menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke bodembedekker?

Ga naar meest recente reactie

JulieVG

JulieVG

Dag tuinkenners,

graag wat advies voor het volgende.
In ons achtertuintje hebben we een vijgenboom staan.
Momenteel hebben we daar siergrassen ( die worden te groot voor die ruimte) en het staat daar in de zomer vol heermoes. Niet ideaal.
We strooien alvast lavameel en laten de geplukte kattenstaarten liggen om dat hopelijk op lange termijn op te lossen.

Daarnaast had ik gehoord dat het interessant kan zijn om een sterke bodembedekker te plaatsen omdat die dan de groei van heermoes en ander onkruid al een beetje zou belemmeren.

Wij zoeken dus een bodembedekker met de volgende eigenschappen:

- sterk en snelle groeier
- wintergroen
- winterhard
- zonnige standplaats ( maar onder de vijgenboom wel wat schaduw)
- als het kan met een bloemetje ( want we lokken graag veel insectjes naar onze tuin).
- Is het interessant om een bodembedekker te planten die misschien ietsje hoger gaat dan de heermoes zodat die niet meer zo opvalt?
- Niet te moeilijk qua bodem want op het moment is deze dus nog vrij arm

Ik kijk alvast uit naar jullie suggesties voor dit uitgebreide lijstje.
Veel groetjes,
Julie

Bloemen & Planten

maandag 6 mei 2024 - 09:16
Peterplant

Peterplant

Geranium macrorrhizum variëteiten.
maandag 6 mei 2024 - 13:26
Tuinprins

Tuinprins

Heermoes groeit dwars door de bodembedekker heen. Wieden van heermoes die groeit in een aanplant van bodembedekkers is minder gemakkelijk te verwijderen dan op 'kale' grond.


Gegroet, de tuinprins
maandag 6 mei 2024 - 17:54
Peterplant

Peterplant

Volgens mij heeft Julie al vrede gesloten met het heermoes.
maandag 6 mei 2024 - 18:00
PeterC

PeterC

Waar wij in onze vorige tuin heel goede ervaringen mee hadden was Cotoneaster. Ik denk dat wij de gewone Cotoneaster Dammeri hadden. Heel sterke groeier. Groeit helemaal dicht, er komt nagenoeg niets meer door (misschien behalve heermoes?). Wintergroen. Glanzende bladeren, bloemetjes in het voorjaar en rode bessen in het najaar. Groeit op elke bodem en wordt ongeveer een halve meter hoog.
maandag 6 mei 2024 - 21:31
deHaan

DeHaan

Heermoes komt overal door.
Het net aangelegde straatje komt hij waarschijnlijk ook door.
Goed bemesten schijnt hij een hekel aan te hebben
dinsdag 7 mei 2024 - 18:02
Peterplant

Peterplant

Trachystemon orientalis is trouwens ook een mogelijkheid. Groot grof blad en heel dicht. Heb het ook in mijn tuin staan. Kan het hele vak volgroeien.
dinsdag 7 mei 2024 - 20:24
JulieVG

JulieVG

Ik ben me er inderdaad van bewust als we de heermoes al zouden wegkrijgen het een meerjarenplan zal zijn. Vandaag ook de overweging om iets te planten dat min of meer even hoog is zodat hij gewoon minder opvalt.

Het straatje ligt er ondertussen al 3 jaar ( hogedruk en opnieuw gevuld met zand) en daar komt het niet door.

Is lavendel eventueel een interessante optie? ( Niet wintergroen maar bon, ik wil gerust wat eisen laten vallen als dat makkelijker zou zijn).

Ik lees ondertussen vol interesse verder om dan hopelijk binnenkort de knoop te kunnen doorhakken.
Bedankt alvast!


woensdag 8 mei 2024 - 09:10
Peterplant

Peterplant

Lavendel is niet geschikt. Die Trachystemon is een goede concurrent.
woensdag 8 mei 2024 - 22:50
Alyssum

Alyssum

Ik hou van bodembedekkers die wintergroen blijven en ook nog bloeien.

Mijn favorieten:
-Sedum album murale
-Waldsteinia ternata
-Veronica kemulariae

Ook interessant om te overwegen:
-Leptinella squalida
-Isotoma fluviatilis
-Arum italicum
-Hedera
zaterdag 11 mei 2024 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon