menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteermachines, elektrisch of benzine?

Ga naar meest recente reactie

goelespren18

Goelespren18

Hallo,


Ik sta voor de aankoop van een verticuteermachine en ik vroeg me af, wat is het verschil tussen een elektrische en benzineversie?
De prijs verschilt precies 300 tot 400 euro. Maar is een benzine versie dan krachtiger of dergelijke?
+ is het nu reeds tijd om te verticuteren? Ik heb een klein stukje in de tuin dat bedekt is met dor gras van vorige droge zomer en dit zou ik reeds onder handen willen nemen en terug inzaaien. Al is dit nu misschien wat vroeg, moest het terug kouder worden...
dinsdag 5 maart 2019 - 11:44
Wannus

Wannus

Ik ben geen voorstander om te verticuteren . Maar met benzine rij je waar je wil , en elektrisch oppassen met de kabel !
dinsdag 5 maart 2019 - 18:50
leerling

Leerling

Geen van beide.

Lees er artikels als dit maar eens op na:
https://www.mijntuin.org/articles/zin-en-onzin-van-verticuteren
(heel zeker ook de commentaren lezen).

Je kan m.i. beter investeren in een mulchmaaier.
dinsdag 5 maart 2019 - 22:29
lukasje

Lukasje

jammer , ook ik zoek naar meer info omtrent verticuteermachines !
zaterdag 14 maart 2020 - 21:07
Autist

Tekst aangepast

Autist

Niets mis met verticuteren, en het verschil zit hem in bereik en geen gedonder met kabels. Wanneer je elektrisch en benzine tegenover elkaar zet qua kracht gaat het puur om pk's en deze zijn weer te vinden in de specificaties. Maar het addertje onder het gras (

En toen was ineens een hele lap tekst weg bij het plaatsen.....
maandag 16 maart 2020 - 17:32
Autist

Tekst aangepast

Autist

2e poging... (verkorte versie).

Verticuteren doet niet per definitie kwaad en is vaak nodig bij het gros van de grasmat bezitters. Tevens heeft het ook veel te maken met de wensen en eisen mbt de mat zelf en wat men verwacht en wenst te bereiken.

Het enige verschil is de kabel tussen de machines en onderhoud bij een benzine aangedreven machine is groter en vele malen gevoeliger. Qua kracht maakt het niets uit en moet je kijken naar de specificatie's van de machines (veelal uitgedrukt in Pk of Kw en in verhouding tot de breedte). Voor kleine matten en de gemiddelde thuisgebruiker heeft elektrisch veel voordelen en is dan ook het beste aan te raden.

Wat maakt een benzine toestel zo onaantrekkelijk voor de gemiddelde gebruiker: In de winter moet je hem leeg laten lopen en de cilinder smeren, luchtfilter moet regelmatig schoongemaakt worden (ook voor gebruik controleren ivm vocht) en aan x eisen voldoen, vocht en motoren/metalen zijn geen goede combinatie (dus droog opbergen wat echt noodzakelijk is), benzine moet voldoen aan eisen en is erg duur ten opzichte van stroom, eenmaal stuk loopt het zeer snel op mbt reparatie's en verder is het gevoelig voor afstellen mbt lucht/benzine (eenmaal ergens per ongelijk aan gezeten hebben krijgen de meeste mensen 95% het nooit meer goed).

Wat is het nadeel van een elektrisch toestel: Als je dom bent verniel je de kabel, niet geschikt voor wekelijks gebruikt van grote oppervlakte's, filter moet zo nu en dan eens schoongemaakt worden en bij zeer ruig gebruik beschadigt het plastic wellicht wat sneller.

Voor om en nabij de 400m2 zou ik persoonlijk voor elektrisch gaan en geen duur toestel aanschaffen wat je (bij een goed onderhouden gazon) slechts een enkele keer nodig bent.

Mochten er nog vragen zijn dan brand maar los.

Kleine aanvulling: Te weinig maaien, gras stikt omdat het te lang is om goed te verteren. Te weinig fosfor, gras verteerd niet en de boel stikt. Geen juiste voeding en overwoekering mos, gras stikt. Goed (en regelmatig) maaien en gezonde bodem, gras groeit. Dus overal is een voordeel of nadeel, of is het ook afhankelijk van specifieke wensen en verricht werk van de gebruiker.

Mocht het echt om een heel klein stukje gaan.... ouderwets met een metalen bladhark er door rammen, flink zweten of een ander delegeren En daarna dit jaar goed onderhouden zodat het volgend jaar wellicht niet eens meer nodig is.
maandag 16 maart 2020 - 17:51
leerling

Leerling

Of: je zoekt zelf even op waarom verticuteren een slecht idee is voor je gazon, merkt op dat alleen producenten van verticuteermachines er beter van worden, en dat je jezelf tijd en geld kan besparen door beter voor je bodem te zorgen.

Zie o.a. https://biosolutions.bio/verluchten-of-verticuteren/
maandag 16 maart 2020 - 23:38
lukasje

Lukasje

dank voor antwoorden beste tuinvrienden!
dinsdag 17 maart 2020 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon