menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Passiebloem

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Na zo ongeveer 10 jaar heeft mijn Passiebloem de bloemen hemel opgezocht. Deze winter vond hij toch net even te veel van het goede.
Nu wil ik op die plaats een andere klimmer neerzetten. Op het zuiden , tegen de huismuur. Dus warm / heet. Volle zon. Wel graag winter bestendig.
Wat zouden jullie aanraden.
groetjes Roeli
woensdag 2 juni 2021 - 17:05
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Jammer van je passiebloem, Roeli. 't Doet altijd een beetje pijn als je een vertrouwde plant verliest.

Zelf droom ik op zo'n plaats van een enkelvoudige, geurende klimroos.
Maar hier zal die nog moeten wachten tot de gevelwerken zijn uitgevoerd.

woensdag 2 juni 2021 - 23:08
Roeli

Roeli

Bedankt voor jullie bloemetjes, jongens, maar helaas, die kan ik niet in de grond zetten,
donderdag 3 juni 2021 - 11:18
leerling

Leerling

Dus een geurende klimroos vind je geen goed idee?
Dan graag je bedenkingen erbij, zodat we misschien planten kunnen voorstellen die beter aansluiten bij wat je zoekt.
zaterdag 5 juni 2021 - 01:50
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Op de foto zie je de passiebloem in het midden. Op de grond, tegen de muur staan rozen en links van het raam 4 klimrozen. Daarom hoef ik niet nog een klimroos. Op het ogenblik is het een puinhoop.
De winter heeft hier heel hard toe geslagen en ik moet nog afwachten welke planten het nu wel of niet hebben overleefd. Deze foto is overigens al van meerdere jaren geleden.

Bloemen & Planten

zaterdag 5 juni 2021 - 10:33
leerling

Leerling

Passiflora zou maar winterhard zijn tot USDA Hardiness Zone 6 (-10 tot 0).

Misschien is een Clematis een alternatief? De meeste Clematis zijn winterhard in zones 4 tot 9 (Zone 4 = -40 tot -30).

Of misschien lust je wel een kiwi-bes? De Actinidia arguta is winterhard tot -30 (USDA Zone 4). Je hebt wel een mannelijke en een vrouwelijke plant nodig als je vruchten wil. Tenzij je Actinidia arguta 'Issai' neemt, die is zelfbestuivend maar is ook wat minder winterhard (- 18 = Zone 5).
zaterdag 5 juni 2021 - 22:17
Roeli

Roeli

Ik denk dat het een clematis gaat worden.
Bedankt Leerling.
zondag 6 juni 2021 - 14:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon