Bernadettevanm4

Vogelhuisjes hangen er al en ik geef het hele jaar door eten aan de vogels.
Er zijn op dit moment ook meesjes in het kastje maar blijkbaar is dat niet voldoende.
maandag 6 mei 2024 - 22:34
leerling

Leerling

Lijdt de plant eronder? Zo niet: negeren.

Als je gaat bestrijden dan vinden natuurlijke vijanden (vooral koolmezen zouden die rupsen eten) jouw tuin niet interessant genoeg meer.

Als je de vogels heel het jaar door eten geeft, hoeven ze ook niet/minder op zoek te gaan naar ander voedsel.

dinsdag 7 mei 2024 - 13:28
dries944

Dries944

Eten geven aan vogels in de broedperiode mag je zeker niet doen. Als ze dat aan hun jongelingen geven is de kans groot dat ze hieraan doodgaan! De jongelingen moeten insecten eten zoals die rupsen.
dinsdag 7 mei 2024 - 21:20
PeterC

PeterC

Vogelhuisjes hangen er al en ik geef het hele jaar door eten aan de vogels. Er zijn op dit moment ook meesjes in het kastje maar blijkbaar is dat niet voldoende.

Wat voor tuin heb je, Bernadette?

Voedsel geven aan vogels kan een averechts effect hebben. Als jouw aangeboden voedsel makkelijker te vinden is dan rupsen op jouw planten dan gaan de vogels voor het door jou aangeboden voedsel, en niet voor die rupsen.

Ik geef nooit voedsel aan vogels. Ik stoor ze niet, ik hinder ze niet, maar ik geef ze geen voedsel. En er zitten hier altijd vogels in de tuin, en ik heb geen last van plagen.

Ik heb misschien makkelijk praten omdat wij een redelijk grote tuin hebben van zo een 15 are met een ruime variatie aan planten en bomen. Die variatie is belangrijk. Er moet over een voldoende ruime periode van het jaar aanbod zijn van voedsel in je tuin voor vogels, niet enkel gedurende een beperkte periode van een paar weken. Want dan vinden en vooral onthouden die jongens jouw tuin niet.

Vandaar mijn initiële vraag: wat voor tuin heb je?


dinsdag 7 mei 2024 - 22:49
Dunya

Dunya

De Viburnum gaat niet dood van het sneeuwbalhaantje. Ik heb het ieder jaar. Mijn haag blijft overeind hoor.
woensdag 8 mei 2024 - 09:25
bernadettevanm4

Bernadettevanm4

Onze tuin is niet zo groot, ca 3a, maar met een hele grote variatie aan bloemen en planten. Ik heb ook niet vaak zieke planten maar deze viburnum wordt elk jaar helemaal kaalgevreten. De plant blijft wel leven maar mooi is het niet echt ...
We hebben het hele jaar door vogels in de tuin. En ik geef in de zomer voedsel in een zadensilo (daar komen bijna uitsluiten mussen op af), in de winter vetbollen en pindakaas.
woensdag 8 mei 2024 - 11:54
PeterC

PeterC

Dat klinkt als een best interessante tuin voor vogels.
woensdag 8 mei 2024 - 19:53
leerling

Leerling

Ook jonge mussen hebben nood aan insectenlarven.
(Hoe kunnen de jongen zelfs maar aan genoeg vocht komen als ze alleen maar zaden krijgen?)

Als de plant er niet onder lijdt, gaat het er enkel om hoe belangrijk jij het uitzicht vindt.
Als het me echt zou storen, zou ik hem vervangen door een andere plant.
donderdag 9 mei 2024 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon