menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leilinden snoeien

Ga naar meest recente reactie

karine

Tekst aangepast

Karine

Mij is steeds gezegd van deze helemaal kaal te snoeien voor de winter en doe dit ook al een tiental jaren. Mijn overbuur daarentegen lijkt ze enkel in de zomer gewoon met een heggenschaar bij te snoeien en doet er verder niets aan.
Wat is nu de beste manier om leilinden te snoeien ?
dinsdag 17 november 2020 - 15:49
karine

Karine

foto1

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 17 november 2020 - 15:52
karine

Karine

foto 2

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 17 november 2020 - 15:52
Tuinprins

Tuinprins

Allebei kan, het is maar wat je wenst. Je overbuur heeft meer een 'haag op poten' en als je leilindes hebt om inkijk tegen te gaan dan is de snoeiwijze van de overbuur de aangewezen weg. Bij jou zijn de leilindes meeer een sculpturaal element (met name in de winter) en dat heeft ook zijn charmes.

P.S. Gezien de dikte van de stammen en de takken lijkt mij dat die houten constructie wel weg kan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 november 2020 - 16:56
karine

Karine

Bedankt voor de tips.
Zullen eens bekijken om het houtwerk weg te doen en zo kaal vind ik al zeker zo mooi als de wildernis van de overbuur.
dinsdag 17 november 2020 - 19:49
Plantadvies

Plantadvies

Niet alleen de inkijk maar ook de zon wordt enigszins tegen gehouden bij de buren. Eigenlijk fatsoeneert de buurman zijn leilinde.
woensdag 18 november 2020 - 08:24
karine

Karine

Ja, het heeft beiden wel iets.
Voordeel bij hem zal zijn dat zijn haag veel sneller dicht staat in het voorjaar.
Maar in zijn situatie. Is het dan mogelijk om niets te snoeien en enkel in de zomermaanden er met een heggenschaar langs te gaan of ga je dan op den duur veel te veel vertakkingen krijgen ?
woensdag 18 november 2020 - 09:41
Plantadvies

Plantadvies

Snoeien van de leilinde is zodat het scherm enigszins netjes blijft. Bij jarenlang alleen de heggenschaar te gebruiken, zal er inderdaad meer vertakkingen komen. Leilinden die dichter bij huizen staan kunnen beter gekandalabeerd worden. Door te kandelaberen wordt de behoefte aan vocht sterk minder. Dit komt omdat de boom minder blad heeft en dus minder verdampt.

Tja en verder is het ook gewoon je smaak. Wat vindt jij dan mooi?
woensdag 18 november 2020 - 14:11
karine

Karine

Ik vindt kaal zeker zo mooi in de winterperiode.
donderdag 19 november 2020 - 20:42
WiPe

WiPe

Het nadeel van scheren bij leilinden is dat je die goed moet bijhouden, anders worden de opgaand etakken echt groot en worden die onderaan kaal.
zaterdag 21 november 2020 - 22:05
WiPe

WiPe

dat kaal snoeien die je best aan het einde van de winter n plaats van het begin van de winter. Bij strenge vorst kunnen die snoeiwonden indrogen, waardoor ze moeilijker uitlopen.
zaterdag 21 november 2020 - 22:06
karine

Karine

Heb ze twee weken geleden kaal gesnoeid en van winter kan je niet echt meer spreken natuurlijk.
Maar ik ga ze gewoon kaal houden zoals ik steeds gedaan heb.
dinsdag 24 november 2020 - 01:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon