menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Latijnse naam van Chinese munt

J.planten

J.planten

Kunnen jullie mij helpen om de goede Latijnse naam te vinden van een Chinese muntplant?

Ik heb wat van een acupuncturist gehoord over Chinese munt,
ik wil wel een Chinese muntplant, waar thee van gezet kan worden,
dat kan een medicinale werking hebben.

Het kan Chinese munt genoemd worden,
en het kan bo he (misschien een andere spelling) genoemd worden,
bo he kan misschien worden uitgesproken als bo ge (misschien niet boo gee) (misschien een andere spelling)

Ik heb op internet wat namen (misschien Latijns) van Chinese munt(plant) gevonden.

Mentha haplocalyx

Herba Menthae Haplocalycis

Elsholtzia stauntonii

Mentha Arvensis

Deze denk ik niet:
Pilea Peperomioides


Wat is de goede Latijnse naam voor de Chinese munt die ik zoek?
Heeft de Chinese munt die ik zoek 1 Latijnse naam of meer dan 1 Latijnse naam?
Zit de Chinese munt die ik zoek bij deze namen, of is het een andere naam/namen?
Misschien is dat wel ingewikkeld.

Als u wilt helpen, hartelijk bedankt.
Een prettige tijd.
Met vriendelijke groeten.
donderdag 9 mei 2024 - 19:38
Zeus

Zeus

Pilea is de pannenkoekenplant, een kamerplant
donderdag 9 mei 2024 - 21:14
Tuinprins

Tuinprins

Pilea wordt ook wel muntplant genoemd vanwege de vorm van de bladeren.

Als er thee van gezet kan worden dan is het zeer waarschijnlijk een Mentha soort.

Wanneer ik in de Flora of China kijk dan zie ik dat er een aantal Mentha soorten zijn die inheems zijn in China of daar geruime tijd ingeburgerd c.q. gecultiveerd worden.

Van Mentha longifolia wordt vermeld dat deze medicinaal wordt gebruikt ("A polymorphic aromatic herb used medicinally").

Ook in aanmerking komt Mentha spicata: "Cultivated in China. Source of spearmint oil, an essential oil used for flavoring candies, toothpaste, chewing gum. Dried tops and leaves are used medicinally as a stimulant, carminative, and nervine. It contains carvone."

Verder nog Mentha pulegium: "Cultivated in China. Source of oil of pennyroyal. Employed in the manufacture of soaps and synthetic menthol. Used medicinally for flatulent colic, stomach ailments, and as a diaphoretic".

Bron: http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=2&taxon_id=120248

Ik vermoed dat 'bo he' de Chinese naam is voor munt /Mentha. Voor de specifieke muntsoort komt daar nog wat bij. Voor bijv. Mentha longifolia: 'ou bo he'. Echter Mentha spicata: 'liu lan xiang'.


Het blijkt maar weer eens dat Nederlandse plantennamen niet altijd nuttig zijn en het gebruik van Latijnse plantennamen belangrijk is.

Houd er rekening mee dat veel Mentha soorten enorme woekeraars zijn die via uitlopers binnen de kortste keren een flink stuk grond in beslag kunnen nemen. Het cultiveren van de plant in een grote pot is aan te raden.

Gegroet, de tuinprins



vrijdag 10 mei 2024 - 06:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon