menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestrijding emelten en engerlingen

Ga naar meest recente reactie

Jackflash27

Jackflash27

Hallo,
Mijn vermoeden bleek waar toen ik vandaag het gazon inspecteerde. Ik heb op enkele plekken een spade diep gegraven en wat bleek: het zit vol met emelten en engerlingen. Ik heb wat onderzoek gedaan op internet en de beste oplossing lijken aaltjes te zijn. Ik wil dit zo goed mogelijk aanpakken, dus daarom wat vragen:

1. Vanaf wanneer moet ik precies bestrijden? Ik lees dat de minimale bodemtemperatuur 10 graden moet zijn, maar is dat nu al?
2. Is 1x behandelen voldoende of zijn er herhalingen nodig (en zo ja, hoe vaak en wanneer dan)?
3. Zit er verschil in de timing wanneer aaltjes voor engerlingen danwel emelten in te zetten, of kan dit gelijktijdig?
4. Wanneer zie ik resultaat? Is dat binnen een paar weken al?
5. Zijn er alternatieven? Ik vind die aaltjes nogal duur. Is BSI larvex een goed alternatief bijvoorbeeld?
6. Hoe voorkom ik dat ik volgend jaar hetzelfde probleem heb?

Alvast dank voor het meedenken!
woensdag 28 april 2021 - 14:46
PeterC

PeterC

Enkele jaren geleden hadden wij een plaag aan engerlingen in de gazon. Engerlingen van vooral de juni-kever, en ook van de roze kever.
Ik heb die aaltjes geprobeerd en als je de graszode optilt dan vind je inderdaad wel wat zwarte, dus dode, engerlingen maar die behandeling bleek toch geen succes. Heeft eigenlijk niets geholpen. Het probleem werd er niet mee verholpen en uiteindelijk is onze hele gazon eraan gegaan, finaal omgeploegd door de kraaien en de eksters op zoek naar het lekkers.

We hebben de gazon laten heraanleggen door een lokale tuinaanleg-, tuinonderhoud-, plantenzaak. Op onze droge zandige bodem komt een probleem met engerlingen wel vaker voor en zij hebben er ervaring mee hoe je daar moet mee omgaan.
Chemicaliën die enkel de engerlingen raken zonder de rest van het leven in je bodem te vernietigen zijn er niet. Dat was voor mij een non-go.

Voor zover mij bekend hebben ze vooral de bodem uiterst overvloedig mechanisch bewerkt en dan terug ingezaaid.
We hebben nog steeds juni- en roze kevers maar het is beperkt, het zijn er niet veel. Het gras lijdt er niet onder en de kraaien en de eksters gaan de gazon niet te lijf. Dus geen probleem meer. Voorlopig toch. Hout vasthouden.


woensdag 28 april 2021 - 18:20
Jackflash27

Jackflash27

PeterC: dank voor het delen van je ervaring. Jouw advies zou dan zijn het gazon opnieuw aanleggen? Wat ik me nog afvraag is wat dan precies die ervaring behelst van je lokale tuinder. M.a.w. wat hebben ze precies bij de gazon aanleg gedaan om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft van dit ongedierte?
Moet je jaarlijks een bepaalde meststof (of ander spul) strooien?
woensdag 28 april 2021 - 18:34
Tuinprins

Tuinprins

De inzet van aaltjes werkt maar het is belangrijk dat de grond goed vochtig blijft anders sterven de aaltjes. Probleem de afgelopen jaren is dat we droge zomers hebben gehad en als je dan je gazon niet vochtig houdt dan heeft de inzet van aaltjes niet zoveel zin. Verder moet de bodemtemperatuur voldoende hoog zijn. Of de grondtemperatuur nu al voldoende hoog is, is mede afhankelijk van waar je precies woont (In Noord Nederland en de Ardennen duurt het altijd wat langer aleer de grond opwarmt), op wat voor soort grond je zit (zandgrond warmt eerder op dan kleigrond) en of dat je in een stedelijke/bebouwde omgeving woont of dat je op het platteland zit.

Van emelten en co. zul je m.i. last blijven houden aangezien we nu een behoorlijke populatie hebben en chemische bestrijding voor de particulier tot het verleden behoort.

Ik heb geen ervaring met BSI Larvex maar als ik het product zo bekijk (een bijsluiter ervan kan ik zo 1-2-3 niet vinden op het internet) dan is het een meststof op basis van look en soja. Hiermee bestrijdt je volgens mij de engerlingen en emelten dan niet actief maar probeer je het gazon onaantrekkelijk te maken voor deze creaturen. Of het ook echt werkt? Tja, wie weet ...


Gegroet, de tuinprins
woensdag 28 april 2021 - 21:34
PeterC

PeterC

M.a.w. wat hebben ze precies bij de gazon aanleg gedaan om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft van dit ongedierte? Moet je jaarlijks een bepaalde meststof (of ander spul) strooien?


Voor zover ik weet uitsluitend zeer uitvoerig mechanisch bewerkt, mogelijk om zoveel mogelijk engerlingen mechanisch te vernietigen. In ieder geval, op de factuur stond niets anders op dan meststoffen en graszaad, geen andere chemische producten.

Ik strooi niets tenzij een gewone gazonmeststof.
Wat ik wel doe is de gazon uitvoerig met water sproeien als de kevers uit de grond komen (grondwater). Die komen uit de grond, zoals de naam het al zegt voor de juni-kevers meestal in juni op warmere dagen. De roze kevers zijn wat vroeger.

Hun leven bovengronds duurt niet lang. Opstijgen en koers zetten naar de dichtstbijzijnde boom, partner zoeken, paren, en dan terug naar beneden om eitjes te leggen. Ik heb gelezen dat ze typisch een droge bodem opzoeken en een waterzieke bodem mijden. Dus dacht ik dat ze misschien onze gazon als niet interessant zouden beschouwen als ik die goed nat houd in die periode.
Misschien stel ik me dat maar voor, misschien heeft dat helemaal geen invloed.
Wat er ook van weze: geen probleem meer voorlopig en dit jaar, dat kan ik nu al zien, zal er ook geen probleem zijn.
donderdag 29 april 2021 - 19:22
PeterC

PeterC

Ik heb geen ervaring met BSI Larvex maar als ik het product zo bekijk (een bijsluiter ervan kan ik zo 1-2-3 niet vinden op het internet) dan is het een meststof op basis van look en soja. Hiermee bestrijdt je volgens mij de engerlingen en emelten dan niet actief maar probeer je het gazon onaantrekkelijk te maken voor deze creaturen. Of het ook echt werkt? Tja, wie weet ...

Die methode ken ik: je mengt smaakstoffen in de meststof die de plant zal opnemen waardoor de engerlingen de wortels van de grassen niet meer herkennen als eetbaar. Klinkt als goed gevonden.
Ik weet ook niet of het werkt, en als het zou werken dan vraag ik me af wat er dan nog meer verandert in het bodemleven.
donderdag 29 april 2021 - 19:29
Jackflash27

Tekst aangepast

Jackflash27

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch de aaltjes maar eens ga proberen. Op deze site staat nuttige info over de periode en omstandigheden waarin deze het beste uitgezet kunnen worden: https://www.biobestrijding.nl/wanneer-aaltjes-nematoden-gebruiken/
Ik beschouw het gazon voor dit jaar als 'verloren', maar hopelijk dat het vanaf dit najaar/winter weer ongedierte vrij is.
donderdag 29 april 2021 - 22:21
PeterC

PeterC

Succes ermee. En laat je nog weten of je er gunstig dan wel geen gunstig resultaat mee hebt bereikt?
Dat kan nuttig zijn voor anderen.
vrijdag 30 april 2021 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon