menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge lavendel hangt slap

StanP

StanP

Hallo,

Twee maanden geleden heb ik jonge lavendel in de volle grond gepoot.
De lavendel is goed aangeslagen en zag er gezond uit. Omdat ik op het internet las dat het toppen van de jonge scheuten een compactere groei bevorderd heb ik dat begin vorige week gedaan. Sinds deze week hangt de lavendel echter erg slap en ziet het er niet meer fris uit.
Kort na de snoei heeft het vorige week fors geregend en hebben ze enkele dagen in het water gestaan. De grond is nu nog licht vochtig.
Voor- en na die tijd heb ik niet extra water of voeding gegeven. Enkel met het aanplanten kalk gestrooid.

Is het gebruikelijk dat de jonge lavendel na het snoeien gaat hangen? Het ziet er niet gezond uit t.o.v. hoe ze er eerder uitzagen.
Kan ik iets doen om de lavendel weer te doen opbloeien? Ik wil voorkomen dat ze kapot gaan. Ik heb behoorlijk wat plantjes geplant.
vrijdag 10 mei 2024 - 14:12
Tuinprins

Tuinprins

Is een vorm van Phytophthora. Komt bij lavendel voor als ze te nat staan. Lavendel is een mediterrane plant die niet te nat moet staan.

Als een plant is getroffen door Phytophthora dan is daar in de regel weinig aan te doen. Meestal is het einde oefening of de plant leidt een kwijnend bestaan.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 mei 2024 - 17:46
StanP

StanP

Dat is zuur. Ik wacht nog even af en anders zijn het 50-100 versgeplante lavendeltjes bij het afval. ????

Bedankt voor je reactie
vrijdag 10 mei 2024 - 17:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon