menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kom ik van die verschrikkelijke bloembollen af?

Ga naar meest recente reactie

chaterz

Tekst aangepast

Chaterz

Hoi iedereen,

Ik heb een kleine tuin, van deze tuin wil ik een onderhoudsvriendelijke tuin maken met buxus, anti worteldoek en split. Nu zit ik met het probleem dat er in die kleine tuin honderden bloembollen zitten maar hoe kom ik hiervan af zonder de gehele tuin om te spitten?

Heb je misschien bruikbare tips, dan ben ik erg benieuwd.

Alvast bedankt!
woensdag 22 maart 2017 - 21:49
Tuinprins

Tuinprins

Als je een onderhoudsvriendelijke tuin wil dan zou ik in ieder geval geen buxus planten. Google naar 'cylindrocladium' en je wordt wijzer.

Bloembollen zijn eigenlijk heel onderhoudsvriendelijk: je stopt ze een keer in de grond en je hebt er geen omkijken meer naar.

Tuinen met worteldoek en split zijn graftuinen. Waarom zou je een graftuin willen hebben?


Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 maart 2017 - 22:16
chaterz

Chaterz

Buxus is een traaggroeier, dat vind ik dus fijn.
woensdag 22 maart 2017 - 22:25
zuurtje

Zuurtje

Op vakantie gaan totdat de bloei achter de rug is, nog langer wegblijven totdat het loof afgestorven is en dan hulptroepen inroepen om de bollen 1 voor 1 rechtstandig uit hun verblijfplaats te verwijderen. De hulpverleners mogen de door hun liefdevolle verwijderde bollen meenemen.

Ineke
woensdag 22 maart 2017 - 22:49
LT

LT

Asfalteren....Parkeerplaatsen verhuren...
woensdag 22 maart 2017 - 22:58
chaterz

Chaterz

@zuurtje,

Dan zou ik wel veel hulptroepen in moeten schakelen
Zou er nog een andere optie zijn?
woensdag 22 maart 2017 - 22:59
chaterz

Chaterz

@LT mag niet van de woningbouw
woensdag 22 maart 2017 - 22:59
LT

LT

Ik begrijp een beetje, dat je geen tuinfanaat bent....Waarom dan "huis met tuin"
woensdag 22 maart 2017 - 23:01
Jamal

Jamal

alles betegelen en hier en daar wat bloembakken plaatsen met hortensia's.
woensdag 22 maart 2017 - 23:02
chaterz

Chaterz

@LT,

Tuin vind ik wel fijn, maar er is bij mij te weinig tijd om een tuin te onderhouden, buxus is goed te onderhouden en het oogt nog aardig met het idee wat ik uit wil voeren, bij een ander huis heb ik namelijk hetzelfde gedaan, alleen die bloembollen groeien als ik dat doek neerleg er gewoon keihard doorheen, dus die moeten eerst het veld ruimen, ik ben dus op zoek naar de snelste manier om die dingen te ruimen. sommigen zeiden toplaag afscheppen alleen die tuin is 2 bij 11 meter dus dat is wel heel veel wat ik dan af zou moeten graven.
woensdag 22 maart 2017 - 23:09
chaterz

Chaterz

@Jamal, is wat teveel van het goede ook dan zou ik de bollen moeten ruimen.
woensdag 22 maart 2017 - 23:10
Dunya

Dunya

En ik die ieder seizoen maar bloembollen in de grond stop om veel kleuren te hebben in de tuin. Ik krijg er nooit genoeg van.
Trouwens bij het betegelen zoals Jamal voorstelt komen ze er toch niet meer door.
donderdag 23 maart 2017 - 08:25
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik gaf onlangs een voordrachtje op onze gemeente over de relatie tussen de sterke achteruitgang van veel soorten wilde bijen en de problemen met de honingbijen.
Wetende dat al onze tuinen samen even groot en voor de biodiversiteit, even belangrijk zijn als al onze natuurgebieden samen, moeten we toch eens goed nadenken over onze aanpak daarvan. Ik maakte daarvoor af en toe een fietstocht kriskras door de gemeente en maakte veel treffende foto's die dat meteen duidelijk aantoonden.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:02
jdcoster

Jdcoster

Nog meer bijenwoestijnen
donderdag 23 maart 2017 - 09:02
jdcoster

Jdcoster

Worteldoektuinen

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:03
jdcoster

Jdcoster

Heel netjes en relatief weinig werk daaraan maar je wordt er niet blij van

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:05
jdcoster

Jdcoster

Worteldoektuinen en kunstgras

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:06
jdcoster

Jdcoster

De landbouwers kan het ook al geen lor schelen ...

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:10
jdcoster

Jdcoster

Nu, deze maand kleuren ze hele landschappen oranje

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:12
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Geen enkel levend kruidje mag er blijven staan

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:14
jdcoster

Jdcoster

We willen privacy ook

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:18
jdcoster

Jdcoster

De een besteedt er al meer geld aan dan de andere

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:28
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

En zo maken we onze leefomgeving saai, lelijk, ongezond en creëren we bergen afval.
Zo erg dat we iedere kans benutten om eraan te ontsnappen en naar oorden vliegen waar het nog dat beetje mooier is en een beetje gezonder.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 23 maart 2017 - 09:34
jdcoster

Jdcoster

Was het een preek? Ja, maar het moest me even van het hart.
Niet dat het helpt, dat niet. Op die avond waren de burgemeester daar, gemeenteraadsleden en een milieu-ambtenaar en toen heb ik gepleit voor een heel mooie lindendreef, om ze te behouden, maar ze moeten omgezaagd worden, er waaien immers blaadjes in de voortuinen en op een paar plaatsen steekt het voetpad wat op. Men gaat ze waarschijnlijk weer vervangen door kabouterboompjes die ieder jaar netjes geknipt en getrimd worden... .
donderdag 23 maart 2017 - 09:40
Patrikc
donderdag 23 maart 2017 - 09:44
chaterz

Chaterz

Er komen wel 3 fruitboompjes in de tuin, dit vinden bijen ook fijn ????
donderdag 23 maart 2017 - 10:15
Roeli

Roeli

Joël, je hebt het grootste gelijk van de wereld.
donderdag 23 maart 2017 - 10:30
Roeli

Roeli

Mijn zoon en schoondochter hebben ook geen tijd voor de tuin, dus ze hebben alleen een groot grasveld.
En een groot terras. Maar daar staan rondom heel veel, en dan bedoel ik ook heel veel, potplanten. Groene planten , bloeiende planten, vaste planten, éénjarigen, grote planten, kleine planten.
En dan heb je het voordeel als een plant is uitgebloeid, of lelijk wordt, zet je hem even in een verdom hoekje en plaatst er een andere.
Water geven doet hij met de tuinslang. Gaat heel snel.
donderdag 23 maart 2017 - 10:40
chaterz

Chaterz

Ik zit voornamelijk dat mijn tuin aan de kleine kant is, ik moet het goed inrichten zonder ik teveel werk heb om de planten klein te houden.
donderdag 23 maart 2017 - 11:09
Carib

Carib

In een tuintje van 2 bij 11 is het echt niet veel werk om met een riek de bollen voorzichtig op te rooien. Rustig en met beleid met de riek de grond loswrikken en dan de bollen aan het groen optillen en eventueel weggeven of oppotten. Maar ik ben het eens met alle andere schrijvers: een buxustuin is onverstandig, gelet op ziektes, niet onderhoudsarm en saai in combinatie met doek en steen.
donderdag 23 maart 2017 - 17:17
lentemode

Lentemode

Geweldige fotoreeks...

Om te blijten, is 't !
Ik word er hier gelijk wat mistroostig van.
't Blijft vechten tegen de bierkaai.
Het ergste is nog: dat soort onheil neemt voortdurend toe...

donderdag 23 maart 2017 - 18:29
sugar

Sugar

Jdecoster, dat soort tuinen noem ik kattebaktuinen. Over enkele jaren, wanneer pesticiden eindelijk verboden zullen zijn voor particulieren, zullen ze totaal niet meer te onderhouden zijn
donderdag 23 maart 2017 - 19:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb echt zin om zaadjes van Verbena bonariensis rond te strooien in die graftuinen...

Het rare is: mensen willen graag in een groene omgeving wonen maar in hun eigen tuinen dumpen ze tegels, klinkers en grind.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 maart 2017 - 19:36
chaterz

Chaterz

Tot nu toe heb ik minstens 20 kilo aan bloembollen verwijderd, en dan heb ik net 1/8 gedaan. Ik weet ook niet wat voor bloembollen het zijn ze zijn spierwit en fel groen loof. Daarnaast is de buxus zeker wel een goede keuze in mijn geval, we hebben een hoog grondwaterpeil wat ze dus erg goed opnemen. Daarnaast is met een heggenschaar een buxus zo kaarsrecht gesnoeid. Wellicht is mijn idee niet helemaal duidelijk, maar over de verdere beplanting is al gedacht zoals fruitboompjes. Het is en blijft een woningbouwtuin die gemakkelijk leeg moet kunnen op hun verzoek.
donderdag 23 maart 2017 - 20:15
jdcoster

Jdcoster

@chaterz : Heb je dat al eens weg genomen, zo'n worteldoek, doorgroeid met alles wat er toch nog door groeit en vol beladen met grond of keitjes? Makkelijk leeg maken is wel iets anders.
Dan volgt het probleem met dat doek vol slijk. Storten? Verbrandingsoven?
Keitjes weg voeren? Ik ben momenteel weer met zoiets bezig voor iemand en het is geen pretje.
Ik ben natuurlijk ook bevooroordeeld en te goed ingelicht als imker en natuurliefhebber om me te laten overtuigen met die fruitboompjes. Wij imkers kennen het begrip 'bijenweide'. Dat is het totaal van planten die nectar EN pollen opleveren in de wijde omgeving gedurende de volledige vluchttijd, van eind februari tot eind november. Fruit bloeit twee weken. Met solitaire bijen is het nog meer complex. Die kennen korte vliegperiodes en zijn vaak gebonden aan waardplanten.
Ik greep natuurlijk uw vraag aan om eens duidelijk te maken waarnaar wij met zijn allen met onze tuinen naartoe gaan. Het zal op de duur iets persoonlijks lijken en dat is het niet.
Ik hoop dat die boshyacinten, want dat zijn het waarschijnlijk alsnog uiteindelijk niet verloren gaan en nog ergens een nuttige bestemming krijgen....
donderdag 23 maart 2017 - 22:10
chaterz

Tekst aangepast

Chaterz

Die bollen liggen nu op een enorme stapel, en weet daar geen bestemming voor. Iemand wilde wel een beetje hebben, maar geen honderden die ik uit de tuin gevist heb. En in het gemeenteperkje gooien benadeelt mij ook, dan krijg ik een boete na ook.

Je mag ze wel van me hebben hoor
vrijdag 24 maart 2017 - 06:07
chaterz

Chaterz

@jdc, nu zag ik een margriet op stam, zijn die aangeraden op volle zon?
vrijdag 24 maart 2017 - 06:23
jdcoster

Jdcoster

Dat zijn inderdaad zonliefhebbers maar niet winterhard. Ze pas buiten zetten begin mei is aan te raden. Ze overhouden kan ook maar de mooie compacte vorm van in het eerste jaar gaat wat verloren. Ze worden tijdens de opkweek immers meestal behandeld met een groeiremmend hormoon.
vrijdag 24 maart 2017 - 07:53
chaterz

Chaterz

@jdc, dus als ik het goed begrijp is het dan afgeraden ze direct in de grond te plaatsen maar ze gewoon in een mooie pot te plaatsen en 's winters in de berging te zetten?
vrijdag 24 maart 2017 - 07:56
chaterz

Chaterz

@tuinprins, tja zijn wel mooie bloempjes maar niet echt geschikt in mijn omgeving.
Is misschien wel leuk om in het gemeenteperk te strooien dan ziet het er beter uit dan een blubberbad met hondenkak.
vrijdag 24 maart 2017 - 08:04
chaterz

Chaterz

Dit is trouwens de bol met uitloper, wat is het?

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 24 maart 2017 - 13:54
chaterz

Chaterz

Mijn tuin staat er vol mee

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 24 maart 2017 - 13:54
jdcoster

Jdcoster

Je kunt je nog bedenken.
En ... ze combineren met bos anemoontjes, sneeuwklokjes, gevlekte aaronskelken, een paar vlekken gele dovenetel ... En als verticaal element een drietal krentenboompjes en een paar kamperfoelies langs de muur. Ik zou het wel weten hoor.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 24 maart 2017 - 15:59
zuurtje

Zuurtje

Laat nou eens een hééél klein hoekje staan, ben wel benieuwd wat het is

Ineke
vrijdag 24 maart 2017 - 16:15
Carib

Carib

Lijkt verdacht veel op Ornithogalum magnum of een van de andere grote zomerbloeiende cultivars. Ik heb me toevallig vandaag ook bezig gehouden met het vrijmaken van een deel van de border van de zaailingen van deze bol. Het zijn zeer enthousiaste zaaiers en helaas ook een beetje grof van blad en dat staat er lang, want het zijn zomerbloeiers. Dus af en toe moet je ze inperken. Je kunt ook het blad afschoffelen waar je het niet wil. Het zijn wel heel mooie bloemen en ze bloeien ook best lang. Alleen tijdig het zaad wegknippen dus.
vrijdag 24 maart 2017 - 22:56
chaterz

Chaterz

Inmiddels is alles verwijderd en staan er 3 mooie fruitboompjes; 1 kers, 1 peer en een appel (elstar).

Weet iemand welke mest deze mogen hebben?
zaterdag 25 maart 2017 - 15:14
chaterz

Chaterz

@carib, kan het kloppen dat die ondergrondse wortels maken en nieuwe bollen laten groeien?
zaterdag 25 maart 2017 - 15:15
Carib

Carib

Nee, ze maken geen uitlopers. Ze vermeerderen zich door zaad.
zaterdag 25 maart 2017 - 17:03
chaterz

Chaterz

@carib, dan zijn ze dat niet, doet bos hyacint dat wel?
zaterdag 25 maart 2017 - 18:56
deHaan

DeHaan

Die maakt ook geen uitlopers
zaterdag 25 maart 2017 - 20:22
chaterz

Chaterz

@DeHaan, wat zou het dan kunnen wezen? het is een witte bol, daaraan slierten waaraan weer een nieuwe bol zit. het loof is groen en in het midden lijkt het wel een paars bloempje wat aan het groeien is.
zaterdag 25 maart 2017 - 20:45
zuurtje

Zuurtje

Dussssss.... effe eentje laten staan bloeit toch bijna zeg je? tsjonge tsjonge is dat zo erg?

Ineke
zaterdag 25 maart 2017 - 21:09
chaterz

Chaterz

@zuurtje, ik heb ze uit de tuin gespit en op een stapel gegooid, is ongeveer 2 aanhangers vol bloembollen. er staat dus helemaal niks meer in de tuin, als ik het niet uit zou spitten zou het een gevaar zijn voor mijn buxus haag omdat ze er dan dwars doorheen zouden groeien.
zaterdag 25 maart 2017 - 21:22
jdcoster

Jdcoster

Ik heb er vandaag honderden bollen van uitgedeeld aan diverse bezoekers aan de West-Vlaamse plantendag en ik had er nog veel meer vraag naar.
Had ik hier maar dat aanhangertje gehad natuurlijk.
zaterdag 25 maart 2017 - 21:30
leerling

Leerling

@Jdcoster
Dan hopelijk echt wel onze Hyacinthoides non-scripta (synoniem: Scilla non-scripta) ofte de wilde hyacint die o.a. in het Hallerbos groeit en niet de Hyacinthoides hispanica, ofte Spaanse boshyacint, die een invasieve exoot is?
woensdag 5 april 2017 - 00:06
Heike

Heike

Je kan er een 'mooi' fotoboek van maken, in navolging van 'Ugly Belgian houses':
'Ugly Belgian gardens'...

donderdag 6 april 2017 - 19:21
chaterz

Chaterz

Zal er misschien wel kritiek op krijgen, maar het is nog niet af, er komen tussen de fruitboompjes bloembakken met wat mooie plantjes neergezet, mijn idee van een goed te onderhouden tuin

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 7 april 2017 - 09:19
leerling

Leerling

Alweer een kiezelwoestijn. Mijn hart bloedt.
vrijdag 7 april 2017 - 19:25
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

persoonlijk heb ik niet echt iets tegen split.
het is enkel dat het zonder gif slecht proper te houden is.
die onkruiden wortelen zich vast in die worteldoek en zijn niet uit te trekken .

dus komt men al snel in het tuincentrum met de vraag wat er aan te doen.
dan krijgt men het bekende glyfosaat aangeboden zo als onlangs nog bleek uit een test.
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/04/04/greenpeace-brico-noemt-schadelijkheid-roundup-een-fabel
in sommige winkels word dit middel zelfs totaal niet als potentieel gevaarlijk gezien.
als reden geeft men dat er geen verbod is .
en ja wie geeft de winkels ongelijk het is uiteindelijk een land dat ze moet verbieden.
en dat doen ze hier voorlopig niet dus zal de verharding .

die zo makkelijk is te onderhouden met gif nog steeds veel aangelegd worden

maar ja dat is een ander verhaal en eens men dat gif eens zou verbieden.
zou verharding onkruid vrij houden zeer arbeidsintensief worden.
en zou men vanzelf dit enkel gebruiken waar het echt voor noodzakelijk is .
ook in zaken wateroverlast zou een verbod op gif een gunstig effect geven.
want moeilijk onderhoud = minder verharding = minder water dat afspoelt .
zaterdag 8 april 2017 - 04:04
Carib

Carib

Ik hou zelf niet van split, maar ik vind grind wel mooi en heb paden rond het huis van dubbeltjesgrind (loopt makkelijk) en in een ander tuindeel fijn maasgrind. Ik zou echt niet weten waarom ik hier gif voor zou moeten gebruiken. Het onkruid dat zich hierin uitzaait is heel eenvoudig uit te trekken of te schoffelen. Onkruid tussen klinkers is een heel ander verhaal.
zaterdag 8 april 2017 - 19:07
pplakke

Pplakke

hangt allemaal af van hoe dik het ligt .
hier voor de deur in de berm hebben ze een aantal jaar geleden gasleidingen geplaatst.
is een stuk van 60 m² dat uit split bestaat.


maar na de werken was dit gemengd met zandleemgrond .
en dit is hard aangereden en daar trek je niet zo maar onkruid uit.
het is zelfs zo dat je in zandleemgrond zonder split je een onkruid niet uitrekt .
die breekt af omdat het goed wortelt en stevig zit enkel schoffelen werkt .

maar in split gaat dit niet omdat het split de schoffel blokkeert.
daarom dat ik er dit jaar gras gezaaid heb want zonder gif is dit echt onmogelijk.
en voorlopig komt dit gras mooi uit zelfs nu het al weken droog is.
hier is een foto

[afbeelding verwijderd niet-https]

het ding is ook normaal mag je niet meer spuiten op openbaar domein.
ik zaai nu gras maar verder blijft iedereen die strook maar spuiten zonder pakkans.
het veld achter mij zal over een aantal maanden ook weer gans dood gespoten worden.
soms vraag ik mij toch af waarom ik zoveel moeite doe en niet gewoon ook weer ga spuiten.
zaterdag 8 april 2017 - 20:28
leerling

Leerling

@Pplakke
Goed idee om daar gras over te laten groeien.

Onze vorige tuin was ook zandleemgrond. Wieden deed ik daar vooral als het flink geregend had. Dan ging dat wel prima.

En wat dat niet-spuiten betreft: gewoon blijven volhouden. Monsanto, Bayer CropScience, Syngenta, Sumitomo Chemical, Nippon Soda, Mitsui Chemicals en co. worden zonder jouw hulp ook wel rijker.
zaterdag 8 april 2017 - 21:21
Dunya

Dunya

Hoe maai je dan dat gras? Is toch slecht voor de messen.
Ik zit ook met zo'n onkruid probleem. De gemeente vertikt het om voetpaden aan te leggen en ik woon op een hoek. Er ligt kiezel rondom het huis waar het onkruid welig tiert.
Met de hand wieden is werkelijk geen optie.
zondag 9 april 2017 - 08:30
pplakke

Pplakke

ik heb het nog niet gemaaid tot nu toe .
maar normaal gezien weegt de split te veel om opgezogen te worden.
er ligt wel eens wat split op de klinkers mee van die berm .
en die bleef toch liggen op de klinkers als ik er over reed.
ik maai wel vrij hoog moet ik zeggen tegen het mos.
maakt ook al een groot verschil in opzuigkracht.
ik hoop dus dat dit lukt anders laat ik het gewoon groeien .
en doe het een paar keer met de trimmer als laatste redmiddel .

maar het is wat je zegt de gemeente verbied gif op de openbare weg .
koopt zelf duur spul als vrachtwagens met darmen waar kokend water uit komt.
zo als in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=r3oueA5r0rE

maar de particulier die zit met verharding die veel onkruid krijgt zo als split in aarde.
die kan geen machine van wie weet hoe duur betalen en zit met de last.

nu de meeste mensen blijven gewoon spuiten.
en zo ontstaat een vreemde situatie dat men eigenlijk niet mag spuiten.
en de gemeente dit dan ook niet doet maar toch staat al het split onkruidvrij in de bermen.
puur omdat 99 procent van de particulier wel blijft spuiten.
en men ook lijkt gedoogbeleid hier in te voeren.
want ik heb nog nooit in de krant gelezen dat iemand een boete kreeg .
voor het spuiten van de split berm voor zen deur en nochtans zie ik dit jaarlijks weerkeren.


zondag 9 april 2017 - 11:38
deHaan

DeHaan

Chaterz,
ik weet niet of het gezichtsbedrog is, maar het ziet er erg rommelig uit.
Zorg dat alle tegels even hoog/vlak en recht liggen.
Let er ook op dat de haag recht en strak moet worden.
In mijn ogen hoort dat namelijk te zijn bij deze manier van aanleggen.
Gebruik voor de bloembakken rechthoekige bakken en zet ze ook in lijn en allemaal even hoog.
Beschouw het als opbouwende kritiek.
zondag 9 april 2017 - 13:09
Polplastron

Polplastron

Hoe maai je dan dat gras? Is toch slecht voor de messen. Ik zit ook met zo'n onkruid probleem. De gemeente vertikt het om voetpaden aan te leggen en ik woon op een hoek. Er ligt kiezel rondom het huis waar het onkruid welig tiert. Met de hand wieden is werkelijk geen optie.


Al eens een onkruid"brander" geprobeerd? Dat systeem voldoet hier zeer goed voor de oprit.
zondag 9 april 2017 - 21:16
Dunya

Dunya

Ja twee jaar geleden heb ik een onkruidbrander gekocht maar dan mag ik daar iedere dag staan. Ik doe het ook veel met de hand in de herfst en de winter maar vanaf nu is het onbegonnen werk.
maandag 10 april 2017 - 08:30
chaterz

Chaterz

@dehaan, het klopt dat die tegels nog niet recht liggen, die moet ik nog aanpassen. Wat betreft de haag: Die komt uit een andere tuin dus die moet nog volledig terug groeien. Die haag komt wel goed. Het is nu gewoon even een paar maanden wachten tot ze aanslaan.
maandag 10 april 2017 - 11:07
WiPe

WiPe

De meeste mensen die met een onkruidbrander aan de slag gaan, branden alle onkruid compleet kapot. Op die manier verbruik je niet alleen te veel gas, het onkruid schiet ook direct terug op.

Bij het branden van onkruid mag je de planten maar lichtjes raken, zodat de cellen in het blad kapot springen. Als je dat zo doet, gaan de wortels meer water moeten opzuigen dan ze kunnen, waardoor die verdrogen. Wanneer je de planten helemaal verbrand, worden die cellen dicht geschroeid en dan kan het onkruid gewoon terug opschieten uit de wortel. Zo blijf je bezig.
maandag 10 april 2017 - 11:40
leerling

Leerling

@WiPe
Ah, zo werkt dat. 'k Had het al eens gevraagd aan een man van de gemeente die het zo aan het doen was, maar die wist alleen maar hoe het moest. Niet waarom dat zo was.
maandag 10 april 2017 - 19:35
pplakke

Pplakke

Dunya maaien gaat toch niet vliegt er dus wel in spijtig genoeg.
ook op de hoogste stand misschien verandert dit nog als het gras dikker word te staan.
zo niet zal het de trimmer worden .
dinsdag 11 april 2017 - 05:35
Dunya

Dunya

Ik heb ook al gedacht aan een trimmer te kopen omdat er nu reuze aanbiedingen zijn zoals 100 euro voor een Black & Decker met een extra reserve accu. Want met een kabel zie ik mij geen 50m om de hoek lopen.
Gaat dat met een trimmer tussen de kiezel? Kan die daar tegen?
dinsdag 11 april 2017 - 08:49
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

met de trimmer lukt het wel al kan je niet zeer kort maaien.
want dan vliegen steentje in het rond .

ik zelf heb een benzine trimmer heb vroeger misschien tien jaar geleden.
eens een accu trimmer gehad die was na 5 minuten al plat.
vandaar dat ik daar niet zo voor ben nu .

soms in reclame boekjes staat dat ze een uur mee gaan.
maar meestal staat er niets dus of je dat moet geloven weet ik niet.
als je weet dat er trouwens autos 300 km doen op batterijen.
zou je verwachten dat een simpele trimmer met gemak 5 uur kan draaien.
maar dit is dus niet en waarom dat snap ik niet .
dinsdag 11 april 2017 - 15:33
Carib

Carib

De huidige generatie accu-apparaten is wel een stuk beter dan vroeger. Ik heb een nieuwe kleine bladblazer en een kantensnijder met mes met verwisselbare accu. Handig, je kreeg er een gratis accu bij en verschillende apparaten werken met dezelfde accu. Het valt me helemaal niks tegen. Ze zijn lekker stil en ik kan er met een gemak een half uur mee blazen of alle graskanten snijden (en ik heb een heel grote tuin). Je moet je wel realiseren dat ze minder krachtig zijn dan apparaten met snoer. Af en toe gebruik ik dus ook nog de strimmer met snoer en 4 verlengsnoeren om alle randen eens krachtig diep weg te snijden en werk ze dan tussentijds bij met de accusnijder.
dinsdag 11 april 2017 - 16:46
Dunya

Dunya

Ik heb verleden jaar ook een heggenschaar met accu gekocht omdat ik een eind ver moet en dat snoer mij nogal op de zenuwen werkte .Er zijn al heel wat snoeren doorgesneden. De accu gaat een uur mee en is in 20min. opgeladen. Met een reserve kan je al een heel eind doorwerken.
Benzine apparaten zijn me wat te zwaar. Uitgezonderd de grasmaaier dan.
woensdag 12 april 2017 - 08:52
chaterz

Chaterz

@pplakke, dat is aardig schoon te houden met schoonmaakazijn, schoonmaakazijn doodt trouwens ook het meeste onkruid.
Het mag dan niet helemaal lekker ruiken maar werken doet het wel.
woensdag 12 april 2017 - 09:07
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

azijn gebruik ik al voor de klinkers omdat het hier enkel voegen betreft werkt dit nog vrij goed.
als mijn gras-split truck toch niet zo goed moest lukken.
kan ook aan de droogte liegen want is nu een maand gezaaid en bijna geen regen gehad.
zal er niets anders op zitten dan daar ook maar azijn over te gieten.
maar probeer het toch wat te beperken .
want omdat dit pure grond is zal ik veel azijn nodig hebben.
binnenkort moet ik het nog in bulk laten komen.
en het verschil zit hem ook dat de klinkers op stabilise zitten dat remt onkruid ook.


woensdag 12 april 2017 - 15:31
Dunya

Dunya

Pas op voor azijn. Kan het kalk aantasten in je terras zodat uw steen brozer wordt.
donderdag 13 april 2017 - 08:46
pplakke

Pplakke

voorlopig nog niets van gemerkt .
donderdag 13 april 2017 - 15:41
Carib

Carib

Onze tuinartikelen handelaar is ook erg blij met de huidige mode om azijn te gebruiken. Volgens hem komen gebruikers ieder jaar een nieuwe hogedrukspuit kopen omdat de azijn alle onderdelen onherstelbaar aantast. Onze buren gebruiken het ook maar de geur vind ik echt stuitend. Dagenlang hangt die walm in je tuin. Nog slecht voor je longen ook.
donderdag 13 april 2017 - 16:17
sugar

Sugar

Heggenscharen op batterij hoeven niet minder krachtig te zijn dan met benzinemotor, hangt gewoon af van wat je wilt betalen voor die heggenschaar.
donderdag 13 april 2017 - 17:52
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik verdun het met water en giet uit met de gieter met broes.
dus geen last met verneveltoestellen die kapot gaan.
er zijn trouwens zuur bestendige toestellen maar die zijn een pak duurder.
https://www.vanmelis.nl/marolex-industry-7-zuurbestendige-drukspuit-7ltr-onkruidspuit-vernevelaar

maar dat is niet de reden dat ik het uitgiet.
vernevelen gaf bij mij geen goed resultaat .
dan krijg je het zelfde effect als branden en dat dood het niet.
als je het uitgiet dan loopt het een beetje in de voeg en zijn de wortels dood.
dus werkt het sneller en beter dan glyfosaat veel sneller maar inderdaad de geur is straf.

maar als je geen gif wil gebruiken en je wil niet dat de klinkers in gazon veranderen.
dan is er geen keuze met veel verharding of je moet alle tijd gaan steken in voegen krabben.
maar eer ik rond ben staat het begin al terug vol groen.
want voegen krabben is eigenlijk manueel maaien en dan schiet het gewoon opnieuw uit.

zie maar naar mijn split gras gewoon het zaad er tussen geharkt.
het is nu zo droog er zijn altijd autos over blijven rijden.
zelfs vrachtwagens zijn er over gedraaid .
en toch ziet het nu al zeer goed groen .

als je je dakgoot niet uit kuist komt er compost in van de bladeren.
en daar groeien dan planten in nochtans word die goot in de zomer lange tijd kurkdroog.
als je weet dat sommige planten zelfs die droogte kunnen trotseren .
dan is een voeg totaal geen probleem want die is langer vochtig door de capillaire werking .
donderdag 13 april 2017 - 21:02
Carib

Carib

Om nou azijn geen gif te noemen gaat ook wat ver. In Nederland is huishoudazijn niet toegestaan als onkruidbestrijding vanwege de mogelijke, nog onbekende milieuschade.
Onderstaand stukje uit The Guardian over tuinmythes:
"Dr Gillman believes that gardeners all too often swallow the myth that organic is safe. Some natural home-made organic pesticides contain 20% vinegar, which is effective at killing the tops of plants, but not their roots, he said. It is also toxic for frogs and toads." (korte vertaling: eigen mengsel met 20% azijn doodt de toppen, maar niet de wortels en is giftig voor padden en kikkers).

vrijdag 14 april 2017 - 16:42
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik gebruik voedings azijn dat word puur natuur gemaakt.
het breekt ook snel af volgens deze test van een amerikaanse universiteit .
https://extension.umd.edu/sites/extension.umd.edu/files/_docs/programs/ipmnet/Vinegar-AnAlternativeToGlyphosate-UMD-Smith-Fiola-and-Gill.pdf
dat het schadelijk is voor paden padden ga ik niet ontkennen .
maar als je een brander op een pad richt gaat die er ook aan.
zelfs met een schoffel zou je een pad de kop kunnen afhakken.


er staat trouwens op deze site ook azijn heb ik gezien.
het geen ik wel niet snap is hoe ze bij 26 € uitkomen voor 2,5 liter.
want in de supermarkt koop je 1,5 liter voor 0,49€ .

https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/9561/anti-mos-en-onkruid-terras-en-oprit

dus zal het wel goedgekeurd zijn intussen hier.
trouwens hier keurt men niet snel iets af .
zie maar naar glyfosaat dat keurt men ook nog steeds niet af.
en azijn word al weet niet precies hoelang.
misschien wel duizend jaren gebruikt als bewaarmiddel .
en word dus al zo lang opgegeten dus is veilig.
glyfosaat is een ander verhaal dat bestaat nog maar 40 jaar.
en veel aandoeningen stijgen plots in aantal samen met het gebruik ervan .
dat kan geen toeval zijn maar blijkbaar kan niemand iets ervan bewijzen .
vrijdag 14 april 2017 - 21:11
Polplastron

Polplastron

maar als je een brander op een pad richt gaat die er ook aan. zelfs met een schoffel zou je een pad de kop kunnen afhakken.


Dat klopt, maar zowel de brander als de schoffel laten geen residuen na en zijn dus, mits zorgvuldig gebruik, weinig schadelijk. Ik raak hier wel eens wat mieren en heel af en toe een ander insect, ook een regenworm heb ik per ongeluk vorige week nog geraakt. Na het branden kan echter elk organisme weer gewoon z'n gang gaan.

Bij heel wat vloeibare bestrijdingsmiddelen, organisch of niet, blijven er in eerste instantie wel residuen achter. Bij organische zullen die waarschijnlijk echter sneller afgebroken worden, maar dat is slechts mijn vermoeden.

En ... het is niet omdat het eetbaar is, dat het niet schadelijk is voor het milieu; ik eet namelijk ook graag zout op mijn frieten, maar dat spul wil je niet in de border!

Grts,
Pol
zaterdag 15 april 2017 - 11:06
pplakke

Pplakke

zout heb ik nog niet gebruikt maar er bestaat een website.
waar steenzout word verkocht speciaal tegen onkruid.
hier is de link

https://www.onkruidzout.nl/wormen-weren-tennisbaan/
komt niet op de startpagina uit maar op een reactie van een klant.
die het gebruikt om wormen dood te doen .

nu dit steenzout breekt veel trager af dan strooizout .
wat ideaal is omdat onkruid daar dan niet kan groeien .
maar waardoor in feite het bodemleven maanden word gedood op die plaats.
met azijn zal dit maar een aantal dagen zijn zout is dus nog een pak slechter.



zaterdag 15 april 2017 - 19:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon